۴ مهر ۱۳۹۲، ۹:۴۶

انصراف سه تیم تبریزی از جام حذفی/ مرور خاطرات دهه گذشته در دیدار تراکتور با ماشین

انصراف سه تیم تبریزی از جام حذفی/ مرور خاطرات دهه گذشته در دیدار تراکتور با ماشین

تبریز – خبرگزاری مهر: به دنبال انصراف حریفان تیم ماشین‌سازی در مراحل ابتدایی بیست و هفتمین دوره رقابتهای جام حذفی باشگاه‌های کشور، این تیم تبریزی در مرحله چهارم حریف همشهری لیگ برتری خود، تراکتورسازی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، تیم‌های فوتبال تراکتورسازی و ماشین‌سازی، دو رقیب دیرینه در فوتبال تبریز از چارچوب بیست و هفتمین دوره رقابتهای جام حذفی باشگاه‌های کشور برابر یکدیگر به میدان خواهند رفت
 
مصاف سرخپوشان و سبزپوشان فوتبال تبریز که حدود دو دهه قبل جزو حساس‌ترین و جذاب‌ترین بازی‌های مسابقات به شمار می آمد، این بار در قالب جام حذفی و پس از حدود چهار سال از آخرین مصاف دو تیم به انجام خواهد رسید. اگرچه شرایط فعلی تیم ماشین‌سازی و حضور این تیم در دو دسته پائین از محل رقابت تراکتورسازی تا حدودی پیش‌بینی‌ها از نتیجه این بازی را آسان تر کرده اما به هر حال این مصاف می‌تواند یادآور خاطرات تلخ و شیرین برای هواداران قدیمی این دو تیم محبوب باشد.
 
آخرین بازی رسمی دو تیم ماشین‌سازی و تراکتورسازی برابر یکدیگر در لیگ دسته یک و در سال 88، همان سالی که تراکتورسازی به لیگ برتر صعود کرد، برگزار شد که هر دو بازی رفت و برگشت به ترتیب با نتایج یک بر صفر و چهار بر یک به سود تیم سرخپوش تبریز به پایان رسید.
 
جام حذفی را می توان کوتاه ترین راه برای کسب سهمیه آسیایی دانست. البته تراکتورسازان در فصل جاری همچنان جزو مدعیان قهرمانی در لیگ برتر هستند با این حال نه تنها مسئولان تیم تراکتورسازی بلکه سایر تیم‌ها نیز بی میل نیستند تا از طریق جام حذفی جواز حضور در لیگ قهرمانان آسیا را کسب کنند.
 
 
با این شرایط تیم تراکتورسازی که قرار است امسال نیز در سه جام مختلف به میدان برود، می‌تواند فقط با پنج پیروزی و با طی مسیری کوتاه در جام حذفی، ضمن پایان دادن به حسرت کسب این جام، برای سومین سال متوالی یکی از نمایندگان فوتبال کشورمان در لیگ قهرمانان آسیا لقب بگیرد.
 
تراکتورسازی تیمی است که جام حذفی برایش همیشه حسرت بار بوده است، این تیم در سال های 55 و 73 تا دیدار فینال جام حذفی صعود کرده است اما در هر دو مسابقه شکست خورده و دستش از جام، کوتاه مانده است.
 
در نخستین دوره جام حذفی، تراکتورسازی به همراه ملوان بندرانزلی راهی دیدار نهایی شد اما برد پرگل چهار بر یک ملوان، اولین کاپ جام حذفی را به بندرانزلی برد.
 
تراکتورسازان در دوره نهم نیز در فینال دو بر یک به بهمن کرج باختند و پس از این دو دوره، هرگز نتوانستند عملکردی موفقیت آمیز در جام حذفی داشته باشند و اکنون پس از گذشت حدود 19 سال از آخرین عنوان نایب قهرمانی، تیم محبوب تبریزی‌ها گام در رقابت های جام حذفی گذاشته و در اولین مصاف بایستی به دیدار همشهری و رقیب دیرینه خود ماشین‌سازی برود.
 
رویارویی دو تیم پرطرفدار فوتبال تبریز در جام حذفی در مرحله چهارم این رقابتها (مرحله یک شانزدهم) خواهد بود.
 
در مسابقات امسال جام حذفی، تیم ماشین‌ سازی در مراحل ابتدایی جام با انصراف تیم‌های برق شیراز، صنعت ساری و سایپای شمال به راحتی به مرحله چهارم که تیم‌های لیگ برتری هم حضور دارند، رسیده اما به نظر می رسد که با توجه به شرایط متفاوت دو تیم، بازی با تراکتورسازی خط پایان ماشین سازان در جام حذفی باشد. البته یکی از ویژگی‌های منحصر بفرد بازی‌های حذفی، شگفتی‌سازی تیم‌های به اصطلاح ضعیف‌تر است و همین ویژگی است که بازی‌های جام حذفی را جذاب‌تر و البته پیش‌بینی نتایج آن را سخت‌تر از بازی‌های لیگ کرده است.
 
 
بر اساس نمودار جام حذفی، برنده بازی تیم‌های تراکتورسازی و ماشین‌ سازی به مصاف برنده بازی تیم‌های پرسپولیس گناوه با سایپای البرز خواهد رفت.
 
در پرونده تیم ماشین سازی در جام حذفی، پیروزی بر تیم استقلال در سال 70 و صعود تا مرحله نیمه نهایی این جام وجود دارد که البته سبزقباهای فوتبال تبریز در این سال در مرحله نیمه نهایی از تیم پرسپولیس شکست خورد تا از راهیابی به دیدار نهایی باز بماند.
 
اما تیم گسترش فولاد نیز همانند سایر تیم های لیگ برتری از مرحله چهارم وارد این رقابت‌ها شده است.
 
این تیم که به ادعای خطیبی سرمربی خود با انگیزه زیاد و برای کسب عنوان وارد مسابقات جام حذفی شده، در نخستین گام  به مصاف تیم میناب طیور خواهد رفت.
 
حریف آبی پوشان تبریزی به دلیل انصراف حریفانش در مراحل گذشته به راحتی تا بازی با تیم‌های لیگ برتری صعود کرده و باید در تبریز به مصاف گسترش فولاد برود.
 
شاگردان خطیبی در صورت پیروزی بر حریف نه چندان مطرح خود، در مرحله بعدی به مصاف برنده تیم‌های نفت آبادان و سپاهان اصفهان خواهد رفت.
 
گسترش فولاد آخرین تیم تبریزی است که طعم حضور در دیدار نهایی جام حذفی را در سال 89 چشیده اما همچون تراکتورسازی در دیدار نهایی موفق به کسب جام نشده است. گسترش فولاد در آن سال فینال جام حذفی را برابر تیم پرسپولیس در ورزشگاه آزادی تهران واگذار کرد تا شگفتی سازی شاگردان فرهاد کاظمی نا تمام بماند.
 
تیم های شهرداری، آذرکوثر و مس سونگون دیگر تیم های تبریزی هستند که از حضور در بیست و هفتمین دوره رقابتهای جام حذفی انصراف دادند.
 
کد خبر 2143170

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha