۲۴ شهریور ۱۳۹۲، ۱۵:۵۰

در کارگروه بحران عنوان شد:

کاستی های ستاد بحران استان مرکزی/ رشد دو برابری آتش سوزیهای مراتع در سال جاری

کاستی های ستاد بحران استان مرکزی/ رشد دو برابری آتش سوزیهای مراتع در سال جاری

اراک – خبرگزاری مهر: مدیر کل مدیریت بحران استان مرکزی گفت: کاستی های زیادی در ستاد بحران استان مرکزی برای مقابله با حوادث غیرمترقبه و حوادث طبیعی از جمله مهار آتش سوزی در مراتع وجود دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسینعلی نظیفی ظهر روز یکشنبه در کارگروه ستاد بحران استان در معاونت عمرانی استانداری مرکزی افزود: کاستی های بسیاری در کاروجود دارد که سعی ما به رفع این کاستی ها بوده  است که البته اقدامات زیادی انجام شده است اما متاسفانه اعتبارات ما در این زمینه ناچیز می باشد و با کمبود اعتبارات مواجه هستیم.

وی با اشاره به افزایش آتش سوزیها در مراتع استان خاطرنشان کرد: پیشگیری و پیش بینی حرف اول و آخر را می زند و ما می توانیم با آموزش نیروهای انسانی باعث پیشگیری از آتش سوزی در مراتع شویم.

نظیفی ادامه داد: تامین و خرید تجهیزات اولیه در دهیاری ها و فرمانداری ها یکی دیگر از عوامل جلوگیری از آتش سوزی در مراتع می باشد .

وی اظهار داشت: در روستاها دهیار و در شهرستا ن ها فرماندار مسوول بحران می باشد و باید اقدامات لازم را در خصوص اطفا حریق را انجام دهد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی با بیان اینکه در سال جاری یک هزار و 500 هکتاراز مراتع استان دچار حریق شده است اظهارداشت: با تلاش های فراوان اطفاء حریق داشتیم ولی خسارات زیادی ایجاد شده است و گونه های باارزشی از بین رفته اند.

رشد دو برابری آتش سوزیها در مراتع استان

یوسف یوسفی با تاکید بر اینکه برای بازگشت مخمل سبز پوشش گیاهی به تن داغ مراتع سوخته ضمن صرف هزینه های زیاد 5 سال زمان لازم است ادامه داد: میزان آتش سوزی در استان نسبت به سال گذشته  دوبرابر افزایش داشته است که عوامل انسانی و طبیعی باعث ایجاد آتش سوزی در مراتع شده است.

وی اظهار داشت: طبق دستوالعمل طرح جامع حریق در منابع طبیعی کشور دستورات لازم داده شده است که تمامی دستگاههای اجرایی قبل و حین و بعد از آتش سوزی همکاری های لازم و موثری را با منابع طبیعی برای جلوگیری از خسارات بیشتر و از بین رفتن گونه های باارزش داشته باشند.

اقدامات فوری برای مهار آتش سوزیها

وی بیان داشت:آتش سوزی چه در جنگل ها یا در مراتع امری است که باید به صورت آنی و فوری اقدامات صورت پذیرد در غیر این صورت باعث افزایش خسارت می شویم .

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی ادامه داد: جنگل ها و مراتع نقش بسزایی در کاهش الودگی هوا و جذب گازهای سمی دارندپس دقت کنیم با یک لحظه سهل انگاری موجب سوختن و نابودی سرمایه ملی متعلق به خودمان و نسل های آینده نشویم.

وی افزود: در طی سال اعتبارات لازم جهت احیا و اصلاح یک هزار هکتار می باشد در حالی که طی 6 ماه سال جاری در شهرهای شازند،خنداب،خمین و اراک 1500 هکتاراز مراتع ما طعمه حریق شده است .

یوسفی در پایان افزود: شماره تلفن رایگان امداد جنگل و مرتع در شهرستان 120 و در حوزه استحفاظی با کد استانی 1504 به طور شبانه روزی آماده دریافت هرگونه خبر پیرامون آتش سوزی، تخریب و تصرف در عرصه های منابع طبیعی می باشد.

گفتنی است از 20 مهر تا 26 مهر ماه هفته ایمنی و کاهش اثرات طبیعی می باشد که آمادگی دستگاه های اجرایی در این خصوص از مصوبات کارگروه ستاد بحران بود.


 

کد خبر 2136085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha