۷ مهر ۱۳۹۲، ۱۰:۵۹

گزارش خبري/

برگزاری هشتمين جشنواره تئاتر خراسان شمالي/ از تنديس چوبين تا سيمرغ بلورين

برگزاری هشتمين جشنواره تئاتر خراسان شمالي/ از تنديس چوبين تا سيمرغ بلورين

بجنورد - خبرگزاري مهر: هشتمین جشنواره تئاتر فجر استانی، نیمه دوم مهر ماه امسال در بجنورد برگزار می‌شود و برگزيدگان آن به جشنواره تئاتر مناطق کشور و پس از آن در صورت انتخاب به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه می‌يابند.

به گزارش خبرنگار مهر، در خراسان شمالي استعدادها و ظرفيت هاي فراواني در زمينه تئاتر وجود دارد اما با اين حال، تئاتر در اين استان به دلايل مختلف چندان احوال خوشي ندارد.

مشکلات مالی، کمبود فضای تمرین، نگاه گزينشي و سليقه اي، ناهماهنگی برخی از دستگاه‌های اجرایی، عدم حمايت هاي كافي از سوي متوليان، ضعف علمي فعالان اين عرصه، حاشيه پردازي، غافل بودن اهالي تئاتر از بليت فروشي و ... از جمله دلايلي است كه سبب شده تا تئاتر در خراسان شمالي هنوز به جايگاه مطلوب خود نرسد.

اين استان در سال هاي اخير همواره ميزبان جشنواره های تئاتر مختلفی در سطح ملی و منطقه اي بوده و استقبال مردمي از اين جشنواره ها نيز مناسب است اما با اين وجود، برگزاري جشنواره هاي مختلف نتوانسته مرهم چنداني بر دردهاي پرشمار تئاتر خراسان شمالي باشد.

يكي از هنرمندان تئاتر خراسان شمالي در اين زمينه مي گويد: كمبود فضاي تمرين يكي از مشكلات تئاتر در اين استان محسوب مي شود به گونه اي كه از دو سال پيش سالن گلشن بجنورد كه تنها محل تمرين اهالي تئاتر بجنورد محسوب مي شد، به سينما بدل شده و اين فرصت اندك نيز از هنرمندان تئاتر گرفته شده است.

محمد حسيني اظهار مي كند: تالار گلشن بجنورد در سال هاي گذشته نيز محل مناسبي براي تمرين تئاتر نبود و ترافيك اجراي برنامه ها و نشست هاي مختلف در اين تالار، تمرين هنرمندان تئاتر را با مشكل مواجه مي كرد اما با تبديل اين تالار به سالن سينما، حتي امكان همان تمرين نيز از بين رفت.

وي در مورد برگزاري جشنواره تئاتر در خراسان شمالي نيز عنوان كرد: با وجود اين كه در ابتدا گمان مي رود جشنواره اي شدن تئاتر استان، بستر مناسبي براي ارتقاي اين رشته هنري است اما به دليل عدم اعمال مديريت در استفاده از ظرفيت جشنواره، متاسفانه جشنواره هاي تئاتر در خراسان شمالي نتوانسته است، به صورت پايه اي به مشكلات تئاتر استان بپردازد.

حسيني مي افزايد: در سال هاي اخير روند به گونه اي بوده كه دقيقا بعد از جشنواره و مشخص شدن آثار برتر، پرونده تئاترها بسته مي شود و تا جشنواره بعدي آنچنان خبري از اجراي نمايش هاي تئاتر نيست.

وي تصريح مي كند: بعد از جشنواره به دليل اين كه مخاطب وارد صحنه تئاتر شده بايد اجراهاي عمومي ادامه داشته باشد اما اين مسئله در استان اجرا نمي شود.

به گفته اين هنرمند، متاسفانه در خراسان شمالي اين نكته كه تئاتر براي مردم است نه براي جشنواره فراموش شده و دقيقا عكس اين روند عمل مي شود.

حسيني كمرنگ شدن آموزش تئاتر در استان در سال هاي اخير، عدم راه اندازي دانشكده هنر و تئاتر در خراسان شمالي كه يكي از مطالبات چندين ساله هنرمندان است، عدم تكافوي حمايت هاي دولتي از تئاتر، وجود حواشي و مشكلات مخرب در بين اهالي هنر تئاتر استان و ... را از ديگر دلايل عدم رونق مناسب تئاتر در خراسان شمالي ذكر كرد.

هنر سفارشي خيانت به هنر و مردم است

يكي ديگر از هنرمندان تئاتر استان نيز در توضيح دلايل عدم رونق مناسب هنر تئاتر در خراسان شمالي مي گويد: پرداختن به تئاتر سليقه اي و سفارشي و حمايت هاي مادي و معنوي از آثار گزينشي، در كنار عدم حمايت از آثار دگرانديشانه، سبب شده تا با وجود صرف هزينه هاي كلان، هنر تئاتر در خراسان شمالي چندان رشد نكند.

علي مهناني اظهار مي كند: مردم و مخاطبان با آثار نمايشي توليد شده احساس قرابت چنداني نمي كنند، چرا كه آثار توليد شده تنها نماينده بخشي از افكار جامعه هستند.

وي هنر سفارشي را بزرگترين خيانت به اصل هنر و مردم مي داند و مي افزايد: براي رونق تئاتر خراسان شمالي، در كنار رفع مشكلات ساختاري اين حوزه، بايد نگاه سليقه اي و سفارشي نيز از ساحت هنر استان برچيده شود.

فعاليت 570 هنرمند تئاتر در خراسان شمالي

بر اساس آماري كه حوزه هنري خراسان شمالي اعلام كرده در حال حاضر در اين استان 570 هنرمند تئاتر وجود دارد که 280 نفر از آنها در شهرستان بجنورد فعالیت می‌کنند.

ساختارمندسازی گروه‌های نمایشی بر اساس استقلال آنها، يكي از برنامه هاي متوليان تئاتر در خراسان شمالي محسوب مي شود و بر اين اساس از 35 گروه نمايشي فعال در استان، هم اكنون 9 گروه از آنها از لحاظ ساختاری شناسنامه دار شده اند.

 

هشتمين جشنواره تئاتر خراسان شمالي

مراسم پاياني هشتمین جشنواره تئاتر فجر استانی در خراسان شمالي از شانزدهم تا هجدهم مهر ماه سال جاري به مدت سه روز در بجنورد برگزار مي شود.

در فراخوان اين جشنواره كه سال گذشته منتشر شد؛ اعتلای هنر تئاتر در راستای گسترش و توسعه این هنر انسان ساز در استان، ارتقای سطح کمی و کیفی تولیدات نمایشی از طریق تاکید بر اجراهای عمومی، بازیابی و افزایش مخاطبان تئاتر، رشد کیفی آثار نمایشی در جریان اجراهای متعدد و معرفی بهترین آثار نمایشی به جشنواره تئاتر مناطق کشور و جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، از اهداف محوری این جشنواره ذكر شده بود.

بنا به گفته دبیرهشتمین جشنواره تئاتر خراسان شمالی، در مدت مهلت ارسال آثار، 23 اثر از شهرستان هاي مختلف استان به دبيرخانه اين جشنواره ارسال شده بود.

رضا رضايي گفته است: آرش دادگر، علی اصغر دشتی و مصلح تهرانی هیئت داوران بازبین هشتمين جشنواره تئاتر خراسان شمالي بودند كه پس از بازبيني 23 اثر نمايشي ارسال شده به دبيرخانه اين جشنواره، 10 اثر را براي حضور در مرحله پاياني انتخاب كردند.

وي عنوان كرده كه 10 اثر راه يافته به بخش نهايي هشتمين جشنواره تئاتر خراسان شمالي از شانزدهم تا هجدهم مهر ماه براي راه يابي به جشنواره منطقه ای با يكديگر رقابت مي كنند و منتخبان جشنواره منطقه اي نيز به جشنواره بين المللي تئاتر فجر راه خواهند يافت.

به گفته وي آثار نمايشي"چند ریشتر حرف تب دار" به کارگردانی محمد شاکری، "ماجرای عجیب یک شب و یک روز" به کارگردانی عباس کریمی، "اتوبان نواب از شمال به جنوب" به کارگردانی امین فرحی، "با من تا آخر عشق" به کارگردانی ابوالقاسم یزدانی و اثر نمايشي "پشت کلانتری" به کارگردانی مهدی کشمیری پنج تئاتري هستند كه از شهرستان بجنورد به بخش پاياني هشتمين جشنواره تئاتر خراسان شمالي راه يافته اند.

رضايي اظهار كرده كه در بخش پاياني اين جشنواره اثر نمایشی "نقش زن" به کارگردانی انیسه حاجی زاده از گرمه، "شب شام خور" به کارگردانی سید جلال مرتضوی از جاجرم و"انتظار" به کارگردانی پرستش سلطانی از اسفراین نيز حضور خواهند داشت.

وي گفته كه علاوه بر اين دو اثر نمايشي"بازی پنهان" به کارگردانی برات محمد خیر آبادی از اسفراین و "ترنج" به کارگردانی کاظم صفرپور از شیروان هم از جمله آثار راه يافته به بخش نهايي هشتمين جشنواره تئاتر خراسان شمالي محسوب مي شوند.

 

کد خبر 2144684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha