رونمایی از «فصل جوانی»/

فراست به توانایی‌ها و محدودیت‌هایش واقف است

فراست به توانایی‌ها و محدودیت‌هایش واقف است

رمان «فصل جوانی» نوشته قاسمعلی فراست در مراسمی با حضور جمعی از نویسندگان در بنیاد ادبیات داستانی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «فصل جوانی» جدیدترین اثر قاسمعلی فراست عصر روز دوشنبه هشتم مهر ماه در مراسمی با حضور نویسندگانی مانند بلقیس سلیمانی، علی‌اصغر شیرزادی، محمدکاظم مزینانی، اکبر خلیلی و هادی خورشاهیان در سرای داستان بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان رونمایی شد.

این کتاب 240 صفحه‌ای که در شمارگان 2100 نسخه و با قیمت 11 هزار تومان از سوی انتشارات عصر داستان منتشر شده است، روایت نوجوانی‌ است که در روزهای جنگ و با تب و تاب موتورسواری، به همراه دایی‌اش به منطقه جنوب می‌رود اما سر از کردستان درمی‌آورد. داستان ماجراجویانه این کتاب، ردپایی از عشق را نیز دنبال می‌کند. با توجه به تِم رمان «فصل جوانی» و علاقه زیاد یکی از شخصیت‌های اصلی داستان به موتور و موتورسواری، این کتاب با طرح جلدی نو با حالتی که آرم موتور هوندا روی آن قرار گرفته در حالی که با زنجیری جلد کتاب را احاطه کرده، چاپ و راهی کتاب‌فروشی‌ها شده است.

در ابتدای این برنامه علی‌اصغر شیرزادی نویسنده در سخنانی با بیان اینکه من دو بار رمان «فصل جوانی» را خوانده‌ام، گفت: عموم شخصیت‌های رمان «فصل جوانی» نوعی تیپ هستند و لذا برای هر خواننده‌ای، آشنا. من بیشتر کارهای آقای فراست را خوانده‌ام؛ مشخصه اصلی آنها این است که همه شخصیت‌ها اهل تامل هستند.

وی همچنین با بیان اینکه هر داستانی بر سه پایه استوار است؛ نظرگاه (زاویه دید)، انگیزه روایت و لحن، تاکید کرد: رمان «فصل جوانی» دارای هر سه این ویژگی‌ها هست. این داستان پیرنگ سنجیده‌ و در واقع یک طرح قوی دارد. این رمان نشان می‌دهد آقای فراست خودش است و از کسی الگو نگرفته است. می‌توان گفت او نویسنده‌ای است که به توانایی‌ها و محدودیت‌های خودش واقف است.

شیرزادی گفت: بدون اینکه بخواهیم پسند و سلیقه خودمان را دخالت دهیم، باید اعتراف کنیم که فراست یک دنیای داستانی خاص خود دارد. گستره داستان او هستی‌شناسی‌ای دارد که متعلق به خودش است.

در ادامه این نشست، بلقیس سلیمانی داستان نویس در سخنانی با اشاره به ویژگی‌های آثار داستانی قاسمعلی فراست گفت: یکی از ویژگیهای فراست، تداوم او در کارهای داستانی است؛ او تقریباً از اوایل دهه 60 تا همین امروز در این عرصه فعال بوده است. علاوه بر این، فراست علاوه بر نوشتن از سر تعهد، از سر التزام‌های ادبی نیز می‌نویسد. او دارای تجارب ارزنده‌ای است که اینها دستمایه آثار داستانی‌اش شده و از آنها ارتزاق می‌کند، فرم و زبان فراست از «نخل‌های بی سر» تا امروز در حال تطور است و پختگی او را می‌توان از آن دوران تاکنون لحظه به لحظه دنبال کرد.

وی همچنین کتاب‌های فراست را «خوش‌خوان» توصیف کرد و گفت: در آثار ادبیات جنگ ما، چندان زندگی به چشم نمی‌خورد اما در آثار فراست همه ساحت‌های زندگی اعم از فقر و ثروت و عشق و روابط اجتماعی دیده می‌شود و این یکی از نقاط قوت «فصل جوانی» هم هست. نویسنده این رمان نخواسته شخصیتش را قهرمان کند بلکه همه آنها را در خدمت ایده فراتری به نام دفاع قرار داده است.

سلیمانی با اشاره به برخی از شخصیت‌های داستان اخیر فراست که از ویژگی‌های عیاران برخوردارند، ادامه داد: رد پای این شخصیت‌ها در ادبیات جنگ ما دیده می‌شود که عموماً اهل تساهل، تسامح و فداکاری هستند. در کنار اینها، ما زنانی را می‌بینیم که در موضوع جنگ، اول مانع هستند بعد همراهی می‌کنند و در ادامه حتی از دفاع کردن در این جنتگ تحمیلی، حمایت و تشویق هم می‌کنند.

وی در عین حال به دیگر شخصیت‌ها و تیپ‌های این داستان پرداخت و گفت: نویسنده در «فصل جوانی» تکثر زبانی این افراد را هم دیده است؛ از لمپن‌ها گفته تا مذهبی‌ها. اینها همگی کمک کار نویسنده بوده است. نکته دیگر در مورد این کتاب، نثر هیجانی و مبتنی بر تحرک و پر تب و تاب آن است که کتاب را به اثری خواندنی تبدیل کرده است..

در این مراسم همچنین سیدابوالفضل کاظمی راوی «کوچه نقاش‌ها» که در جلسه حضور داشت، به ذکر خاطراتی از شهید چمران پرداخت و در پایان هم نویسندگان از کتاب «فصل جوانی» فراست رونمایی کردند.

کد خبر 2146428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha