۲۱ خرداد ۱۳۹۲، ۱۸:۰۲

یوسفی:

کاهش بارندگی های امسال تولید علوفه را کاهش داده است

کاهش بارندگی های امسال تولید علوفه را کاهش داده است

اراک - خبرگزاری مهر: مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی با بیان اینکه کاهش بارندگی های امسال تولید علوفه را کاهش داده است گفت: میزان بارش سال جاری 280 میلی متر بوده است که در سالجاری 60 میلی متر کمتر از میزان بارندگی نرمال بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، یوسف یوسفی ظهر روز سه شنبه در اداره کل منابع طبیعی استان مرکزی در جمع خبرنگاران اراک افزود: به ازای هر یک میلی متر کاهش بارندگی یک کیلوگرم در هکتار کاهش علوفه پیدا می کنیم.

وی با بیان اینکه استان مرکزی به عنوان یکی از مناطق خشک و نیمه خشک ومستعد درامر بیابان زایی دارای کانون های متعددی در بخش بیابانی است اظهارداشت:  از دهه 1370 اقدامات مطلوبی در راستای مبارزه با بیابان زایی صورت گرفته است که هم اکنون فعالیت های اجرایی بیولوژیکی،مکانیکی، مدیریتی و حفاظتی در 490 هزار هکتار از بیابان های استان در دست اجرا می باشد.

مهندس یوسفی بیان داشت: از فعالیتهای مهم و سازنده در محدوده کور اراک به عنوان کانون بحرانی و فرسایش بادی اجرای 11 هزار و 800 هکتار عملیات بیولوژیکی است که بیشاز 95 درصد کانون بحرانی فرسای بادی مذکور کنترل شده است.

وی یادآور شد:123مورد پروژه های تامین آب شرب دام در مناطق بیابانی و حفاظت و قرق بیش از 430هزار هکتار و آبیاری و مراقبت در سطح بیش از 1400 هکتار اجرایی شده است.

وی ادامه داد:بوته کاری و بذرکاری ومدیریت منابع با مشارکت های مردمی ودولتی نقش بسزایی در جلوگیری از فرسایش خاک و بروز پدیده ریزگردها دارد.

مدیر کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان مرکزی بیان داشت: در راستای کاشت گیاهان مقاوم به خشکی 15 میلیونو 800 هزار اصله نهال قره داغ و آتریپلکس تولید شده است.

اجرای طرح پرورش وجوان سازی بوته های آتریپلکس

یوسفی خاطر نشان ساخت: اجرای طرح پرورش وجوان سازی بوته های آتریپلکس در سطح8500 هکتار جمع آوری بذر قره داغ و آتریپلکس بیش از 37 تن انجام پذیرفته است.

وی ادامه داد:26 هزار و 500 هکتار بذر کاری و بیش از 52 هزار هکتار بوته کاری از اقدامات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در سال گذشته بوده است.

مدیر کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان مرکزی درخصوص پروژه ترسیب کربن که با همکاری سازمان ملل در استان مرکزی اجرا می شود گفت:در حال حاضر 6 استان جدید برای اجرای طرح در ایران در نظر گرفته شده که یکی از مناطق شش گانه استان مرکز شهرستان محلات می باشد.

وی عنوان داشت: منطقه گل چشمه در نظر گرفته شده جهت اجرای طرح شامل روستاهای گل چشمه ، چاه،توتک، جمال آباد،چهل زر، جودان،جردیجان و ارقده در حدود 50 هزار هکتار می باشد.

اقدامات مقابله با بیابان زایی از سال جاری سرعتی چند برابر خواهد گرفت

وی خاطر نشان کرد: این طرح با هدف ارتقاء مشارکت مردم و رویکرد توانمندسازی جوامع محلی با ایجاد تعاونی های کوچک وسود ده است که با ایجاد اشتغال در بین روستائیان باعث می گردد که کلیه اعضای خانواده روستاییان هم در حفاظت وتوسعه منابع طبیعی مشارکت داشته باشند و هم با ایجاد اشتغال برای روستانشینان وابستگی کمتری به منابع طبیعی داشته باشند که در واقع همان احیاءپوشش گیاهی خواهد بود.

یوسفی ادامه داد:در ادامه اقدامات مقابله با بیابان زایی در منطقه طراز ناهید ساوه طرح بین المللی جدیدی از سال جاری در دست اقدام است که قرار است در اطراف ممهمان شهر شهید ناصری ساوه اجرا گردد.

وی یادآور شد:با توجه به اینکه اعتبارات اجرایی با مشارکت کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل و سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور برای این کار تخصیص داده شده است واز سال های گذشته تا کنون پروژه های تولید و کاشت نهال آبیاری و نگه داری گیاهان در منطقه اجرا شده است.

یوسفی در پایان افزود: اقدامات مقابله با بیابان زایی از سال جاری سرعتی چند برابر خواهد گرفت تا به حفظ و توسعه پوشش گیاهی وجلوگیری از فرسایش خاک و حفظ آب منجر شود.

کد خبر 2074129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha