۱۵ مرداد ۱۳۸۴، ۱۴:۰۹

نويسنده بريتانيايي: ساتياجيت راي شكسپير سينماي هند بود

نويسنده بريتانيايي: ساتياجيت راي شكسپير سينماي هند بود

اگر "آكي را كوروساوا" سينماي "ساتيا جيت راي" افسانه اي را به ماه و خورشيد تشبيه كرد، يك كتاب جديد، فيلمساز فقيد هندي را با ويليام شكسپير مقايسه كرده است.

به گزارش خبرنگار سينمايي "مهر"، كتاب جديد " اندرو رابينسن " بريتانيايي، با عنوان "ساتياجيت راي : منظره اي از سينما" در تجليل از فيلمساز مشهور هندي اواخر ماه جاري ميلادي در كلكته منتشر مي شود. كوروساوا، استاد بي بديل سينماي ژاپن، زماني گفته بود: "نديدن سينماي راي به معناي زندگي در جهاني بدون ديدن ماه و خورشيد است." اما كتاب رابينسن، راي را با به دليل كاوش عميق و موشكافانه در روابط انساني در فيلم هايش به شكسپير سينما تشبيه كرده است.

در آستانه پنجاهمين سالگرد نمايش "پاتر پانچالي" ساتياجيت راي، نويسنده بريتانيايي با انتشار كتابي به او اداي احترام مي كند. در اين كتاب تصاويري نادري از فيلمساز بزرگ هندي نيز منتشر شده است. رابينسن در مقدمه كتاب خود مي نويسد: "ساتياجيت راي روز 23 آوريل سال 1992 مرد؛ يعني دقيقاً همان روزي كه ويليام شكسپير بزرگ از اين دنيا رفت. وقتي اين همزماني چند روز بعد ناگهان به ذهنم رسيد، با خودم فكر كردم كه چه اتفاق عجيب و نادري. چند لحظه بعد هم به اين نتيجه رسيدم كه چه بجا و مناسب."
تصاوير منتشرشده در كتاب "ساتياجيت راي: منظره اي از سينما" حاصل كار عكاسي به نام نماي گوش است و فيلمساز را در تمامي مراحل ساخت يك فيلم، از نوشتن فيلمنامه گرفته تا طراحي لباس و صحنه و حتي بازي نقش هاي مختلف براي بازيگران زن و مرد، نشان مي دهد. به همين دليل است كه رابينسن او را مستعدترين فيلمساز تاريخ سينما مي داند. شكسپير روز 23 آوريل 1616 از دنيا رفت.

کد خبر 214934

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha