۱۰ آذر ۱۳۹۲، ۱۶:۰۲

در پانزدهمین مانور زلزله مطرح شد/

75 درصد مدارس استان مرکزی نیازمند ایمن‌سازی/ باور کنیم زلزله اتفاق می افتد

75 درصد مدارس استان مرکزی نیازمند ایمن‌سازی/ باور کنیم زلزله اتفاق می افتد

اراک - خبرگزاری مهر: مدارس استان مرکزی امروز شاهد مانوری بود که شاید دانش آموزان روزی مجبور به اجرای واقعی آن در خانه ها و کلاس های درس خود بشوند. زلزله خبر نمی کند اما با آموزش و پیشگیری از قبیل ساخت خانه ها و مدارس مقاوم و روش های صحیح پناه گرفتن در زمان وقوع این حادثه طبیعی می توان از خسارت مالی و جانی آن کاست.

به گزارش خبرنگار مهر، این رخداد طبیعی امروز بوشهر را لرزاند و فردا ممکن است جای در جای دیگر حادث شود . ماه گذشته هم به ساوه و تفرش از شهرستانهای استان مرکزی سرک کشیده بود. هر چند این زلزله های سه و چهار ریشتری در استان مرکزی خسارت جانی و مالی در پی نداشت اما این زلزله های خفیف نمی تواند تضمینی برای عدم وقوع زلزله های هولناک برای فردا و پس فردا باشد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مرکزی با بیان اینکه استان مرکزی روی گسل قرار دارد گفت: این واقع شدن روی گسل شهرهای استان مرکزی را از جمله مرکز استان را جزو مناطق پرخطر کشور قرار داده است.

حسینعلی نظیفی که ظهر امروز در پانزدهمین مانور زلزله در دبیرستان شاهد شهدای فرهنگی اراک سخن می گفت یاداور شد: زلزله بزرگترین حادثه طبیعی است که انسان را تهدید می‌کند اما می توان با برخی اقدامات از این تهدید جان سالم به در برد.

وی ادامه داد: مقاوم سازی ساختمان های شهری و روستایی قبل از وقوع زلزله، آموزش به مردم برای مواجه با این خطر از سوی رسانه ها و آماده بودن دستگاه های امداد رسان و پشتیبان دامنه این بلایای طبیعی را کاهش می دهد.

نظیفی با تاکید بر اینکه آموزش دانش آموزان یکی از مهمترین اهداف اجرای مانور زلزله است، افزود: دانش آموزان به عنوان قشری که ذهن خلاق و فعال دارند می توانند به خوبی آموزش‌ها را دریافت کرده و منتقل کنند.

وی با تاکید بر اینکه این قشر پیام رسان به خانواده و جامعه بوده و آموزش ها را به جامعه انتقال می دهند تصریح کرد: "نشستن، پوشاندن، نگه داشتن" سه اصل اساسی در زلزله است. به این معنی که در زمان وقوع زلزله فرد باید خود را به زیر سطحی مانند میز، چارچوب محکم یا یک دیوار رسانده، سر خود را با دستها بپوشاند و تا پایان زلزله به این شکل باقی بماند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مرکزی با بیان اینکه آموزش پناه گرفتن در مدرسه و منزل و فرهنگ سازی در جامعه از اهداف کلی و مورد نظر در اجرای این طرح است اظهارداشت: با توجه به آمار نوسازی مدارس تنها 25 درصد مدارس استان ایمن سازی شده اند و مابقی ایمنی لازم را در برابر این رخداد طبیعی ندارند.

باور کنیم زلزله اتفاق می افتد

مدیر کل مدیریت بحران استانداری مرکزی با بیان اینکه باید باور کنیم که زلزله اتفاق می افتد اضافه کرد: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری باید آمادگی لازم برای مقابله با حوادث را داشته باشیم.

مدیر کل آموزش و پرورش استان مرکزی نیز گفت: امسال پانزدهمین مانور زلزله در استان مرکزی همزمان با سراسر کشور با شعارˈدانش آموزان بیاموزید و به دیگران آموزش دهیدˈ برگزار شد که در این مانور پناه گیری و خروج مناسب از محل زلزله آموزش های لازم به دانش آموزان داده می شود.

وی آمادگی انجام واکنش های صحیح و سریع دانش آموزان در برابر زلزله، ارتقاء فرهنگ ایمنی و مقاوم سازی، افزایش سطح آگاهی دانش آموزان درباره زلزله را از دیگر اهداف این مانور عنوان کرد.

مانور زلزله تنها به مرکز استان محدود نشده بود و دایره اموزش ان نیز امروز در شهرستانهای استان مرکزی از جمله خمین، محلات و دلیجان نیز امتداد داشت تا انجا که داود جنتی مدیر آموزش و پرورش خمین رگزاری مانورهای زلزله در مدارس را کسب شرایط لازم برای آشنایی و آموزش دانش آموزان برای مقابله با وقوع زلزله دانست و گفت: دانش آموزان در این مانور علاوه بر افزایش آمادگی، آشنایی با مکان های ایمن پناهگیری، آموختند که با حفظ آرامش می توانند جان خانواده و سایر افراد جامعه را نجات دهند.

مانور زلزله علاوه بر 202 آموزشگاه شهر و روستای خمین در 47 باب آموزشگاه شهر محلات نیز برگزار شد.

رحیم امیری رییس آموزش و پرورش شهرستان محلات با بیان اینکه کارشناسان جمعیت هلال احمر محلات طی چند روز آموزش، شیوه پناه گیری در کلاس درس، راهروها و حیاط مدرسه را به دانش اموزان ارایه کردند نیز گفت: چگونگی مداوا مصدومان ، کمک به حادثه دیدگان و انتقال با برانکارد به چادرهای امداد توسط دانش آموزان از جمله این آموزش ها به دانش اموزان بود.

در دلیجان نیز پانزدهمین مانور ˈزلزله و ایمنیˈ بصورت نمادین در دبیرستان پسرانه ولیعصر(عج) دلیجان برگزار شد تا به گفته محمدرضا نجفی مدیرآموزش و پرورش دلیجان دانش آموزان براساس آموزش هایی که فراگرفته بودند، در جاهای امن قرار بگیرند تا از بروز آسیب های احتمالی جلوگیری شود.

هر چند با رفتار عجیب و غریب حیوانات و شنیدن صدایی ناشناخته می توان یک ثانیه زودتر تشخیص داد که زلزله ای در راه است اما حال که فرصت هست بیایید خانه ها را ایمن و مقاوم کنیم، و باور کنیم زلزله در شهر ما، خانه ما و مدرسه ما هم رخ می دهد. زمان و مکانش معلوم نیست اما احتمال امدنش زیاد است.

ایمن سازی یعنی مشخص نمودن نقاط ضعف یک ساختمان  در طراحی واجرا و رفع آن این کار با توجه به پیچیدگی و تخصصی بودن آن که میبایست توسط نیرو هایی که دارای تخصص ویژه زلزله هستند انجام بگیرد.

ممکن است اکنون در ساختمانی زندگی می کنید که به تازگی به پایان رسیده یا چند سالی از ساخت آن گذشته باشد، برای چنین ساختمان هایی می توانید از تخصصهای گروه ایمن سازی بهره ببرید، کارشناسان این رشته قادرند پس از بازدید از ساختمان برای ایمن سازی منازل شما طرحهای مربوطه را ارائه و اجرا کنند تا از این حادثه به سلامت گذر کنیم.

رایج ترین عامل مرگ در زلزله سقوط اجسام بر سر افراد بوده است و نه فروپاشی ساختمان و افراد با حرکت کردن به این سو و آن سو در حالی که زلزله در حال وقوع است، احتمال آسیب دیدن خود را نسبت به زمانی که به سرعت خود را به میز یا چارچوب یا دیواری می رسانند بسیار افزایش خواهند داد.

پس همگام با مقاوم سازی ساختمانها و مدارس، اموزش به دانش اموزان در خانه ها نیز تمام تابلو ها به دیوار مهار کنید و از نصب تابلو بالای مکان خواب خود و فرزندانتان خوداری کنید، کتابخانه. کمد لباس. ساعت دیواری، کامپیوتر و هر چیزی که با سقوط آن موجب صدمه زدن به کودکتان می گردد را مهار و از مکان خواب او دور کنید،  تخت خواب را در کنار پنچره خصوصا پنجره های بدون پرده های کلفت قرار ندهید و  نحوه قطع جریانهای آب و برق و شوفاژ و گاز را به اعضای خانواده آموزش دهید و باور کنیم  زلزله اتفاق می افتد.

کد خبر 2186499

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha