۳ مهر ۱۳۹۲، ۱۲:۲۲

هفته یازدهم لیگ برتر؛

نگرانی حریف پرسپولیس از قربانی شدن/ تنها خط تیره لیگ مقابل مظلومی!

نگرانی حریف پرسپولیس از قربانی شدن/ تنها خط تیره لیگ مقابل مظلومی!

خبرگزاری مهر - گروه ورزشی: هفته یازدهم رقابتهای لیگ برتر باز هم در غیاب استقلال آسیایی آغاز می‌شود. در این هفته یاوری با دومین تیمش در نیم فصل نخست لیگ برتر برابر پرسپولیس در آزادی صف آرایی می‌کند. دیداری که تحت تاثیر قضاوت جنجالی هفته گذشته دیدار سپاها و پرسپولیس برگزار می شود. پرویز مظلومی هم در بازگشت به لیگ در اندیشه پاک کردن تنها خط تیره باقی مانده جدول لیگ برتر است!

به گزارش خبرنگار مهر هفته یازدهم رقابتهای فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور در غیاب استقلال و استراحت اجباری سایپا آغاز می‌شود. دیدارهایی که تحت تاثیر حضور استقلال در نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا مشکلات داوری بازی سپاهان با پرسپولیس و حواشی ایجاد شده برای جامعه داوری قرار دارد.

در این هفته که با رویارویی مجدد تیم‌های دایی و یاوری آغاز می‌شود، علاوه بر برگزاری دومین دربی ایران در اصفهان، صدرنشین در ورزشگاه تختی انزلی کار سختی پیش رو دارد و در تبریز هم دو تیم مدعی تراکتورسازی و نفت مقابل هم صف آرایی می‌کنند .در زیر به این بازی‌ها اشاره می‌کنیم.

پرسپولیس - فجرسپاسی شیراز
سرخپوشان تهرانی هر چند معتقدند با اشتباه محسن قهرمانی نتوانستند از اصفهان با امتیاز به تهران بر گردند اما همچنان داوری آن بازی و تاثیرات شکست مقابل سپاهان روی این تیم اثرات منفی خود را دارد. پرسپولیسی‌ها برای اینکه از گردونه مدعیان خارج نشوند، باید تمام اتفاقات آن بازی را فراموش کرده و به فکر حضور قدرتمند مقابل فجر سپاسی باشند، تیمی که به نظر می‌رسد با تغییرات صورت گرفته در کادر فنی آن و بازگشت یاوری ،جان تازه‌ای گرفته است.

پرسپولیسی‌ها که هفته پیش با شکست مقابل سپاهان جایگاه دوم خود را از دست داده و به رده چهارم سقوط کرده‌اند، حالا فاصله 5 امتیازی با صدر جدول دارند و برای اضافه نشدن این فاصله، باید فجر را قربانی جاه طلبی‌های خود کرده و با پیروزی در این بازی، تلخی‌های شکست برابر سپاهان را فراموش کرده و به آرامش نسبی برسند. البته بازگشت رضا حقیقی به ترکیب تیم پرسپولیس، بازیکن پیشین فجر می‌تواند توان هجومی سرخپوشان را افزایش دهد تا در این بازی خانگی به پیروزی برسند.

در نقطه مقابل اما فجری قرار دارد که هفته پیش توانست با بازگشت دوباره محمود یاوری در خانه مقابل استقلال صنعتی به پیروزی رسیده و یک پله دیگر در جدول لیگ صعود کند، هرچند هنوز در بین فانوس بدستان قرار دارد. تنها نماینده شیراز در لیگ برتر که بارها در ورزشگاه آزادی نتایج خوبی به دست آورده و خاطره پیروزی پر گل مقابل این تیم تهرانی که باعث مصاحبه تاریخی علی پروین در خصوص خداحافظی‌اش از فوتبال همراه بود، اگر بتواند بار دیگر در پایتخت به پیروزی برسد باید گفت کاملا از بحران فاصله گرفته و روزهای بهتری را در لیگ پیش رو خواهند داشت.

آیا پیرترین مربی لیگ که برای دومین مرتبه در نیم فصل نخست لیگ سیزدهم هدایت تیمی را در تهران مقابل پرسپولیس بر عهده دارد، می‌تواند با کسب امتیاز مقابل شاگردان دایی تیمش را در وضعیت به مراتب بهتری قرار دهد و یا پرسپولیسی‌ها انتقام سپاهانی‌ها را از مربی اصفهانی فجر که سابقه سرمربیگری زرد پوشان دیار زاینده رود را داشته، خواهند گرفت.

ملوان بندر انزلی- فولاد خوزستان
ملوانی‌ها بعد از 2 تساوی ارزشمند مقابل نفت تهران و تراکتورسازی تبریز مقابل دو تیم مدعی قهرمانی لیگ، بار دیگر به خانه بر می‌گردند و در سومین بازی حساس و سخت متوالی خود، پذیرای صدرنشین لیگ هستند. شاگردان اسکوچیچ که در این فصل در خارج از خانه خوب بوده اما در ورزشگاه تختی انزلی اصلا انتظارات هواداران متعصب خود را برآورده نکرده‌اند، به فکر جبران مافات با یک پیروزی مقابل فولاد خوزستان هستند. اگر ملوانی‌ها به چنین موفقیتی دست پیدا کنند، هم از بین تیم‌های پایین جدول فاصله خواهند گرفت، هم با هوادارانشان آشتی می‌کنند و هم سایر مدعیان را خوشحال خواهند کرد.

اما فولادی‌ها نیز پس از پیروزی 4 بر یک مقابل سایپا و فاصله 4 امتیازی با تیم دوم جدول نمی‌خواهند در این بازی امتیاز از دست بدهند و بار دیگر رقیبان را در نزدیکی خود ببینند. ضمن اینکه فولادی‌ها که در این فصل در بیرون از خانه نتایج خوبی بدست نیاوردند، برای اینکه همچنان مدعی بمانند و در روزهای سخت نیم فصل دوم در رقابت با سایر مدعیان دچار تزلزل نشوند، نیاز به کسب امتیازات دیدارهای خانه دارند. شاید گرفتن یک امتیاز از انزلی نتیجه خوبی برای همه تیم‌های لیگ برتر باشد اما فولادی‌ها نمی‌خواهند بدون امتیاز این شهر ساحلی را ترک کنند. قطعا تقابل مردان شمال و جنوب فوتبال ایران در این بازی بسیار زیبا خواهد بود.

راه آهن سورینت - داماش گیلان
6 بازی بدون پیروزی این بحث را به وجود آورد که منصور ابراهیم‌زاده وداع زود هنگامی با نیمکت راه‌آهن سورینت خواهد داشت اما طی روزهای گذشته مالک و مدیران ارشد این باشگاه حمایت قاطع خود را از این سرمربی اعلام کردند تا او نیز با انگیزه بیشتری برای دور کردن راه‌آهن از بحران به کارش ادامه دهد. سورینتی‌ها این هفته در خانه میزبان داماشی هستند که بخاطر دو پیروزی متوالی مقابل تراکتورسازی و صبای قم روزهای خوبی را در لیگ برتر تجربه می‌کند و به لطف این موفقیت‌ها در رده هفتم قرار گرفته‌اند.

راه‌آهنی‌ها در این بازی خانگی به چیزی جز پیروزی فکر نمی‌کنند زیرا باید به 6 هفته بدون گل برد خود در لیگ پایان دهند اما داماشی‌ها هم که روحیه بالایی دارند، حتی تفکر پیروزی در تهران را در سر می‌پروراندند زیرا اگر سومین برد متوالی که اگر بدست نیاید آنها را حتی به رده‌های بالاتر جدول خواهد فرستاد. هر چند در این شرایط هم گرفتن مساوی بهتر از باختن در تهران خواهد بود.

تراکتورسازی تبریز - نفت تهران
اگر دربی اصفهان نبود، این بازی را به خاطر اینکه دو مدعی و دو بالا نشین برابر هم قرار می‌گیرند، را می‌توانستیم مهمترین دیدار هفته یازدهم برشمریم. تراکتورسازی‌ها با توجه به شکست یک بر صفر هفته پیش در زمین داماش گیلان که حاصل بدشانسی و بی‌دقتی مهاجمان بود، به رده پنجم سقوط کردند، جایگاهی که اصلا برای هواداران متعصب این تیم مقبول و مطلوب نیست. شاگردان مجید جلالی در روزی که باز هم علی کریمی را به دلیل مصدومیت در اختیار ندارند، باید بتوانند در خانه به پیروزی برسند، هر چند رقیبشان تیم مدعی نفت تهران باشد زیرا از دست دادن امتیاز در این بازی برای تماشاگران متعصب این تیم قابل قبول نیست.

اما در سمت دیگر میدان تیم نفت تهران قرار دارد که به خاطر 2 تساوی بدون گل در هفته‌های اخیر، ضمن از دست دادن فرصت صدرنشینی به خاطر تفاصل گل کمتر، جایگاه دوم را هم به سپاهان سپردند. شاگردان گل‌محمدی می‌دانند از دست دادن امتیاز در تبریز یعنی سقوط دوباره در جدول رده‌بندی لیگ برتر، به همین خاطر باید در میدان سخت ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز به فکر رسیدن به 3 امتیازی با ارزش باشند تا فاصله‌شان با فولاد و دیگر مدعیان بیشتر از این نشود.

مس کرمان - گسترش فولاد تبریز
بازگشت پرویز مظلومی به لیگ برتر، این یکی از مهمترین اتفاقات بازی کرمان است. مظلومی که پس از پایان هفته نهم جانشین محمود یاوری پیرترین مربی لیگ در مس شد، با توجه به حضور استقلال در لیگ نیمه‌نهایی آسیا، یک هفته بیشتر فرصت داشت تا تیم بحران زده مس را برای حضور پر قدرت در لیگ برتر آماده کند.

سرمربی پیشین استقلال در شرایطی به تیم سابقش مس باز گشته که تنها نماینده کرمان در لیگ برتر قعر نشین است و این کار او و دستیارانش را سخت‌تر می‌کند. این مربی دوست دارد بازگشت دوباره به لیگ برتر را با یک پیروزی شیرین در لیگ برتر جشن بگیرد.

اما مردان رسول خطیبی هم در لیگ امسال نشان دادند تیمی نیستند که در خانه یا در خارج از خانه به راحتی امتیاز از دست بدهند آبی‌پوشان تبریزی هر چند در هفته نهم در خانه پرسپولیس مقلوب شدند اما مقابل این تیم پا عقب نگذاشتند و پس از پیروزی 2 بر صفر مقابل ذوب‌آهن در هفته دهم به رده هشتم صعود کردند. آنها برای اینکه این جایگاه ارزشمند را حفظ کنند و یا آن را ارتقا دهند با تفکر پیروزی به کرمان می‌روند. در چنین شرایطی جدال این دو تیم در کرمان که هر دو تفکر پیروزی دارند، نیز یکی از جذابترین بازی‌های لیگ را رقم خواهد زد.

ذوب آهن اصفهان - سپاهان اصفهان
دومین دربی ایران قطعا همین بازی است. مسابقه‌ای که دو تیم مطرح اصفهانی برابر هم صف آرایی می‌کنند و برخلاف دربی تهران، همیشه رویارویی این دو تیم زیبا و جذاب بوده و هوادران فوتبال از تماشای آن لذت می‌برند. البته ذوب‌آهن به خاطر مشکلات مالی یکی دو سال اخیر، از آن تیم قدرتمند اصفهانی فاصله گرفته ولی در این فصل با هدایت بوناچیچ توانسته‌اند، شرایط بهتری را تجربه کند. آنها که استقلال مدعی را در خانه شکست دادند، هر چند در بازی بعدی در تبریز مقابل گسترش فولاد مغلوب شده‌اند اما برای دیدار با سپاهان انگیزه و روحیه بالایی دارند.

شاگردان بوناچیچ که با توجه به ناکامی هفته پیش به رده یازدهم سقوط کردند، اگر بتوانند سپاهان را در این بازی شکست دهند، هم در جدول صعود می‌کنند و هم با روحیه بالاتری مسابقات لیگ را ادامه خواهند داد. ضمن اینکه بازگشت سعید آذری به مدیریت این باشگاه اصفهانی انگیزه و روحیه این تیم را برای موفق بودن و بازگشت به روزهای اوج بیشتر کرده است.

البته حریف آنها سپاهان اصفهانی است که هفته قبل با دو گل پرسپولیس را شکست داد تا پس از روزهای پرنوسان در لیگ سیزدهم، بالاخره به رده دوم جدول صعود کند. هر چند پرسپولیسی‌ها و اکثر فوتبال دوستان آن پیروزی سپاهان را ماحصل اشتباه محسن قهرمانی داور بازی می‌دانند ولی در هر صورتی سه امتیاز آن دیدار به حساب سپاهانی‌ها واریز شد و اختلاف 4 امتیازی آنها با صدرنشین اهوازی را حفظ کرد.

سپاهانی‌ها حالا امیدوارند همانند اکثر رویارویی‌های 2-3 فصل اخیر، ذوب‌آهن را در دومین دربی ایران شکست داده و از سوی دیگر منتظر ناکامی فولاد در انزلی باشد تا فاصله خود را با صدرنشین به حداقل امتیاز برساند. البته هم مدیران، هم مربیان، هم بازیکنان و هم هواداران دو تیم خواهان برنده داشتن این بازی هستند و هم فوتبالدوستان زیرا تساوی به احتمال زیاد باعث سقوط این دو تیم می‌شود و در نهایت پس از دربی پایتخت دومین رویارویی مهم تیم‌های همشهری فوتبال ایران را بدون برنده رقم خواهد زد.

صنعتی خوزستان - صبای قم
شکست 2 بر یک در شیراز صنعتی‌ها را به رده دوازدهم تنزل داد و با توجه به اینکه در حال حاضر 3 تیم صنعتی، ملوان و فجرسپاسی 9 امتیازی هستند، اگر این تیم آبی‌پوش در این هفته ناکام شود، به قعر جدول نزدیک‌تر خواهد شد. این موضوعی است که شاگردان با تجربه ویسی از آن مطلع هستند، به همین دلیل نمی‌‍خواهند در ورزشگاه خانگی حتی یک امتیاز هم از دست دهند، حتی اگر حریفشان تیمی مانند صبای قم باشد.

در این بین خود عبدالله ویسی نیز انگیزه زیادی دارد که مقابل صبای قم نتیجه مطلوبی بدست آورد. تیمی که با خاطره تلخ از آن جدا شد و حالا امیدوار است با پیروزی مقابل آن، تیم اهوازی‌اش را به جایگاه بهتری در جدول لیگ برساند.

اما در سوی دیگر میدان، شاگردان محمد مایلی کهن پس از اینکه شکست خانگی مقابل راه‌آهن را با برد عوض کردند و از بحران نتیجه‌گیری فاصله گرفتند، حالا امیدوارند در اهواز هم به پیروزی برسند و یا حداقل این شهر را با امتیاز ترک کنند تا شرایط خود را در جدول لیگ بهبود بخشند. قطعا رقابت عبدالله ویسی و محمد مایلی کهن جذابیت‌های خاص خودش را دارد و باید دید کدام تیم می‌تواند در این بازی امتیاز مد نظرش را بدست آورده و جایگاه بهتری را در جدول لیگ به خود اختصاص دهد. ضمن اینکه برخی از نگاه‌ها هم به رضا عنایتی آقای گل فعلی لیگ برتر است که آیا او می‌تواند در این بازی هم گل بزند و رکوردش در مسابقات لیگ را ارتقا بخشد.

برنامه کامل دیدارهای هفته یازدهم رقابتهای فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور به شرح زیر است:
پنجشنبه - 04/07/92
* پرسپوليس - فجرسپاسی شیراز، ساعت 17:20، ورزشگاه آزادی

جمعه - 05/07/92
* ملوان بندرانزلی - فولاد خوزستان، ساعت 16:15، ورزشگاه تختی انزلی
* راه‌آهن سورینت - داماش گیلان، ساعت 16:15، ورزشگاه تختی تهران
* تراکتورسازی تبریز - نفت تهران، ساعت 16:30، ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز
* مس کرمان - گسترش فولاد تبريز، ساعت 17، ورزشگاه امام علي (ع) کرمان
* ذوب‌آهن اصفهان - سپاهان اصفهان، ساعت 17:15، ورزشگاه فولادشهر
* صنعتی استقلال خوزستان - صبای قم، ساعت 17:30 دقيقه، ورزشگاه تختی اهواز

جدول رده‌بندی لیگ برتر

  نام تیم بازی برد تساوی باخت زده خورده تفاضل گل امتیاز
1 فولادخوزستان 10 7 1 2 17 11 6+ 22
2 سپاهان اصفهان 10 5 3 2 13 7 8+ 18
3 نفت تهران 10 5 3 2 13 9 4+ 18
4 پرسپولیس تهران 10 5 2 3 8 5 3+ 17
5 تراکتورسازی تبریز 10 4 4 2 12 8 4+ 16
6 استقلال تهران 9 5 1 3 13 11 2+ 15*
7 داماش گیلان 10 3 5 2 12 11 1+ 14
8 گسترش فولاد 10 3 4 3 12 11 1+ 13
9 صبای قم 10 4 1 5 13 13 0 13
10 سایپا البرز 10 3 4 3 7 9 2- 13
11 ذوب‌آهن اصفهان 10 3 4 3 9 12 3- 12
12 استقلال صنعتی 10 2 3 5 12 15 3- 9
13 ملوان بندرانزلی 10 2 4 4 8 11 3- 9*
14 فجرسپاسی شیراز 10 2 4 4 8 15 7- 9
15 راه‌آهن سورینت 10 1 4 5 7 10 3- 7
16 مس کرمان 9 - 5 4 4 10 6- 5

* با حکم کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال، تیم‌های استقلال و ملوان بندرانزلی به خاطر تخلف هواداران خود به کسر یک امتیاز محکوم شدند که این امتیاز از آنها در جدول کسر شده است.

کد خبر 2142409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha