۳۱ شهریور ۱۳۹۲، ۱۶:۵۲

خالد العماره در گفتگو با مهر-1

ماهیت گروه های مسلح در سینا/ نگاه دولت ترکیه به مصر حزبی است

ماهیت گروه های مسلح در سینا/ نگاه دولت ترکیه به مصر حزبی است

رئیس دفتر حافظ منافع مصر در تهران در گفتگو با مهر ضمن تشریح ماهیت گروه های مسلح در صحرای سینا اعلام کرد که نگاه دولت ترکیه به مصر یک نگاه حزبی است.

خالد العماره رئیس دفتر حافظ منافع مصر در تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری مهر درباره آخرین رویدادهای کشورش گفت: ما در حال حاضر در دو محور گام برمی داریم. محور نخست برقراری امنیت و ثبات داخلی از طریق مقابله با خشونت و جرایم مختلف است و این امر از طریق اقدامات قانونی طبیعی صورت می گیرد نه بر اساس قانون فوق العاده یا بازداشت های سیاسی و اقدامات استثنایی چرا که حالت فوق العاده تنها برای کنترل امنیت است و هدف از آن منع آمد و شد در ساعاتی مشخص در برخی استان ها است و تنها برای تعامل با قانون شکنان به کار برده می شود.

وی با بیان این مطلب افزود: هیچکس بنا به دلایل سیاسی بازداشت نمی شود و تنها به دستور دادستانی کل این کار انجام خواهد شد. محور دوم روند سیاسی است که با تشکیل کمیته ای فراگیر موسوم به کمیته 50 برای تدوین قانون اساسی و اصلاح آن آن را آغاز کرده ایم. مشارکت در این کمیته گسترده است و بیش از 50 نفر در آن عضو هستند.

عماره خاطرنشان کرد: این کمیته به خوبی فعالیت های خود را انجام می دهد و نمایندگان تمام جریان های سیاسی از جمله احزاب اسلامی همچون اخوان المسلمین و حزب النور و ... در آن مشارکت دارند.

رئیس دفتر حافظ منافع مصر در تهران افزود: علاوه بر این کمیته سیاسی، روند آشتی ملی نیز وجود دارد که همزمان با اقدامات مربوط به تدوین و اصلاح قانون اساسی پیش می رود. همچنین کمیته پیگیری اجرای طرح نقشه راه سیاسی نیز تشکیل شده است.

وی در ادامه گفت: علاوه براین اقدامات، نیروهای امنیتی و ارتش عملیات گسترده ای را در برخی مناطق مرزی و برخی شهرهای صحرای سینا انجام می دهند. این عملیات با هدف پاکسازی مناطق مختلف از گروه های مسلح و تروریستی است. طبعا این عملیات محدود است چرا که صحرای سینا منطقه ای وسیع است. هدف از این تلاش ها اجرای قانون به طور آشکار و واضح و پاکسازی سینا از کانون تروریسم و خشونت است.

خالد العماره تصریح کرد: این گروه ها از اخوان المسلمین نشات گرفته اند و نه فقط در مصر بلکه در سرتاسر دنیا وجود دارند. این گروه ها تروریستی، تکفیری، جهادی و القاعده هستند که هیچ ارتباطی به اسلام ندارند و روح اسلام با چنین گروه هایی بیگانه است و طبق اقدامات دادستانی کل با آنها برخورد خواهد شد.

رئیس دفتر حافظ منافع مصر افزود: اگر گروه های مسلح در صحرای سینا و دیگر مناطق مصر خود را به عنوان قانون شکن به مسئولان معرفی کنند که ما از آن استقبال می کنیم، اما اگر با نیروهای ارتش و پلیس مقابله کنند و علیه آنها سلاح به کار ببرند قضیه به شکل دیگری خواهد بود و این مسئله نابهنجاری است و مطابق با قانون با آنها برخورد خواهد شد.

وی در عین حال اظهار داشت میان اقدامات تروریستی که در سینا انجام می شود و اوضاع سیاسی گروه اخوان المسلمین پس از اعتراضات 30 ژوئن در مصر ارتباط وجود دارد.

خالد العماره گفت: ارتش مصر تنها با قانون شکنان و عملیات قاچاق سلاح از طریق تونل های موجود در مرزهای مصر و نوار غزه برخورد می کند و متاسفانه این تونل ها برای ضربه زدن به امنیت ملی مصر مورد سواستفاده قرار می گیرد بنابراین ارتش تونل هایی را که برای قاچاق سلاح و نفوذ تروریست ها به مصر مورد استفاده قرار می گیرند، تخریب می کند.

وی تصریح کرد: این گروه ها در سوریه، مالی، الجزایر و پیش از آن در لیبی اقدام به خرابکاری کرده اند و در واقع هیچ وابستگی ملی یا اسلامی ندارند و تنها از اسلام به عنوان پوششی برای جنایات و اقدامات تخریبی خود استفاده می کنند. ما با این ایده که اسلام را به گروهی مزدور مرتبط می داند و از دین به عنوان ابزار استفاده می کند مخالفیم.

رئیس دفتر حافظ منافع مصر در تهران حمایت رژیم صهیونیستی و کشورهای متخاصم با مصر از گروه های مسلح در صحرای سینا را بعید ندانست و گفت: ما تجربه بسیاری داریم و می دانیم این کشورها با تحت تاثیر قرار دادن امنیت ملی مصر خواهان چه چیزی هستند. ارتش و پلیس برای برقراری امنیت در سینا همکاری مشترک با یکدیگر دارند تا اقدامات تروریستی از این منطقه به دیگر مناطق مصر منتقل نشود. ارتش و پلیس همچنین تلاش می کنند تا گروه های مسلح را از طریق قانون محاکمه کنند تا اوضاع در سینا به روال عادی بازگردد.

وی به این نکته مهم اشاره کرد که مردم مصر از عملیات ارتش در صحرای سینا حمایت می کنند چرا که ساکنان و قبایل موجود در برخی مناطق صحرای سینا از خشونت و قاچاق گروه های مسلح رنج دیده اند. دولت و گروه های ملی مصر همگی متفق القول هستند که صحرای سینا در مسیر توسعه قرار گیرد. ما خواهان عملیات نظامی یا امنیتی در این منطقه نیستیم اما به موازات پاکسازی سینا از گروه های مسلح، پروژه های عمرانی و توسعه نیز با هدف بهبود اوضاع در این منطقه سریعا اجرا خواهد شد. پروژه هایی که حتی در دوره رژیم حسنی مبارک یا محمد مرسی به آنها بها داده نمی شد.

خالد العماره اظهار داشت: ملت مصر دیگر به درخواست اخوان المسلمین برای اعتراضات خیابانی توجهی نمی کند، بنابراین مشاهده می کنیم تعداد معترضان بسیار کاهش یافته است و اغلب کسانی که به دعوت اخوان المسلمین به خیابان ها می آیند خواهان هرج و مرج و تخریب هستند.

وی با بیان این مطلب افزود: مردم مصر در حال حاضر به دروغین بودن ادعاهای اخوان المسلمین پی برده اند و می دانند این ادعاها به عنوان پوششی سیاسی برای تخریب استفاده می شود و در واقع کشتار، تهدید مردم و حمل سلاح علیه نیروهای ارتش هیچ ارتباطی به دین و اصول انسانی ندارد و بالعکس چهره اسلام را مخدوش می کند و این همان چیزی است که در سوریه، لبنان و عراق رخ داده است و تلاش می شود در حال حاضر در مصر نیز اتفاق بیفتد.

خالد العماره اظهار داشت: درخواست های مردمی بسیاری برای منحل شدن گروه اخوان المسلمین وجود دارد، این گروه دارای وضعیت قانونی مطلق نیست و این گروه طبق قانون انجمن های داخلی احداث شده است و گروه محسوب نمی شود اما آزادی و عدالت شاخه سیاسی اخوان المسلمین یک حزب محسوب می شود و محدودیتی برای آن وجود ندارد.

رئیس دفتر حافظ منافع مصر درباره نقش ترکیه در ایجاد هرج و مرج در مصر گفت: نقش ترکیه در مصر سازنده نیست، دولت ترکیه مسائلی را درباره مصر مطرح می کند که با واقعیت همخوانی ندارد و از بازگشت محمد مرسی به ریاست جمهوری و مشروعیت وی سخن می گوید. نگاه دولت ترکیه به مصر حزبی است و گویی این کشور با یک حزب و گروه خاص در تعامل است.

وی تصریح کرد: ما به ترکیه اعلام کرده ایم که سیاست کابینه رجب طیب اردوغان نخست وزیر این کشور اشتباه است و همچنین رهبر اپوزسیون ترکیه که هفته گذشته به مصر سفر کرده بود تاکید کرد که سیاست حزب اردوغان سیاستی اشتباه است و بیانگر آرا مردم ترکیه نیست چرا که شهروندان ترک با دخالت در امور داخلی دیگر کشورها مخالف هستند و متاسفانه ما شاهد هستیم ترکیه برای دخالت در امور داخلی مصر پافشاری می کند.

کد خبر 2140029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha