۱۳ مهر ۱۳۹۲، ۹:۲۰

سهم عمده سه رشته در مدال آوری؛

نقش ورزش‌های رزمی در نایب قهرمانی ایران در بازی‌های کشورهای اسلامی

نقش ورزش‌های رزمی در نایب قهرمانی ایران در بازی‌های کشورهای اسلامی

سومين دوره بازيهاي كشورهاي اسلامي در شرايطي با نايب قهرماني كشورمان به پايان رسید كه در جمع 6 رشته شركت كننده كاروان ورزشي ايران، رزمی کاران سهم عمده ای در این موفقیت داشتند. 

به گزارش خبرنگار مهر، سومین دوره بازيهاي كشورهاي اسلامي به ميزباني اندونزي برگزار شد و هفته گذشته با نایب قهرمانی کشورمان به پایان رسید.  كاروان ورزشي ايران متشكل از ورزشکاران  6 رشته دووميداني، تير و كمان، واليبال، ووشو، كاراته و تكواندو با كسب 30 طلا، 17 نقره و 12 برنز  تا با شايستگي روي پله دوم جدول توزیع مدالها ایستاد.
 
رشته های رزمی همیشه در رویدادهای اینچنینی چون بازیهای آسیایی یا المپیک ها نقش مهمی در کسب موفقیت برای ورزش کشورمان داشتند. اما پرسش این است که سهم سه رشته رزمي در كسب اين موفقيت چقدر بوده است؟
 
بر اساس اين گزارش، تكواندو رشته اي كه حتي در بازيهاي المپيك هم سهم بسزايي از مدال آوري ورزش ايران دارد، در اندونزي نيز اگرچه به نيمي از تيم اصلي خود استراحت داده بود، اما با تلاش کادر فنی و نفرات جديد و پومسه روهايش 12 مدال طلا گرفت كه در نوع خود يك ركورد محسوب مي شود. 
 
كسب 40 درصد كل نشانهاي طلا كاروان ورزش ايران توسط تكواندوكارها، آمار جالب توجه و قابل تقديري است. در مجموع تکواندوکارها از 17 فرصتی که داشتند صاحب 16 مدال شدند و تنها یکی از اعزامی های این تیم دستش از مدال خالی ماند. جدا از نتایج درخشان هوگوپوش‌ها، بازگشت پیروزمندانه محمد باقری معتمد، نایب قهرمان المپیک لندن و دارنده دو مدال طلا و نقره جهان پس از یکسال دوری از میدان مسابقه نیز یکی از نکات مثبت بازیهای کشورهای اسلامی برای تکواندو بود.
 
ووشو نيز دومين تيم موفق كاروان اعزامي بود، تيمي كه در ساندا( مبارزه) نمايشي به مراتب بهتر از تالو( فرم) داشت، 6 طلا گرفت تا از قافله جا نماند. ووشويي ها اگرچه در تالو فقط روي درخشش قابل پيش بيني فرشاد عربي به طلا رسيدند، اما در ساندا جبران مافات كردند تا نشان دهند در مواقع لزوم مي توان روي 5 مدالش حساب كرد.
 
كاراته رشته‌اي كه با طلاي مهسا افسانه در كاتاي انفرادي بانوان شروع خوبی داشت، در ادامه با در نطر گرفتن طلايي كه در كاتاي تيمي بانوان از دست داد، جمعاً از 16 فرصت 3 طلا، 6 نقره و 2 برنز بدست آورد، آماری که از نظر كيفي برآورده كردن آن انتظاري نبود كه از اين رشته موفق مي رفت. ثبت 10 درصد کل مدال‌هاي طلا كاروان ورزش ايران به نام كاراته شايد عاملي باشد براي دلخوشي متوليان اين رشته اما قطعاً از نگاه كارشناسان امر برغم حضور تیم های صاحبنامی چون مصر، آذربایجان و ترکیه نمي تواند كارنامه خیلی موفق تلقي گردد.
 
در پایان با تاکید دوباره بر موفقیت رشته های رزمی در بازیهای همبستگی کشورهای اسلامی امید می رود متولیان ورزش کشور در فاصله کمتر از یکسال تا بازیهای آسیایی2014 اینچئون ، نگاه ویژه ای به این رزمی کارها داشته باشند.
کد خبر 2148837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha