۲۳ فروردین ۱۳۹۳، ۸:۳۲

سردار ریحانی در گفتگو با مهر:

برگزاری یادمان ویژه بازی دراز با صعود 15 هزار نفری به ارتفاعات/ وقتی یک مثلث استراتژیک آزاد شد

برگزاری یادمان ویژه بازی دراز با صعود 15 هزار نفری به ارتفاعات/ وقتی یک مثلث استراتژیک آزاد شد

کرمانشاه - خبرگزاری مهر: جانشین فرماندهی سپاه حضرت نبی اکرم (ص) استان کرمانشاه گفت: یادواره بزرگ شهدای عملیات بازی دراز با صعود چند هزار نفری به ارتفاعات بازی دراز در شهرستان سرپل ذهاب برگزار خواهد شد.

سردار بهمن ریحانی در گفتگو با خبرنگار مهر از برگزاری باشکوه یادواره شهدای عملیات بازی دراز با حضور چند هزار نفری مردم و مسئولین در ارتفاعات بازی دراز شهرستان سرپل ذهاب خبر داد.

جانشین فرماندهی سپاه حضرت نبی اکرم (ص) با اشاره به اینکه این گردهمایی باشکوه دو روز پیاپی در چهارم و پنجم اردیبهشت ماه سالجاری برگزار می شود اظهار داشت: کاروانهای مردمی زائرین از سراسر استان کرمانشاه روز پنج شنبه چهارم اردیبهشت ماه به سمت یادمان بازی دراز در سرپل ذهاب حرکت خواهند کرد.

ریحانی ادامه داد: شامگاه پنجشنبه و در صحن حرم مطهر احمدبن اسحاق گردهمایی بزرگ یادواره شهدای عملیات بازی دراز برگزار خواهد شد.

وی گفت: سخنران این مراسم علاوه بر حضور یک میهمان کشوری حضرت آیت الله علما، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه خواهد بود و همچنین برنامه های ویژه دیگری نیز برنامه ریزی و اجرا خواهد شد.

جانشینن فرماندهی سپاه حضرت نبی اکرم (ص) ادامه داد: صبح روز جمعه پنجم اردیبهشت ماه نیز پس از اقامه نماز صبح صعود چند هزار نفری به ارتفاعات بازی دراز با حضور مردم، بسیجیان و مسئولین کشوری و استانی انجام خواهد شد تا در ارتفاعات این یادمان برنامه اصلی یادواره شهدای بازی دراز برگزار شود.

ریحانی تصریح کرد: در این برنامه بازهم علاوه بر حضور یک میهمان کشوری و سخنرانی و خاطره گویی، برنامه های ویژه ای تدارک دیده شده است. در طول مسیر صعود به ارتفاعات نیز شرایطی مهیا شده است که علاوه بر تداعی فضای نورانی و معنوی دفاع مقدس ایستگاه های صلواتی نیز جهت رفاه حاضرین برپا باشد.

وی ادامه داد: همچنین شرایط اسکان میهمانان یادواره دو روزه شهدای عملیات بازی دراز فراهم و تمهیدات رفاهی لازم اندیشیده شده است.

جانشین فرماندهی سپاه حضرت نبی اکرم همچنین از رایزنی برای توقف تردد کامیون های نفتکش از مسیر اسلام آباد غرب به سرپل ذهاب در ساعت ورود و خروج کاروانها به این شهرستان در روزهای پنجشنبه و جمعه (چهارم و پنجم اردیبهشت) خبر داد.

بازی دراز یکی از مناطق استراتژیک منطقه است

سردار ریحانی در بخش دیگری از این گفتگو اظهار داشت: عملیات بازی دراز با یک برنامه ریزی دقیق در نخستین روز از اردیبهشت ماه سال 60 در حد فاصل محور شهرستان سرپل ذهاب تا ارتفاعات بازی دراز به صورت مشترک با سپاه و ارتش انجام شد.

وی افزود: ارتفاعات سخت‌ گذر بازی دراز با قله‌ های بلند و شیب‌ های تند و بریدگی‌ های ممتد از اهمیت ویژه‌ای در منطقه مرزی استان کرمانشاه برخوردار است این ارتفاعات به مثابه عرصه بزرگی درون مثلث قصرشیرین، گیلان غرب و سرپل ذهاب واقع شده‌است.

ریحانی با اشاره به موقعیت استراتژیک منطقه بازی دراز اظهار داشت: ارتفاعات بازی دراز بر منطقه تسلط کامل دارد به همین دلیل طمع عراقی ها برای تصرف این ارتفاعات بسیار زیاد بود و این کار را نیز کرد. در ابتدا فقط از آن به عنوان یک برج دیدبای استفاده می کرد اما بعد از پی بردن بیشتر به اهمیت استراتژیک این ارتفاعات فعالیت های خود را روی ارتفاعات بازی دراز گسترش داد و با ایجاد راه، حجم زیادی از یگانها و امکانات نظامی خود را در منطقه مستقر کرد.

ریحانی تصریح کرد: تا چندین ماه عملیات های شناسایی زیادی توسط قرارگاه مقدم غرب سپاه و نیروهای شناسی و همچنین ارتش بر روی منطقه انجام شد که این امتیاز بزرگ یعنی ارتفاعات بازی دراز از عراق باز پس گرفته شود.

از شهادت خلبان شیرودی تا هلاکت 1500 نیروی ارتش بعث عراق

وی ادامه داد: طرح ریزی عملیاتی با نام بازی دراز انجام شده و کل عملیات نیز یک هفته ادامه پیدا کرد که نیروهای خودی بارها با دشمن در صحنه های مختلف رو به رو شدند. در این عملیات که شهادت خلبان سرافراز علی اکبر شیرودی نیز در آن رقم خورد نیروهای خودی قله های 1150 و 1100 را از چنگ نیروهای بعث نجات داده و بر آنها مسلط شدند.

جانشین فرماندهی سپاه حضرت نبی اکرم تصریح کرد: در این عملیات ادوات مهندسی، 2 هلی کوپتر، 3 فروند هواپیما و 55 دستگاه تانک و نفربر عراقی منهدم شده و چندین دستگاه تانک و نفربر و ادوات مهندسی به عنوان غنیمت جنگی به نیروهای خودی و رزمندگان اسلام رسید.

سردار ریحانی در پایان کشته شدن 1500 نفر از نیروهای عراق و اسارت 700 نفر از آنها را به عنوان بعد دیگری از موفقیت های این عملیات ماندگار عنوان کرد.

کد خبر 2268594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha