۳۰ شهریور ۱۳۹۲، ۱۱:۵۰

غازیانی:

تصمیم گیری برای جشنواره بیست وششم از امروز آغاز شود

تصمیم گیری برای جشنواره بیست وششم از امروز آغاز شود

اراک – خبرگزاری مهر: کارگردان تئاتر و داور جشنواره بیست و پنجم استان مرکزی گفت: برای اجرای هرچه بهتر جشنواره و جلوگیری از شتابزدگی و بی برنامگی باید با نگاهِ درست به فرصت یکساله تا جشنواره بعد، از اکنون برنامه ریزی کرد.

ژوبین غازیانی در حاشیه بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استان مرکزی به خبرنگار مهر گفت: با توجه به کیفیت جشنواره بیست و پنجم که در حد بضاعت و ظرفیت های استان مرکزی نبود، به نظر می آید که باید از همین امروز حرکت جدی برای بالا بردن کیفیت جشنواره بیست و ششم را آغاز کرد.

وی افزود: قطعا بالا بردن سطح جشنواره نیازمند حرکت جدیدی است که پتانسیل و ظرفیت های ویژه در بخش های علمی و تجربی را می طلبد.

این کارگردان و بازیگر تئاتر کشور ادامه داد: فراهم آوردن امکاناتی چون سالن، نور و دیگر تجهیزات، مواردی است که باید از حالا برایش تمهیدی اندیشید نه اینکه چند روز مانده به جشنواره فقط برحسب ضرورت  چند روزه تهیه شود.

غازیانی با بیان اینکه مکانهای اجرای تئاتر در مرکز استان نسبت به سال‌های گذشته پیشرفت چشمگیری نداشته، گفت: بیش از  15 سال از پایان تحصیل من در مقطع کارشناسی در اراک به عنوان دانشجوی تئاتر می گذرد و امروز بعد از سال ها  شاهد تغییر محسوسی در سطح ملزومات اجرای تئاتر استان نیستم، این در حالی است که از تئاتر اراک که قدیمی ترین شهر آکادمیک بعد از تهران است، توقع بیشتری می‌رود.

وی جشنواره زدگی را یکی از آسیب های تئاتر شهرستان‌ها دانست و اظهار کرد: با توجه به برنامه ریزی مرکز هنرهای نمایش در ثبت گروه‌ها و حمایت از آنان، باز هم می بینیم که کارگردانان برای شرکت در جشنواره مشتاق تر هستند.

غازیانی گفت: جشنواره زدگی و تعجیل در ارایه کار به جشنواره، تولید متون ضعیف نمایشیِ فاقد قصه، بدون پایه و خالی از دانش نمایشنامه نویسی را به همراه می‌آورد که بیشترین آسیب را به پیکره تئاتر می‌زند.

وی همگرایی گروه های نمایشی استان در رسیدن به دانش جمعی را مهم دانست و خاطرنشان کرد: گردهم آیی اهالی تئاتر برای بیان ایده هایشان بدون نگرانی از تقلید دیگران، تشکیل کارگاه‌های تخصصی با حضور اساتید تراز اول کشور، در  بالا بردن سطح کیفیت نمایشنامه نویسی موثر است و می تواند تئاتر اراک را به سمت تولید متون بومی هدایت کند و کارگردانان این استان را از تهیه متن از استان‌های دیگر بی‌نیاز کند.

کارشناس ارشد تئاتر و نماینده اداره کل هنرهای نمایشی در جشنواره بیست و پنجم در پایان گفت: نکته قابل تامل این است که شهر اراک در بخش های عمرانی، تغییرات عمده‌ای داشته و مظاهر تکنولوژی و معماری مدرن در آن دیده می شود، در حالی که این حرکت در تئاتر استان هیچ نفوذی نداشته و مسئولین این بخش را جدی نگرفته اند، که البته امیدواریم در این راستا تصمیمات جدی تری گرفته شود.
 

کد خبر 2139371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha