۴ مهر ۱۳۹۲، ۱۲:۲۱

رحيمي:

21 ايستگاه و پايگاه مطالعه در خراسان شمالي فعال است

21 ايستگاه و پايگاه مطالعه در خراسان شمالي فعال است

بجنورد - خبرگزاري مهر: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی گفت: در حال حاضر 21 ايستگاه و پايگاه مطالعه در شهرهاي مختلف اين استان فعال است.

علي رحيمي در گفتگو با خبرنگار مهر، عنوان كرد: ایستگاه هاي مطالعه طرح ملی نهاد کتابخانه‌های عمومی در راستای مطالعه مفید و توجه به منویات مقام معظم رهبری در زمينه ارتقاي سطح مطالعه در كشور، به شمار مي روند.

وي اظهار داشت: هم اكنون در خراسان شمالي 21 پايگاه و ايستگاه مطالعه شامل شش ايستگاه مطالعه با استفاده از سازه ايستگاه هاي مطالعه نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور و پانزده پايگاه مطالعه كتاب با استفاده از سازه هاي چوبي در مناطق پرتردد، بانك ها، ادارات، شركت ها و ديگر مراكز شهرهاي اين استان داير شده است.

رحيمي با اشاره به اين كه اجراي شش ايستگاه مطالعه در خراسان شمالي طي سه فاز انجام شد، افزود: بهمن ماه سال گذشته و همزمان با ایام الله دهه فجر، نخستین ایستگاه مطالعه در خراسان شمالی به صورت همزمان با سراسر کشور در محل بیمارستان تامین اجتماعی بجنورد افتتاح شد و تا پایان اين ماه نيز سه ایستگاه مطالعه دیگر در محل مدیریت شعب بانک صادرات، مدیریت بانک مهر اقتصاد و دانشگاه دولتی بجنورد به بهره برداری رسید.

به گفته وي همچنين خرداد ماه سال جاري بود كه پنجمین ایستگاه مطالعه در خراسان شمالی با اجرای فاز دوم راه اندازی ایستگاه‌های مطالعه در کشور، در محل بانک رفاه کارگران بجنورد واقع در میدان فردوسی این شهر به صورت همزمان با دیگر شهرهای کشور به بهره برداری رسید.

رحيمي اظهار داشت: علاوه بر اين شهريور ماه امسال و در آستانه فرا رسيدن دهه كرامت افتتاح فاز سوم ايستگاه هاي مطالعه در خراسان شمالي در بجنورد انجام شد و طي آن ششمين ايستگاه مطالعه خراسان شمالي در محل بانك ملت شعبه چهارراه اميريه بجنورد به بهره برداري رسيد.

وي اضافه كرد: راه اندازی هر کدام از ایستگاه های مطالعه حدود 50 میلیون تومان هزینه در بر دارد.

به گفته اين مسئول در ایستگاه های مطالعه هر فرد می‌تواند با مراجعه به این ایستگاه، کتاب مورد علاقه خود را انتخاب و در محل ایستگاه و یا هر محل دیگرى مطالعه کرده و حداکثر پس از پانزده روز به همین ایستگاه یا هر یک از ایستگاه‌های مطالعه در سراسر کشور و یا به یکى از کتابخانه‌هاى عمومى تحت پوشش نهاد کتابخانه‌هاى عمومى بازگرداند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان شمالی عنوان كرد: در قسمت پایین هر ایستگاه مطالعه، محلى براى بازگرداندن کتاب‌هاى مطالعه شده تعبیه شده است.

رحيمي گفت: بر اساس برنامه قرار است در مراكز ساير شهرستان هاي استان نيز در صورت متقاضي بودن نهادها، شركت ها، بانك ها و ... ايستگاه هاي مطالعه راه اندازي شود.

وي همچنين در مورد تجهيز ايستگاه هاي مطالعه در خراسان شمالي به كتاب هاي جديد، افزود: به هر كدام از ايستگاه هاي مطالعه استان، ماهانه سه هزار نسخه كتاب تزريق مي شود.

به گفته رحيمي بر اين اساس تا پايان سال جاري در مجموع 200 هزار نسخه كتاب به ايستگاه هاي مطالعه در خراسان شمالي تزريق خواهد شد.

اين مسئول در مورد پايگاه هاي مطالعه كتاب در استان نيز، عنوان كرد: پايگاه هاي مطالعه كتاب نيز همانند ايستگاه هاي مطالعه شامل سازه اي چوبي هستند كه در ادارات، بانك ها، شركت ها و ساير مراكز جانمايي شده و در آنها تعدادي كتاب براي مطالعه مراجعين گذاشته شده است.

به گفته وي هم اكنون پانزده پايگاه مطالعه كتاب در مراكز فوق الذكر شهرهاي خراسان شمالي راه اندازي شده است.

رحيمي اظهار كرد: پايگاه هاي مطالعه كتاب شامل سازه هاي چوبي هستند كه توسط دستگاه ها و ادارات مختلف طراحي و ساخته شده اما ايستگاه هاي مطالعه تنها به سازه هاي مورد تاييد نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور كه داراي قابليت هاي متعددي هستند، اطلاق مي شود.

به گزارش خبرنگار مهر، در حال حاضر در خراسان شمالي 61 كتابخانه عمومي شامل 45 كتابخانه نهادي و شانزده كتابخانه مشاركتي فعال وجود دارد كه از 45 كتابخانه نهادي استان، 24 باب كتابخانه شهري و 21 باب نيز روستايي است.

علاوه بر اين هم اكنون 28 پروژه كتابخانه اي اعم از كتابخانه هاي مركزي، شهري و روستايي با بيش از شانزده هزار مترمربع زيربنا در استان در دست احداث است كه مراحل مختلف ساخت را طي مي كنند.

کد خبر 2143333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha