۲۸ شهریور ۱۳۹۲، ۱۵:۳۱

گزارش مهر از اجلاس اوآنا- مسکو/ 3

نشست کمیته اجرایی اوآنا برگزار شد

نشست کمیته اجرایی اوآنا برگزار شد

خبرگزاری مهر: سی و پنجمین نشست کمیته اجرایی سازمان خبرگزاری‌های آسیا ـ اقیانوسیه( اوآنا) عصر امروز با حضور مدیران ارشد 9 خبرگزاری از 11 خبرگزاری عضو این کمیته در هتل کرون پلازای مسکو برگزار شد.

به گزارش مهر، در این نشست که به ریاست خبرگزاری آناتولی ترکیه (رئیس فعلی اوآنا) و به میزبانی خبرگزاری رسمی کشور روسیه " ایتار تاس و با حضورمدیران عالی رتبه خبرگزاری های دولتی کشورهای عضو هیئت اجرایی سازمان اوآنا –  همچون  برناما از مالزی، آذرتاج از آذربایجان، پی تی آی از هند، ای ای پی از استرالیا، یونهاپ از کره جنوبی ، شینهوا از چین و ایرنا از ایران برگزار شد ، رئوس برنامه های مجمع عمومی دو روز آینده به تصویب خواهد رسید. اندونزی و مغولستان غائبین در نشست کمیته اجرایی بوده اند.

پانزدهمین مجمع عمومی اوآنا صبح فردا  با پیام رئیس جمهور روسیه آغاز می‌گردد که طی آن حاضرین در نشست های تخصصی آن به ارائه گزارش کشوری خود و ایراد سخنرانی حول محورهای کلی "ارتباطات فرا رسانه ای و چالشهای تجاری اخبار، جهانی شدن و قدرت رسانه ها در حفظ منافع ملی کشورهای آسیا-اقیانوسیه، و اعتماد ساری و مشارکت در منطقه آسیا-اقیانوسیه و نقش رسانه ها"  می پردازند.

چهاردهمین مجمع عمومی سازمان خبرگزاری‌های آسیا ـ اقیانوسیه، سه سال پیش (2010) در استانبول به میزبانی خبرگزاری آناتولی (Anadolu) ترکیه بر گزار شد. سی و چهارمین نشست کمیته اجرایی این سازمان نیز آذر سال گذشته در توکیو به میزبانی خبرگزاری کیودو ژاپن با حضور 11 عضو هیئت اجرایی برگزار شد و به دنبال آن کمیته ای فنی با حضور 6 عضو سازمان اردیبهشت سال جاری در استانبول گرد هم آمدند و مشخصا به بررسی مسایل وبسایت سازمان پرداختند.

مجمع عمومی اوآنا هر سه سال یکبار و نشست‌های فنی ـ اجرایی آن بطور سالانه برگزار می‌شود. کمیته اجرایی 11 عضو دارد که پنج عضو در هیئت رئیسه آن هستند و شش عضو دیگر عادی هستند. کمیته فنی هم 14 عضو دارد که 11 عضو آن را کمیته اجرایی و سه عضو دیگر را مجمع عمومی انتخاب می‌کند.

سازمان خبرگزاری‌های آسیا ـ اقیانوسیه به ابتکار یونسکو با هدف تضمین تبادل آزاد و مستقیم اطلاعات و اخبار میان آژانسهای خبری منطقه‌ای در سال 1961 بنیان نهاده شد.  از ایران سه خبرگزاری مهر، فارس و ایرنا عضو این سازمان بزرگ خبری 44 عضوه اند.

کشورهای عضو سازمان اوآنا که بیش از نیمی از جمعیت جهان را به خود اختصاص داده اند، 56 درصد تولید ناخالص جهان ، حدود 50 درصد تجارت جهانی ، بیش از 60 درصد قلمرو آبی و نزدیک به 30 درصد حجم ترابری هوایی دنیا را در اختیار خود دارند. بزرگترین ذخایر مالی، علمی و فناوری جهان در منطقه آسیا-اقیانوسیه قرار دارد. و اعضای این سازمان مسئول انتشار بیش از دو سوم اخبار و اطلاعات خبری در سطح جهان اند.

کد خبر 2138849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha