۹ مرداد ۱۳۹۲، ۱۳:۰۲

مهر گزارش می دهد/

آتش سوزی مراتع 2 میلیون هکتاری استان مرکزی را تهدید می‌کند/ امکانات برای مهار آتش کافی نیست

آتش سوزی مراتع 2 میلیون هکتاری استان مرکزی را تهدید می‌کند/ امکانات برای مهار آتش کافی نیست

اراک – خبرگزاری مهر: با فرارسيدن فصل تابستان و گرم شدن هوا و خشك شدن گياهان مرتعي، زمينه براي بروز آتش سوزي در مراتع مهیا می شود و استان مرکزی با دارا بودن دو میلیون و 120 هزار هکتار از مراتع کشور در حال حاضر با افزایش آتش سوزی نسبت به سال های گذشته روبه رو است. این درحالی است که 80 درصد این آتش سوزی ها منشأ انسانی دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، با فرارسيدن فصل تابستان و گرم شدن هوا و خشك شدن گياهان مرتعي ، زمينه براي بروز آتش سوزي در مراتع مهیا می شود و استان مرکزی با دارا بودن دو میلیون و 120 هزار هکتار از مراتع در حال حاضر با افزایش آتش سوزی نسبت به سال های گذشته روبه رو است که در این میان 80 درصد این آتش سوزی ها منشاء انسانی دارد.

آلودگی هوا، کاهش اکسیژن و شیوع بیماری های تنفسی، از بين رفتن پوشش گياهي، ايجاد زمينه فرسايش سريع خاك، شيوع آفات و امراض گياهي در مناطق سوخته شده و آسيب به محيط زيست مهم ترین خساراتی است که در اثر این آتش سوزی ها که بیشتر منشأ انسانی دارند به طبعت وارد می شود.

فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 670 هکتار از جنگل ها و مراتع استان دچار حریق شده است که میزان خسارت وارده این آتش سوزی ها حدود هفت میلیارد ریال برآورد شده است.

80 درصد آتش سوزی‌های مراتع استان منشأ انسانی دارد

سرهنگ غلام عباس فراهانی با بیان اینکه بیش از 80 درصد آتش سوزی های مراتع استان منشأ انسانی دارد افزود: آتش سوزی در هر هکتار از مراتع استان مرکزی سالانه  10 میلیون ریال  به عرصه های طبیعی خسارت وارد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه این یگان با امکانات اطفای حریق از قبیل آتش کوب، بیل، کوله پشتی و کپسول آتش نشانی توانسته آتش را مهار کند گفت: این امکانات برای مهار آتش کافی نیست و برای مجهز شدن به امکانات لازم از مسوولان در خواست می‌شود توجه ویژه ای در خصوص اعتبارات نیروی انسانی و تجهیزات برای حفظ و حراست از عرصه های ملی اعمال شود.

شماری از متخلفان توسط یگان‌های حفاظتی دستگیر شدند

وی تصریح کرد: تاکنون بررسی‌های کارشناسی در خصوص این آتش سوزی‌ها انجام شده است و شماری از متخلفان توسط یگان‌های حفاظتی دستگیر شده اند و با تشکیل پرونده تحویل مراجع قضایی شده اند و مابقی موارد نیز  در دست اقدام و پیگیری است.

سرهنگ فراهانی تشکل های مردم نهاد و مشارکت های محلی را در حمایت از عرصه های منابع طبیعی مهم دانست و گفت: هیچ رویکردی نسبت به واگذاری مراتع کم پوشش و تخریب شده  وجود ندارد زیرا این مراتع زمانی دارای پتانسیل بالایی بوده و بر اثر استفاده بی رویه توان اکولوژیکی آن کاهش یافته است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی نیز با اشاره به اینکه جنگل و مراتع ایران ثروت و سرمایه فرد فرد هر ایرانی است و تخریب و آتش زدن آن تجاوز به اموال همه مردم است افزود: اراک، شازند، خمین و خنداب از کانونهای بحران استان هستند که مراتع آنها دچار حریق می شود.

یوسف یوسفی با بیان اینکه بیشترین آتش سوزی در شهرستان خنداب اتفاق افتاده گفت: 305 هکتار از مراتع شهرستان خنداب دچار آتش سوزی شد که خسارتی بالغ بر یک میلیارد و 370 میلیون ریال در بر داشته است.

آتش سوزی ها رشد دو برابری داشته است

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان مرکزی با بیان اینکه آتش سوزی ها در مراتع و جنگل نسبت به سال گذشته رشد دو برابری داشته است خاطرنشان کرد: این آتش سوزی ها باعث از بین رفتن گونه گیاهی گون شده است.

وی ادامه داد: این گونه گیاهی رشد کندی دارد و پس از بین رفتن 40 سال طول می کشد تا به عرصه باز گردد.

یوسفی عوامل بروز آتش سوزی را ایجاد حریق توسط افراد سودجو و زمین خوار، تهیه آتش برای طبخ غذا توسط مسافران و گردشگران، سهل انگاری و بی توجهی بهره برداران(دامداران) شکارچیان مسافران و رهگذران، پرتاب سیگار یا کبریت مشتعل در مسیر جاده ها مجاور جنگل ها، مراتع، مزارع و باغات، بی احتیاطی مردم و بی توجهی کودکان به برافروختن آتش در تفرجگاه های طبیعی برشمرد.

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان مرکزی خسارات ناشی از این آتش سوزی ها شامل از بین رفتن پوشش گیاهی در جنگل ها و مراتع و دست رنج کشاورزان و باغداران دانست و تصریح کرد: آسیب به حاصلخیزی خاک و ایجاد زمینه های فرسایش، آسیب به محیط زیست و از بین رفتن موجودات زنده ، خطر وقوع سیلاب برای ساکنان مناطق مسکونی هم جوار جنگل ها و مراتع، ایجاد آلودگی هوا و کاهش اکسیژن و شیوع بیماری های تنفسی، از بین رفتن میزان زیادی علوفه که می تواند مورد تعلیف دام قرار گیرد، صرف هزینه زیاد برای اطفاء حریق و احیاء مناطق مورد حریق است.

از پرتاب بطری و شیشه های شکسته در مراتع و مزارع خودداری نماییم

وی نکات ایمنی و توصیه های مهم در خصوص حریق را به شرح ذیل عنوان داشت: از روشن کردن آتش در مجاورجنگل ها، مراتع و مزارع خصوصا در فصل آتش سوزی خودداری نماییم، از انداختن ته سیگار یا کبریت مشتعل در جنگل هاو مراتع و مزارع و باغات خودداری کنیم، با دیدن کمترین دود یا آتش در صورت توان آتش را خاموش و بلافاصله مامورین منابع طبیعی و یا سایر ادارات مربوطه را مطلع سازیم.

یوسفی اضافه کرد: کودکان را از بازی با کبریت و روشن کردن آتش برحذر داریم، از پرتاب بطری و شیشه های شکسته در مراتع و مزارع خودداری نماییم، اطراف منطقه آتش سوزی را از کلیه مواد سوختنی پاک کنیم، از آتش زدن مازاد محصولات کشاورزی در مجاورت جنگل ها و مراتع خودداری کنیم.

انداختن شیشه مراتع را به آتش می کشد

مدیر روابط عمومی منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی نیز گفت: انداختن شیشه در فصل گرما باعث می شود شیشه به مانند ذره بین عمل کند و مراتع را به آتش بکشد.

حبیب الله حاجی وند تصریح کرد: از آن جئیكه يكي از اصلي ترين دلائل آتش سوزي به طور عمد يا غير عمد  توسط انسانها صورت مي گيرد ، متأسفانه هر ساله شاهد وقوع آتش سوزي در نقاط مختلف مراتع استان هستيم.

وی بیان داشت: مردم به محض رویت آتش سوزی از طریق تلفن های 120 شهرستانی و 1504 استانی با این اداره در تماس باشند و همکاران را از وجود حریق مطلع کنند.

آتش سوزی یکی از خطرناک ترین عوامل نابودی جنگل ها و مراتع به شمار می رود که همه ساله سطح وسیعی از این منابع ارزشمند را تهدید می کند و خسارت فراوانی به بار می آورد. آتشی که به جان مراتع افتاده است جبران آن میلیاردها ریال ثروت ملی را می طلبد.

جنگلها و مراتع بعنوان یکی از ارزشمند ترین سرمایه های ملی بیش از پیش در معرض خطرات و بلایا قرار گرفته است همانگونه شاهد و ناظر هستیم آتش سوزی عمدی وغیر عمدی جنگلها یکی از مهمترین عوامل نابودی این سرمایه ملی و انسانی است که با سوء مدیریت های انسانی تشدید شده است.

گزارش: سمیه بصیرت

کد خبر 2107236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha