۱۳ مهر ۱۳۹۲، ۱۳:۵۵

از تبعید تا پیروزی

از تبعید تا پیروزی

نویسنده: میرزا باقر علیان نژاد ناشر: سوره مهر

خبرگزاری مهر ـ گروه فرهنگ و ادب: در میان خیل بی‌شمار فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی مبارزین پیش از انقلاب اسلامی برای تحقق آرمان پیروزی بر رژیم ستمشاهی، فعالیت‌های مبارزاتی جامعه روحانیت رنگ و بوی دیگری داشته است. روحانیت مبارز از سویی در صف مقدم مبارزه از هیچ تلاشی برای برملا کردن ماهیت رژیم دریغ نمی‌کرد و از سوی دیگر به عنوان مرجعیت دینی اقشار مختلف جامعه، نقش هدایت مبارزه به سوی میسر درست به ویژه مسیری که منطبق با آموزه‌های اسلامی و نه ماتریالیستی باشد را برعهده داشت.

در میان این مبارزین، نقش آیت‌الله‌ العظمی ناصر مکارم شیرازی و فعالیت وی برای تحقق این دو مهم در نوع خود قابل توجه بود. ایشان که در زمینه‌های مذهبی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی صاحب قلمی توانمند بود، پس از اینکه در 21 دی ماه سال 56 به اتهام اقدام علیه امنیت و اخلال در نظم و آسایش عمومی به چابهار، مهاباد و انارک نائین تبعید شد، در مردادماه 57 از تبعید رها و شروع به نگارش مقالاتی و مصاحبه‌هایی در روزنامه‌های کثیرالانتشار اطلاعات و کیهان کرد که همگی از جنبه استمرار و نظم در انتشار، منسجم بودن ساختار، به‌روز بودن موضوعات مطرح شده، شیوا و فهیم بودن، فراگیری و انتشار در زمان رژیم پهلوی منحصر به فرد به شمار می‌روند و در واقع الگویی از چگونگی استفاده هوشمندانه یک شخصیت مبارز علیه یک حکومت مستقر را ارائه می‌کند.

کتاب «از تبعید تا پیروزی» که به تازگی به همت میرزا باقر علیان‌نژاد تالیف و از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است با هدف معرفی زندگینامه و بازنشر مقالات و مصاحبه‌های آیت‌الله مکارم شیرازی به ویژه در دوران مبارزه علیه رژیم ستمشاهی صفحات و فصول خود را شکل داده است.

این کتاب در بخش نخست از خود به سراغ زندگینامه آیت‌الله مکارم رفته است. بنابر اظهار نظر مولف تا پیش از این کتاب، زندگینامه مجزا و مشخصی از آیت‌الله مکارم در جایی منتشر نشده و وی سعی کرده با بررسی بیش از 60 عنوان کتاب، 12 عنوان نشریه و پایگاه اینترنتی به تالیف زندگینامه مجزا و مشخصی از این عالم روحانی دست پیدا کند که به ترتیب در بخش‌هایی با عنوان تولد، ورود به حوزه علمیه، هجرت به قم و نجف اشرف، تالیف کتاب فیلسوف‌نماها و تبعات آن، انتشار مجله درس‌هایی از مکتب اسلام، فعالیت‌های مبارزاتی در سال‌های دهه 40 و دستگیری توسط ساواک و اقامت در زندان و تبعید و ... از مهم‌ترین بخش‌های این کتاب است.

چگونگی تالیف نامه به هویدا در مخالفت با تبعید حضرت امام (ره) به ترکیه، فعالیت در مسجد ارک و ممنوع‌القلم شدن مشروط از جذاب‌ترین مطالبی است که در این بخش از کتاب می‌توان از آن سراغ گرفت.

در نقل قولی از این مرجع تقلید در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: من از کار کردن، بحمدالله، خسته نمی‌شدم. الان هم که بیش از 80 سال از عمرم می‌گذرد، شاید بعضی از روزها 14 ساعت کار می‌کنم و چون کار مورد علاقه من است، سبب نشاط من می‌شود نه سبب خستگی. شاید تعجب کنید اگر این حرف را بزنم، که گاه اینقدر غرق کار می‌شم که مثلاً می‌خواهم ناخن‌های دستم را بگیرم، ناخن یک دست را امروز می‌گیرم، وقت برای دست دوم پیدا نمی‌کنم و به فردا موکول می‌کنم. گاه حتی مجال نوشیدن آب هم پیدا نمی‌شود؛ وقتی آن را احساس می‌کنم که بسیار تشنه شده‌ام، چون وقت نوشیدن آب هم در لا‌بلای برنامه‌ها پیدا نشده است.

بخش دوم کتاب از تبعید تا پیروزی به بازنشر برخی از مقالات و مصاحبه‌های آیت‌الله مکارم شیرازی اختصاص دارد.

در این بخش از کتاب به ترتیب مقالات و مصاحبه‌هایی با عنوان  «هفت ماه در تبریز»، «بلای استبداد و ریاکاری»، «حکومت اسلامی چگونه حکومتی است»، «10 اصل برای پیروزی انقلاب»، «اصول اساسی حکومت اسلامی»، «زن کالای تزیینی و مصرفی نیست»، «بختیار و مسئله جهاد و جمهوری اسلامی» منتشر شده در روزنامه کیهان سال 1357  و مقالات «دولت نظامی با جهاد روبرو خواهد شد»، «نامه سرگشاده به آقای دکتر بختیار»، «بیایید از یک فاجعه خونین جلوگیری کنیم»، «سخنی با امرای ارتش»، «استبداد اتهام بزرگ روز»، «توطئه خطرناک» منتشر شده در روزنامه اطلاعات سال 1357 به چشم می‌خورد.

کتاب از تبعید تا پیروزی را انتشارات سوره مهر در 242 صفحه و با قیمت 9900 تومان منتشر کرده است.

کد خبر 2149051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha