۲۳ تیر ۱۳۹۲، ۱۴:۵۳

در سال جاری

آتش سوزی در 450 هکتار از مراتع استان/در صورت عمدی بودن با متخلفان برخورد می شود

 آتش سوزی در 450 هکتار از مراتع استان/در صورت عمدی بودن با متخلفان برخورد می شود

اراک - خبرگزاری مهر: مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان مرکزی از آتش سوزی 450 هکتار از مراتع استان در سالجاری خبر داد و گفت: آتش سوزی یکی از خطرناک ترین عوامل نابودی جنگل ها و مراتع به شمار می رود که همه ساله سطح وسیعی از این منابع ارزشمند را تهدید می کند و خسارت فراوانی به بار می آورد.

به گزارش خبرنگار مهر، یوسف یوسفی ظهر روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اراک با تاکید بر اینکه جبران آتش سوزی میلیاردها ریال ثروت ملی را می طلبد افزود: میزان خسارت وارد شده آتش سوزی به مراتع استان مرکزی، امسال 500 میلیون تومان برآورد شده است.

وی با اشاره به اینکه جنگل و مراتع ایران ثروت و سرمایه فرد فرد هر ایرانی است و تخریب و آتش زدن آن تجاوز به اموال همه مردم است افزود: اراک، شازند، خمین، ساوه و خنداب شهرهای طعمه حریق شده در استان مرکزی بوده است که بیشترین آتش سوزی در شهرستان خنداب اتفاق افتاد.

یوسفی اظهارداشت: 305 هکتار از مراتع شهرستان خنداب بوده دچار آتش سوزی شد که خسارتی بالغ بر یک میلیارد و 370 میلیون ریال در بر داشت.

وی به آتش سوزی در روستاهای عباس آباد، گرماب و قشلاق دیناری اشاره کرد و گفت: بررسی های کارشناسی در خصوص علت این آتش سوزی در دست انجام است و در صورت عمدی بودن با متخلفان برخورد قاطع می شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه باید  از وقوع هر گونه حریق در جنگل ها و مراتع استان جلوگیری و در حفظ منابع طبیعی کوشا باشیم تصریح کرد: این آتش سوزی با کمک شهرداری و بخشداری و 116 نفر از مردم منطقه مهار شد.

 رشد مضاعف میزان آتش سوزی ها در مراتع و جنگلهای استان نسبت به سال گذشته

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان مرکزی با بیان اینکه آتش سوزی ها در مراتع و جنگل نسبت به سال گذشته رشد مضاعف داشته است خاطرنشان کرد: این آتش سوزی ها باعث از بین رفتن گونه گون شده است و گونه گون پس از بین رفتن 40 سال طول می کشد تا به عرصه برگردد.

یوسفی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: کشور ما در یکی از مناطق حادثه خیز کره زمین قرار گرفته به طوری که از 40 نوع بلایای طبیعی در جهان بیش از 30 نوع آن در ایران رخ می دهد و از جمله این بلایا می توان به وقوع سیل،زلزله، خشکسالی، سرمازدگی، آتش سوزی و صاعقه اشاره کرد که 14 مورد آن در استان مرکزی به وقوع می پیوندد.

وی گفت: زمانی این پدیده ها به سانحه و مشکل تبدیل می شود که جوامع شناخت کافی از آنها نداشته و آماده رویارویی با آن نباشند لذا جادارد در زمینه پیشگیری هنگام وقوع هر بلایی اقدامات موثر برآن را انجام و میزان خسارات مالی و جانی آن پدیده را به حداقل ممکن کاهش داد.

یوسفی عوامل بروز آتش سوزی را به شرح ذیل عنوان داشت: ایجاد حریق توسط افراد سودجو و زمین خوار، تهیه آتش برای طبخ غذا توسط مسافران و گردشگران، سهل انگاری و بی توجهی بهره برداران(دامداران) شکارچیان مسافران و رهگذران، پرتاب سیگار یا کبریت مشتعل در مسیر جاده ها مجاور جنگل ها، مراتع، مزارع و باغات، بی احتیاطی مردم و بی توجهی کودکان به برافروختن آتش در تفرجگاه های طبیعی.

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان مرکزی گفت: خسارات ناشی از این آتش سوزی ها شامل از بین رفتن پوشش گیاهی در جنگل ها ومراتع و دست رنج کشاورزان و باغداران، آسیب به حاصلخیزی خاک و ایجاد زمینه های فرسایش ، آسیب به محیط زیست و از بین رفتن موجودات زنده ، خطر وقوع سیلاب برای ساکنان مناطق مسکونی هم جوار جنگل ها و مراتع، ایجاد آلودگی هوا و کاهش اکسیژن و شیوع بیماری های تنفسی، از بین رفتن میزان زیادی علوفه که می تواند مورد تعلیف دام قرار گیرد، صرف هزینه زیاد برای اطفاء حریق و احیاء مناطق مورد حریق است.

وی نکات ایمنی و توصیه های مهم در خصوص حریق را به شرح ذیل عنوان داشت: از روش کردن آتش در مجاورجنگل ها، مراتع و مزارع خصوصا در فصل آتش سوزی خودداری نماییم، از انداختن ته سیگار یا کبریت مشتعل در جنگل هاو مراتع و مزارع و باغات خودداری کنیم، با دیدن کمترین دود یا آتش در صورت توان آتش را خاموش و بلافاصله مامورین منابع طبیعی و یا سایر ادارات مربوطه را مطلع سازیم.

یوسفی اضافه کرد: کودکان را از بازی با کبریت و روشن کردن آتش برحذر داریم، از پرتاب بطری و شیشه های شکسته در مراتع و مزارع خودداری نماییم، اطراف منطقه آتش سوزی را از کلیه مواد سوختنی پاک کنیم، از آتش زدن مازاد محصولات کشاورزی در مجاورت جنگل ها و مراتع خودداری کنیم.

جنگل ها و مراتع نقش بسزایی در کاهش آلودگی هوا وجذب گازهای سمی دارند

وی اظهارداشت: جنگل ها و مراتع نقش بسزایی در کاهش آلودگی هوا وجذب گازهای سمی دارند پس دقت کنیم با یک لحظه سهل انگاری موجب سوختن و نابودی سرمایه ملی نشویم.

وی بیان داشت: شماره تلفن رایگان امداد جنگل و مرتع در کل کشور یک هزار و 504 به طور شبانه روزی آماده دریافت هرگونه خبر پرامون آتش سوزی، تصرف و تخریب در عرصه های منابع طبیعی می باشد و  شماره تلفن 120 پلیس منابع طبیعی درشهرستانها است که در صورت موارد مذکور اطلاع رسانی نمایند.

کد خبر 2096641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha