۲۸ شهریور ۱۳۹۲، ۱۷:۳۲

فوکوس گزارش داد؛

آینده تیره و تار اقتصادی یونان/ آتن باید از ریاست دوره ای اتحادیه اروپا انصراف دهد

آینده تیره و تار اقتصادی یونان/ آتن باید از ریاست دوره ای اتحادیه اروپا انصراف دهد

یک نشریه آلمانی در گزارشی با اشاره به آینده تیره و تار اقتصادی یونان، از درخواست احزاب دموکرات آزاد و دموکرات مسیحی آلمان برای انصراف این کشور از ریاست دوره ای اتحادیه اروپا خبرداد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشریه "فوکوس" در گزارشی نوشت: ریاست دوره ای اتحادیه اروپا هر شش ماه یک بار تغییر می کند و هر دوره یک کشور اروپایی این سمت را عهده دار می شود.

اما اخیرا سیاستمداران احزاب دموکرات مسیحی و دموکرات آزاد آلمان خواهان انصراف یونان از چنین مسئولیتی شده اند. آنها بر این عقیده اند که چنین مسئولیتی هزینه های بالایی داشته و یونان هم آینده اقتصادی تیره و تاری دارد.

"کلایس پتر ویلش"، از سیاستمداران حزب دموکرات مسیحی آلمان در این باره اظهار داشته است که یونان باید از کمیسیون اروپایی درخواست کند که ریاست دوره ای این کشور بر اتحادیه اروپا را به تعویق بیاندازد.

"فرانک شافلر" از سیاستمداران حزب دموکرات آزاد نیز بر این عقیده است که یونان باید داوطلبانه روی این مسئولیت انصراف دهد. منتقدان، نگران این مسئله هستند که یونان از عهده ریاست دوره ای بر اتحادیه اروپا که در سال 2014  قرار است به این کشور واگذار شود بر نیاید. عهده داری این سمت حدود 100 میلیون یورو برای این کشور هزینه خواهد داشت. حتی اگر تروئیکای اروپایی اقدامات کمکی برای یونان در سال آینده را در بالاترین میزانی که در نظر گرفته شده پرداخت کنند، باز هم اهداف ریاضتی پیش بینی شده برای این کشو به دست نمی آید.

این نتیجه گیری بر اساس ارزیابی های "دی زد بانک" آلمان به دست آمده و روزنامه "دی ولت" آن را ارئه داده است. "دنیل لنز"، از کارشناسان اقتصادی این بانک در این باره اظهار داشته است که در دراز مدت یک طرح کاهش بدهی ها برای یونان به ندرت قابل چشم پوشی است.

اقتصاد دانان این بانک آلمانی در سناریوهایی، روند نرخ بدهی های یونان و نیازهای این کشور به کمکهای مالی بین سالهای 2012 تا 2020 را مورد بررسی قرار داده اند .
بر اساس ارزیابی های این بانک آلمانی، نرخ بدهی های یونان و نسبت بدهی این کشور به تولید ناخالص داخلی در سال 2020 بالغ بر 170 درصد خواهد شد. همچنین کمکهای خارجی در پرداخت بدهی ها به یونان نیز خیلی کمکی به این کشور نمی کند.

 بر اساس ارزیابی "دی زد بانک آلمان" در صورتی که بهره وامهای این کشور روی نرخ فعلی 2.3 درصد باقی بماند، باز هم نرخ بدهی های این کشور در سال 2020 بالغ بر 160 درصد تولید ناخالص داخلی خواهد بود.

اما سناریوی دیگری که این بانک آلمانی برای یونان در نظر گرفته است این است که شرکای یونان در منطقه یورو، در سال 2014 کاملا روی بهره های وامهای خود انصراف دهند، که در این صورت نرخ بدهی های یونان بیشتر کاهش پیدا کرده، اما همچنان در سال 2020، 143 درصد خواهد بود. در هر حال نیاز این کشور به کمکهای مالی همچنان باقی خواهد بود و در سال 2020  تنها به نصف کاهش پیدا می کند.

با توجه به این آمارها از دید "دی زد بانک" آلمان بهترین حالت، بخشودگی بدهی های یونان است. به این ترتیب احتمال اینکه آتن بتواند به زودی روی پای خود بایستد بالاتر است. اما با ادامه روند برنامه های کمکی به این کشور، حتی در سال 2020 هم مشخص نیست که آیا این کشور می تواند بدون کمک دیگران به راه خود ادامه دهد. به این ترتیب انتظار می رود که نجات یونان برای شرکای یورو بسیار گران تر تمام شود.

کد خبر 2138820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha