۱۴ مهر ۱۳۹۲، ۱۲:۰۳

مهر گزارش می دهد/

وقتی زاگرس توانمندی "دارویی" خود را به رخ می کشد/ "گیاهانی" که کیلومترها سفر می کنند

وقتی زاگرس توانمندی "دارویی" خود را به رخ می کشد/ "گیاهانی" که کیلومترها سفر می کنند

خرم آباد - خبرگزاری مهر: زاگرس و استان لرستان با قابلیتهای منحصر به فرد به ویژه در بخش گیاهان دارویی شناخته شده است، داشته هایی که با تولید محصولات بهداشتی و دارویی سر از کشورهای مختلف درآورده و معرف نام این منطقه بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، زاگرس را دیار قابلیتهای مغفول نامیده اند، قابلیت هایی که آب و نان و حتی داروی ساکنان خود را تامین می کنند تا ظرفیتهای این موهبت کم نظیر شگفتی همگان را به دنبال داشته باشد.

مطابق برخی آمار بیش از 800 قلم گیاه در منطقه زاگرس می روید که از این تعداد بیش از 400 گونه آنها از جمله گیاهان دارویی منحصر به فردی هستند که در این منطقه وجود دارند.

از سوی دیگر لرستان با موقعیت جغرافیایی خاص در مرکز رشته کوه زاگرس یک مرکز پژوهشی بی نظیر در عرصه گیاهان دارویی محسوب می شود، مرکزی که بسیاری از گونه های گیاهی این دیار پرظرفیت را در خود جای داده است.

استانی با تنوع اقلیمی منحصر به فرد و گیاهان دارویی متنوع

لرستان استانی با تنوع گیاهی منحصر به فرد و گستردگی و موقعیت اقلیمی هم در مناطق گرمسیری و هم در مناطق سردسیری است که این امر موجب شده  گیاهان دارویی زیادی در این استان رویش پیدا کنند.

از سوی دیگر استان لرستان از نظر تنوع اقلیمی یکی از نقاط کمیاب کشور محسوب می شود که همین امر سبب تنوع گیاهان دارویی استان شده است به طوریکه مطابق برخی آمارها بیش از  120 گونه گیاهی با خواص دارویی فراوان در استان لرستان شناخته شده است

این در حالیست که استفاده از پتانسیل های طبیعی نهفته در منابع طبیعی استان می تواند در راستای اشتغالزایی و به کارگیری دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته های مرتبط موثر باشد که از این دست می توان به ظرفیتهای موجود در بخش گیاهان دارویی اشاره کرد.

در این راستا می توان با راه اندازی مزارع کاشت گیاهان دارویی ضمن جلوگیری از تخریب عرصه های طبیعی زمینه "اهلی" کردن این گونه های دارویی و همچنین درآمدزایی از این حوزه پرقابلیت را فراهم آورد.

وقتی از عصاره گیاهان می توان درآمدزایی و اشتغال داشت

این قابلیت های کم نظیر برخی فعالان اقتصادی و محققان را بر آن داشته است که با ایده گرفتن از دستهای پرسخاوت زاگرس به فکر استفاده از این موهبت بیفتند، موضوعی که برای لرستان درآمدزایی خوبی داشته است.

در این راستا راه اندازی شرکت های مختلف در زمینه تولید داروهای گیاهی و همچنین محصولات بهداشتی و آرایشی نمونه ای از تلاش فعالان اقتصادی لرستان برای بهره گیری از ظرفیتهای موجود در این بخش است.

تکیه بر توانمندی داخلی و بومی، معرفی قابلیتهای موجود در کشور و استان و همچنین پیوند علم و تکنولوژی برای دستیابی به درآمدزایی و اشتغال پایدار تنها بخش هایی از مزایای فعالیتهای این شرکت ها و کارخانجات در استان بوده است.

شرکت داروسازی - بهداشتی دکتر جهانگیری از جمله این فعالان بوده است که توانسته از این قابلیت در راستای اشتغالزایی و ایجاد درآمد در استان استفاده کند.

تحریم ها نگاه ما را به داشته های خودمان معطوف کرد

حسین جهانگیری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بعد از اینکه تحریمها علیه ایران جدی شد و در زمینه واردات مواد اولیه مشکلاتی پیش آمد به این فکر افتادیم که از مزایا و امکانات بومی کشور خود استفاده کنیم و تهدیدِ تحریم ها را تبدیل به فرصت کنیم.

وی با بیان اینکه برای تحقق این امر و تولید به سوی گیاهان دارویی و محصولات گیاهی بومی خود روی آوردیم عنوان کرد: ما معتقدیم که در واحد اقتصادی خود از گیاهان دارویی بومی کشور خود و همچنین اساتید دانشگاهی خودمان استفاده کنیم.

مدیر عامل شرکت داروسازی و تولید محصولات بهداشتی با بیان اینکه در این واحد اقتصادی اقدام به راه اندازی کمیته پژوهش کردیم بیان داشت: ما به این نتیجه رسیدیم که بخش تحقیق و توسعه را در واحد اقتصادی خود ایجاد کنیم.

جهانگیری با بیان اینکه این بخش متشکل از شش کارشناس ارشد و دکتری در رشته های مختلف است عنوان کرد: این افراد را دعوت به همکاری و در واحد اقتصادی خودمان استخدام کردیم.

استفاده از گیاهان دارویی برای تولید محصولات بهداشتی

وی با بیان اینکه هم اکنون فعالیت بخش تحقیق و توسعه آغاز شده است تصریح کرد: در این راستا استفاده از گیاهانی جدید برای تولیدات کارخانه در دستور کار این گروه قرار گرفته شده است.

مدیر عامل شرکت داروسازی و تولید محصولات بهداشتی جهانگیری با بیان اینکه برای تولید در واحد اقتصادی خودمان به تخصص و کارهای علمی روی آوریم تصریح کرد: راهکارهای مختلف عصاره گیری، اسانس گیری و روغن گیری از گیاهان برای تولیدات توسط بخش تحقیق و توسعه آرندی کارخانه در دستور کار قرار گرفته است.

جهانگیری با بیان اینکه هم اکنون یکی از تولیدات این کارخانه ساخت اسپری دهان است ادامه داد: با پیگیریهای صورت گرفته از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همچنین پارک علم و فناوری استان لرستان در حال ثبت جهانی این تولید کارخانه هستیم.

وی بیان داشت: در صورت ثبت جهانی و انجام مقدمات لازم به زودی کار تولید انبوه این اسپری دهان انجام خواهد شد.

جهانگیری همچنین از انجام تحقیقات لازم برای تولید اسپری ضد بوی بدن در این واحد اقتصادی خبر داد و گفت: همچنین این موضوع نیز از طریق معاونت علمی ریاست جمهوری و همچنین پارک علم و فناوری لرستان در حال پیگیری و ثبت جهانی است.

صادرات محصولات گیاهی به کشورهای مختلف دنیا

وی با بیان اینکه برای ساخت تولیدات محصولات کارخانه از محصولات گیاهی استان و همچنین استانهای دیگر کشور استفاده می کنیم ادامه داد: در صورتی که در لرستان گیاه مد نظر ما وجود نداشته باشد از کشاورزان سایر استانها کمک می گیریم و از آنها می خواهیم که این گیاهان را در اختیار ما قرار دهند.

وی با بیان اینکه هم اکنون محصولات تولیدی اعم از محصولات دارویی و بهداشتی این کارخانه به کشورهای مختلف دنیا صادر می شود عنوان کرد: محصولات کارخانه ما به کشورهای مختلفی مانند ارمنستان، ازبکستان، کره، انگلستان، کانادا، افغانستان، عراق و ... صادر می شود.

مدیر عامل این شرکت داروسازی همچنین از شناسایی بازارهای جدید برای فروش محصولات این کارخانه خبر داد و تصریح کرد: به دنبال این هستیم که یک سری بازار جدید برای فروش محصولات خود از طریق شرکت در نماشگاههای کشورهای مختلف به خصوص کشورهای عرب نشین شناسایی کنیم.

وی مهم ترین ویژگی این واحد اقتصادی را دانش بنیان بودن آن عنوان کرد و گفت: ما بر اساس نیاز سنجی جامعه به صورت علمی محصولات کارخانه را به صورت روغن، عصاره، اسانس و ... از طریق ریشه، برگ و گل گیاهان تولید می کنیم.

جهانگیری همچنین با تاکید بر ضرورت همکاری بانکهای عامل استان با واحدهای اقتصادی تصریح کرد: ما از بانکهای استان انتظار داریم که برای واحدهای اقتصادی مانع تراشی نکنند و بستر لازم را برای فعالیت بخش خصوصی و همچنین بنگاههای اقتصادی در استان فراهم آورند.

واحدی که در طول سه دهه گذشته یک روز هم تعطیل نشد

وی با بیان اینکه خوشبختانه واحد اقتصادی ما تا کنون حتی یک ریال بدهی به بانکها نداشته است افزود: این واحد تولیدی تا کنون کاملا موفق و سرپا به فعالیت خود ادامه داده است.

مدیر عامل این شرکت داروسازی و تولید محصولات بهداشتی با بیان اینکه این واحد جزء شرکتهای ملی و موفق کشور محسوب می شود عنوان کرد: در حال حاضر واحد اقتصادی پرمون جزء 10 شرکت برتر کشور در این حوزه محسوب می شود.

به هر روی استفاده مطلوب، منطقی و بهینه از ظرفیتهای طبیعی و خدادادی هر منطقه راهکاریست که علاوه بر ایجاد ارزش افزوده می تواند کشور را در مسیر خودکفایی و استفاده از قابلیتهای بومی خود رهنمون سازد که در مورد گیاهان دارویی ضمن تامین بخشی از نیازهای عمده بهداشتی و درمانی جامعه می تواند زمینه ساز حضور ایران در بازارهای جهانی را نیز فراهم سازد.

.....................................

گزارش: فاطمه حسینی

کد خبر 2149852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha