۲۸ شهریور ۱۳۹۲، ۱۲:۰۷

گزارش خبری مهر/

قصه تکراری ساماندهی سرویس مدارس همدان/ والدین سردرگم تصمیمات مدیران

قصه تکراری ساماندهی سرویس مدارس همدان/ والدین سردرگم تصمیمات مدیران

همدان – خبرگزاری مهر: موضوع ساماندهی سرویس مدارس در همدان گرچه مشکلی به ظاهر ساده و تکراری است، اما متاسفانه همه ساله وقت و انرژی زیادی را از مسئولان مدارس و دستگاه های مرتبط می گیرد بطوری که هنوز والدین در سردرگمی بسر می برند.

به گزارش خبرنگار مهر، سرویسهای مدارس از مسایل و مشکلاتی است که هر ساله ذهن دانش آموزان و خانواده هایشان را درگیر می کند که چه وسیله ای را برای ایاب و ذهاب فرزند خو د انتخاب کنند که مسیر از خانه تا مدرسه مطمئن طی شود.

در همین زمینه بالا رفتن قیمت سرویس مدارس و اینکه آیا خودرویی که برای ایاب و ذهاب استفاده خواهد ایمن است یا نه بیشتر از سایر موارد ذهن والدین را درگیر می کند.

اما از نگاهی دیگر نیز به عقیده روانشناسان، اضطرابهای هر روزه ناشی از مشکلات سرویس مدارس، دیر و زود آمدن و نیامدن آنها در روزهای سرد و گرم سال و برخوردهای نادرست و گاه ناشایست رانندگان، صدمات شدیدی به آرامش روحی و روانی دانش آموزان وارد می کند و حتی می تواند تا حد زیادی بر میزان یادگیری درسی آنها اثر منفی داشته باشد.

در همین زمینه فرماندار همدان بر لزوم دقت به برچسب سرويس مدارس توسط خانواده‌ها براي استفاده فرزندانشان تاکید کرد و گفت: مسئوليت معاينه فني خودروهاي داراي برچسب سرويس مدارس به عهده كارشناسان در اتوبوسراني و تاكسيراني است

.

وي از تشكيل جلسه آموزشي و توجيهي براي رانندگان سرويس‌ها در پايان شهريور ماه خبر داد و افزود: مسئولان موظف به نظارت نرخ ابلاغي سرويس‌ها در طول سال تحصيلي هستند

750 تاكسي و ون فعال در شهر همدان مختص دانش‌آموزان خواهد بود

قهرماني‌مطلق از وجود 750 تاكسي و ون فعال در سطح شهر همدان مختص دانش‌آموزان خبر داد و اضافه كرد: سازمان اتوبوسراني برای تسهيل در رفت و آمد عمومي به خصوص دانش‌آموزان تعداد 35 دستگاه اتوبوس به 165 دستگاه اتوبوس فعال در سطح شهر اضافه می کند.

وي با اشاره به فعاليت 90 دستگاه ميني‌بوس خصوصي تحت پوشش دو شركت به عنوان سرويس مدرسه ابراز داشت: تاكنون برچسب سرويس مدارس بر 50 درصد اين ميني‌بوس‌ها نصب شده است.

قهرماني‌مطلق در خصوص نرخ ابلاغي سرويس مدارس عنوان كرد: در مسيرهاي كمتر از 2 كيلومتر، نرخ سواري 28 تا 35 هزار تومان، نرخ ون با ظرفيت 10 نفر 25 تا 30 هزار تومان و نرخ ميني‌بوس 22 تا 27 هزار تومان در ماه است.

وي در مسيرهاي 2 تا 4 كيلومتر نرخ سواري را 33 تا 40 هزار تومان، نرخ ون را 25 تا 35 هزار تومان و نرخ ميني‌بوس را 24 تا 30 هزار تومان در ماه مطرح كرد و افزود: در مسيرهاي 4 تا 8 كيلومتر نرخ سواري 40 تا 50 هزار تومان، نرخ ون 35 تا 40 هزار تومان و نرخ ميني‌بوس 30 تا 35 هزار تومان در ماه است.

قهرماني‌مطلق در رابطه با مسيرهاي بيشتر از 8 كيلومتر اظهار كرد: نرخ سواري در اين مسيرها 50 تا 55 هزار تومان، نرخ ون 42 تا 48 هزار تومان و نرخ ميني‌بوس 35 هزار تومان در ماه است.

وي بيان کرد: تاكنون 400 نفر از متقاضيان تاكسيراني در بحث سرويس مدارس ثبت‌نام كرده‌اند.

150 دستگاه خودرو به عنوان سرویس مدارس نهاوند بکار گرفته می شود

رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان نهاوند نیز در این زمینه گفت: 150  دستگاه خودرو به عنوان سرویس مدارس شهرستان نهاوند در سال تحصیلی جدید فعالیت می کنند.

علیرضا تکلو نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در سال تحصیلی جدید و در راستای خدمات‌ رسانی  مطلوب به دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان با همکاری سازمان پایانه ها، پلیس راهور و شهرداری شهرستان نهاوند 150 دستگاه خودرو کار انتقال دانش اموزان نهاوند را تا پایان سال تحصیلی انجام می دهند.

تکلو با بیان اینکه دو نهاد خانه و مدرسه در تامين سلامت دانش‌آموزان نقش موثري دارند و نظارت بر تمامي سرويس هاي حمل و نقل دانش آموزان از وظايف دستگاه هاي دولتي مسئول است، گفت: باید ايمني و عمر خودرو، كارت معاينه فني و داشتن بيمه خودرو،  سلامت راننده سرويس، گذراندن موفق دوره هاي آموزش و دريافت گواهينامه شركت در دوره و تعهد به رعايت قوانين ومقررات رانندگي در جمله شرايط لازم براي سرويس هاي مدارس در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به جابه جای بیش از چهار هزار دانش اموز نهاوندی در سال تحصیلی جدید با سرویس های حمل و نقل دارای مجوز گفت: رانندگان سرويس ها ملزم به عقد قرارداد با مديران مدارس هستند و با توجه به اهميت فعاليت سرويس ها در تامين آرامش خاطر خانواده ها لازم است نظارت همه جانبه صورت گيرد و در برخورد با متخلفين هيچگونه اغماضي صورت نگيرد تا بتوان اطمينان خاطرخانواده ها را فراهم كرد.

رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان نهاوند گفت: دو شرکت قانونی و دارای مجوز با شهرداری و سازمان پایانه ها  شهرستان نهاوند قراردای را ثبت کرده اند که رانندگان باید برابر مفاد قرارداد و با نظارت پلیس راهور وظایف خود را در مورد جابه جای دانش اموزان انجام دهند.

علیرضا تکلو گفت: با همکاری آموزش و پرورش و پلیس راهور برچسب مخصوص بر روی سرویس های مدارس نصب شده و تدابیر لازم برای امنیت دانش‌آموزان در این راستا صورت گرفته است.

58 سرویس روستایی و 14 سرویس مدارس استثنایی در نهاوند فعالیت خواهند داشت

تکلو افزود: 58 سرویس روستایی و 14 سرویس مدارس استثنایی نیز در سال تحصیلی جدید در شهرستان نهاوند فعالیت خواهند داشت.

اما در همین زمینه یکی از والدین دانش اموزان با بیان اینکه در گذشته خانواده ها، سرویس مدارس فرزندانشان را خودشان مشخص می کردند اما با بروز مشکلاتی از جمله عدم توافق بر سر نرخ کرایه و مشکلات تربیتی و آموزشی، این وظیفه به مدیر مدرسه محول شد.

وی با بیان اینکه نرخ سرویس مدارس هر ساله درصدی افزایش می‌یابد، گفت: باید بر سلامت رانندگان نظارت جدی شود.

وی با تاکید بر اینکه علاوه بر نظارت بر سرویس مدارس باید محل قرار گرفتن مدارس نیز ایمن سازی شود، گفت: قرار گرفتن برخی مدارس در مسیر تردد خودروها سلامت دانش اموزان را تهدید می کند.

اما در همین زمینه سرپرست شهرداري همدان گفت: طرح ايمن‌سازي مدارس با هدف ارتقا ايمني و كاهش بار سوانح احتمالي رانندگي، امنيت جان دانش‌آموزان و ايجاد محيطي امن در راستاي شروع فصل بازگشايي مدارس انجام مي‌شود.

امیر رضا يوسفيان با اشاره به تشكيل جلسات كميسيون‌هاي شوراهاي ترافيك اظهار داشت: بر اساس بررسي‌هاي كارشناسانه 75 مدرسه در سطح شهر همدان واجد شرايط ايمن‌سازي بودند.

وي اضافه كرد: طرح ايمن‌سازي شامل خط‌كشي محل عبور دانش‌آموزان با رنگ ترافيكي، نصب تابلوهاي مدرسه و تعمير و اصلاح سرعت‌كاه است كه تاكنون 80 درصد اين امر در سطح شهر همدان اجرا شده و مابقي نيز تا قبل از بازگشايي مدارس به اتمام مي‌رسد.

آنچه مسلم است اینکه اکثر خانواده ها و آموزش و پرورش به موضوع تربیتی دانش آموزان فکر می کنند و سازمان تاکسیرانی باید پس از مشخص شدن سلامتی آنها از نظر جسمی و اخلاقی و معاینه فنی خودرو، آنها را به مدارس معرفی ‌کند. چرا که خودروهایی که برای سرویس مدارس انتخاب می شوند، نه تنها باید از ایمنی کامل برخوردار بوده و از نظر فنی مشکلی نداشته باشند، بلکه رانندگان این خودروها نیز باید از صلاحیت های اخلاقی و مهارت های حرفه ای برخوردار باشند.

 

کد خبر 2138692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha