۹ مهر ۱۳۹۲، ۱۵:۳۲

ارائه شیوه نوینی برای بارداری زنان جوان یائسه

ارائه شیوه نوینی برای بارداری زنان جوان یائسه

پژوهشگران با استفاده از یک شیوه نوین برای بیدار سازی تخمدان زنانی که دچار ئایسگی زودهنگام شده اند، امکان مادر شدن را به آنها بازگرداندند.

به گزارش خبرگزاری مهر، پزشکان آمریکایی و ژاپنی شیوه ای برای برداشتن تخمدانها، فعال سازی آنها در آزمایشگاه و کاشت دوباره بخش هایی از بافت تخمدان در بدن، ابداع کرده اند.

این شیوه که جزئیات آن در نشریه Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است به تولد یک نوزاد و بارداری یک زن دیگر منجر شده است.

اگرچه دانشمندان نتایج به دست آمده را اولیه و زودهنگام توصیف می کنند اما آن را بسیار امیدوار کننده می دانند.

27 زنی که در این مطالعه حضور داشتند در حدود سن 30 سالگی به خاطر نارسایی اولیه تخمدان نابارور شده بودند. این بیماری از هر 100 زن یک نفر را مبتلا می کند که در سنین جوانی تخمک هایشان به پایان می رسد و دچار یائسگی زودهنگام می شوند.

زنان در زمان تولد دارای تعداد خاصی تخمک هستند ولی افراد دارای این بیماری این تعداد تخمک را یا با سرعت بیشتری از دست می دهند و یا اینکه در زمان تولد تعداد بسیار کمتری از حد معمول تخمک دارند.

تخمک ها در تخمدانها کاملا شکل نمی گیرند بلکه به شکل فولیکول هستند و هر ماه به بلوغ می رسند.

پژوهشگران دانشگاه استنفورد آمریکا و سنت ماریانای ژاپن تلاش کردند چند فولیکول اندک باقی مانده ای را که ممکن بود وجود داشته باشد، فعال کنند.

آنها تخمدانها را از بدن زنان خارج کرده و از ترکیبی از دو شیوه برای بیدار سازی فولیکول های خفته استفاده کردند.

نخست آنها تخمدانها را تکه تکه کرده و سپس از یک ماده شیمیایی برای برداشتن ترمز رشد تخمک استفاده کردند.

آنها این تکه ها در بالای لوله فالوپ قرار داده و  زنان را تحت هورمون درمانی قرار دادند.

در پی این درمان، محققان دریافتند در هشت زن ، فولیکول های باقی مانده رشد خود را آغاز کردند. سپس تخمک ها برای لقاح خارج از رحمی (IVF ) گرفته شدند.

با این روش تا کنون یک زوج صاحب فرزند شده و یک زن دیگر نیز توانسته باردار شود.

پژوهشگران می گویند این شیوه می تواند به 25 تا 30 درصد از این زنان کمک کند.

آنها می گویند فکر کنیم این شیوه می تواند در دو شکل دیگر ناباروری کمک کننده باشد: افرادی پس از درمان سرطان با شیمی درمانی و پرتودرمانی دچار ناباروری شده اند البته اگر فولیکولی باقی مانده باشد و همچنین زآنان  40 تا 45 ساله با چرخه قاعدگی نامنظم.

با این حال پژوهشگران می گوید بعید است این شیوه بتواند به بارداری زنانی کمک کند که در سنین بالای 50 سالگی دچار یائسگی طبیعی شده اند. به اعتقاد آنها تخمک های یک زن 25 ساله از یک زن 50 ساله بسیار متفاوت است.

کد خبر 2146730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha