۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۷:۳۸

یوسفی خبر داد:

شناسایی 207 گونه گیاه دارویی در استان مرکزی/اجرای طرح ترسیب کربن در 8روستای محلات

شناسایی 207 گونه گیاه دارویی در استان مرکزی/اجرای طرح ترسیب کربن در 8روستای محلات

اراك - خبرگزاری مهر: مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مركزی گفت: از یك هزار و 200 گونه گیاهی مرتعی و جنگلی استان 207 گونه دارویی در استان شناسایی شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، یوسف یوسفی ظهر روز شنبه در نشست خبری خبرنگاران با بیان اینکه شهرستان محلات از این بین مقام بالایی دارد افزود: از 48 تیپ گیاهی استان طیف وسیعی در شهرستان محلات است.

وی از اجرای طرح بین المللی ترسیب كربن در 50 هزار هكتار از اراضی جنگلی، مرتعی و درختچه ای شهرستان محلات خبر داد و گفت: این طرح که تفاهم نامه آن 15 اردیبهشت در محلات انعقاد شده است موجب حفظ مراتع پایه و اشتغال مولد می شود.

اجرای طرح ترسیب کربن در 8روستای محلات

یوسفی اظهار كرد: این تفاهم نامه بین المللی مربوط به هشت روستای شهرستان محلات است كه قرار است با استفاده از توانمندی مردمی، برنامه تقویت و احیای پوشش گیاهی آسیب دیده، كاهش وابستگی بهره برداران كشاورزی به پوشش گیاهی و تعریف شغل های جانبی برای دامداران این اراضی دنبال شود.

وی اضافه كرد: استانداری مركزی در قالب این تفاهم نامه تخصیص 15 میلیارد ریال را متقبل شده و سازمان ملل نیزپرداخت 80 هزار دلار برای مطالعات ترسیب كربن در چهار استان مركزی، سمنان، بوشهر و البرز را متعهد شده است.

وی با بیان اینكه استان مركزی هفتمین استان پایلوت برای اجرای طرح بین المللی ترسیب كربن است گفت: درصورت موفقیت این طرح در محلات آمادگی تعمیم آن به دو میلیون هكتار اراضی منابع طبیعی استان وجود دارد.

هر هكتار پوشش جنگلی تا دو تن اكسیژن در سال تولید می كند

مدیركل منابع طبیعی استان مركزی توضیح داد: هر هكتار پوشش جنگلی تا دو تن اكسیژن در سال تولید می كند و ارزش هر هكتار مرتع نیز از نظر ارزش های آب و خاك و اكسیژن بیش از 230 دلار در سال است.

یوسفی توضیح داد: ترسیب كربن به معنای جذب رسوب كربن در بافت های گیاهی است و به دلیل اینكه هم اینك دنیای صنعتی با مخاطرات جدی افزایش دی اكسید كربن و شرایط گلخانه ای دست و پنجه نرم می كند سازمان ملل از اجرای طرح ترسیب كربن در هر منطقه مستعد جهان استقبال می كند.

وی عنوان كرد: فعالیت های ترسیب كربن در ایران از سال 2004 در منطقه خراسان جنوبی و بیرجند آغاز شد و با گذشت یك دوره 10 ساله نتایج قابل دفاع و رضایت بخشی حاصل شده است.

مدیركل منابع طبیعی استان مركزی گفت: گیاهان با فرآیند فتوسنتز و با استفاده از كروفیل قادرند دی اكسید كربن را دریافت كرده و به جای آن اكسیژن را وارد چرخه كنند كه این مهم بزرگترین هدف طرح ترسیب كربن است.

کد خبر 2052407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha