۲ مهر ۱۳۹۲، ۱۴:۲۳

گزارش خبری/

"بازی دراز" قله افتخارات جبهه غرب/ بازسازی عملیات در منطقه "هیو"ساوجبلاغ

"بازی دراز" قله افتخارات جبهه غرب/ بازسازی عملیات در منطقه "هیو"ساوجبلاغ

ساوجبلاغ – خبرگزاری مهر: "بازی دراز"، قله افتخارات جبهه های غرب در جنگ تحمیلی، نامی که هیچ یک از رزمندگان سختی عملیاتش، شیرینی آزاد سازیش و غم از دست دادن خلبان تیز پروازش "شهید شیرودی" را هیچ گاه از یاد نخواهند برد.

به گزارش خبرنگار مهر، دشمن در روزهای آغازین جنگ از بازی دراز برای دیده‌ بانی استفاده می‌کرد، اما ویژگی این ارتفاعات موجب شد با فعالیت‌های مهندسی روی آن جاده‌سازی شود و یگان‌های عراق در آنجا مستقر شوند و ضمن افزایش سلطه بر قصر شیرین، سرپل ذهاب را نیز زیر دید خود بگیرند.

برای گرفتن این امتیاز مهم از دشمن نخستین عملیات نیمه گسترده در این منطقه که طراحی آن بیش از سه ماه توسط دلاوران سپاه اسلام در قرارگاه مقدم غرب نجف اشرف به طول انجامیده بود طرح‌ ریزی شد که با نام "عملیات بازی دراز" در اول اردیبهشت ماه سال 60 آغاز و به مدت هشت روز ادامه داشت.

 در این عملیات که یکی از اولین تجربه ‌های بزرگ همکاری مشترک سپاه و ارتش در سایه بی ‌اعتمادی روزافزون به شخص بنی‌صدر بود، نیروهای عمل ‌کننده از شمال و جنوب دشت ذهاب به ارتفاعات بازی دراز یورش بردند.

با وجود پشتیبانی خوب خلبانان جان برکف هوانیروز کرمانشاه و در راس آنها شهید "علی اکبر شیرودی" به دلیل حجم گسترده پشتيباني هوايي و پشتيباني آتش دشمن دستيابي به دوقله 1150 و 1100متري ميسر نشد.

در عمليات غرورآفرين " بازی دراز"  54 تانك و نفربر دشمن، سه فروند هواپيما، دو چرخبال و دو دستگاه ادوات مهندسي دشمن منهدم و 12 دستگاه تانك و نفربر و پنج دستگاه ادوات مهندسي آنان به غنيمت گرفته شد.

همت و جدیت رزمندگان موجب آزاد سازی بازی دراز شد

هر چند که عکس العمل عراق برای حفظ ارتفاعات منجر به یک نبرد شدید شد اماعاقبت نیروهای ایران موفق به آزادسازی قله‌های جنوبی ارتفاعات شدند، اما قله‌های شمالی همچنان در دست دشمن باقی ماند، ضمن اینکه عدم آزادسازی بخش شمالی بازی دراز باعث شد تا نیروهای ایران برای کاهش تلفات از بخشی از غرب دشت ذهاب عقب نشینی کنند.

اوايل ارديبهشت ماه هر سال برای مردم منطقه غرب کشور يادگار این حماسه غرور آفرین است، حماسه ای که در آن رژیم بعثي با هجوم همه جانبه به سمت كشور و اشغال ارتفاعات مهم و حساس بازي دراز بر شهرستان‌هاي قصرشيرين، گيلانغرب و سرپل ‌ذهاب تسلط يافته و تمام تحركات اين مناطق را زيرنظر داشت.

در عمليات حماسه ساز بازي دراز همچنين يك هزار و 500 نفر از لشكر دشمن كشته و زخمي شد و 700 نفر از آنان به اسارت رزمندگان اسلام درآمدند.

اما پايان اين عمليات در روز هشتم ارديبهشت 1360 با شهادت خلبان تيز پرواز هوانيروز كرمانشاه، شهيد "علي ‌اكبر (قربان) شيرودي" همراه بود و اثبات اين جمله معروف كه مردان بزرگ با شهادت خود زودتر به معبود مي‌رسند.

بازسازی عملیات در بخش هیو شهرستان ساوجبلاغ

به مناسبت هفته گرامیداشت دفاع مقدس و از آنجایی که رزمندگان استان البرز نیز نقش بسزایی در آزادسازی منطقه "بازی دراز" داشتند امسال به همت سپاه استان و دیگر نواحی عملیات آزاد سازی در منطقه "هیو" شهرستان ساوجبلاغ بازسازی شده است.

هدف از به نمایش گذاشتن این رزمایش که تحت عنوان "مدافعان حرم" به مدت پنج شب برگزار می شود، تقویت بنیه روحی و معنوی بسیجیان است.

دفاع مقدس غرورآور ترین ایام تقویم است

فرمانده سپاه امام حسن مجتبی (ع) استان البرز در خصوص این عملیات و آثار آن در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بازی دراز یکی از عملیات های مهم و سرنوشت ساز در طول جنگ به شمار می رفت که خوشبختانه با فدارکاری ها و رشادت های جانانه رزمندگان به سرانجامی خوبی رسید.

سردار بهرام حسینی مطلق با تاکید بر حساسیت منطقه بازی دراز در زمان جنگ برای رزمندگان، گفت: همه دوران دفاع مقدس برای ایرانیان غرور آفرین است و عملیاتی از این دست نیز اوج رشادت ها و از خودگذشتگی های رزمندگان برای دفاع از میهن را نشان می دهد.

وی دفاع مقدس را غرور آور ترین روزها در تقوین خواند و اظهار داشت: هر چند که در دوران دفاع با دستان خالی اما توکل از کشور در برابر تمامی قدرت های جهان ایستادگی کردیم اما خوشبختانه امروز با وجود توانمندی های نظامی و علمی هیچ کس جرأت چب نگریستن به نظام و کشور ما را ندارد و تمام این پیشرفتها و توانمندی ها به پشتوانه همان ابتکارات و ایثارهای دفاع مقدس ایجاد شده است.

فرمانده سپاه امام حسن مجتبی(ع) استان البرز در پایان تصریح کرد: امروز در سایه مجاهدت فداکارانه جوانان این مرز و بوم که به این شهادتها منتهی شده در آرامش و امنیت کامل هستیم و باید بدانیم تا همیشه تاریخ این امینت را مدیون خون شهدا هستیم.

کد خبر 2142118

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha