۲۸ مرداد ۱۳۹۲، ۱۴:۳۲

خلیل پور :

13هزار هکتار از مراتع کشور در سیطره فعالیتهای معدن/ دولت مشکل عضویت جهاد کشاورزی در کارگروه معدن را حل کند

13هزار هکتار از مراتع کشور در سیطره فعالیتهای معدن/ دولت مشکل عضویت جهاد کشاورزی در کارگروه معدن را حل کند

اراک - خبرگزاری مهر: مدیر کل دفترامور مراتع سازمان جنگلها و مراتع کشور گفت: در حال حاضر 13 هزار هکتار از مراتع کشور در سیطره فعالیت های معدنی است که تقویت سیاست های هم راستا با طرح آمایش و کاهش حداکثری ضایعات زیست محیطی این فعالیت ها برای حفظ سرمایه مراتع ضروری است.

به گزارش خبرنگار مهر، سید علی خلیل پور صبح روز دو شنبه در جمع خبرنگاران افزود: عضویت نداشتن وزارت جهاد کشاورزی در کارگروه توسعه معدن نقیصه ای جدی است که امید است در دولت یازدهم این موضوع حل شده و درآمدزایی و توسعه برداشت ذخایر معدنی به صورت اصولی و منطبق با روش های فنی کارآمد و اصول مدیریت آمایش سرزمین دنبال شود.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگلها و مراتع کشور خاطرنشان کرد: استراتژی اصلی سازمان جنگلها اجرای مدیریت جامع حوزه های آبخیز است که علاوه بر ذخیره و تزریق روان آبهای سرگردان برای تغذیه مراتع، بستر اشتغال های جایگزین از طریق بهره برداری محصولات دارویی و صنعتی را فراهم می کند.

خلیل پور اظهار کرد: یکی از محورهای این مدیریت تولید علوفه مکمل غذایی دام از طریق زراعت است و مشاغل جانبی دیگر نظیر پرورش زنبورو اکوتوریسم نیز درآن دیده شده است.

خشکسالی سالهای اخیر موجب کاهش تولید علوفه

مدیرکل دفتر امور مراتع کشور تصریح کرد: خشکسالی سالهای اخیر موجب کاهش تولید علوفه در عرصه های مرتعی کشور شده و این تولید از 10 و هفت دهم میلیون تن درسال به حدود 9 میلیون تن کاهش دارد.

خلیل پور اضافه کرد: به رغم تاثیرات مستقیم خشکسالی در مراتع اعتبارات ملی برای مقابله با این پدیده طبیعی دیده نشده و به صورت محدود در برخی از شوراهای توسعه و برنامه ریزی استان ها اعتباراتی برای این حوزه تخصیص می شود.

وی عنوان کرد: اعتبارات پیشنهادی امسال احیا و اصلاح مراتع کشور 300 میلیارد ریال است که 50 میلیارد ریال آن ابلاغ شده و با این ارقام اندک شرایط سختی در مدیریت این بخش جود دارد.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها و مراتع کشور خاطرنشان کرد: گیاه گون  یکی از گونه هایی است که قطع آن در مراتع کشور ممنوع است.

وی اضافه کرد: 600 زیرگونه گیاه گون در کشور شناسایی شده و بیشتر ذخایر آن در مراتع حوزه زاگرس و مناطق کوهستانی پراکنده است.

وی ادامه داد: 80درصد عرصه مرتعی دارای پراکنش گونه های گون می باشد ولی در حوزه مراتع در باب گون محدود است .

خلیل پور بیان کرد: یکی از سیاست های کلی در حوزه مدیریت چرا در مراتع، تمرکز بر تقویت دامپروری صنعتی ونیمه صنعتی و تبدیل دام های سبک و پراکنده بهره برداران به دام سنگین است.

تعداد دام های موجود کشور سه برابر ظرفیت مراتع است

وی یادآور شد: یکی از تهدیدهای مهم در 86 میلیون هکتار عرصه های مرتعی کشور تغییر کاربری های غیراصولی و ناهمگن در مراتع است که مهمترین آن فعالیت های معدنی است.

وی گفت: تعداد دام های موجود کشور سه برابر ظرفیت مراتع است که باید بر مبنای قانون افزایش بهره برداری از مراتع و راهبردهای برنامه پنجم توسعه، اقدامات تعدیل دام در عرصه های مرتعی با مشارکت جوامع بهره بردار تسریع شود.

وی اضافه کرد: هم اکنون تعلیف 86 میلیون از 120 میلیون واحد دامی موجود کشور وابسته به مراتع است.

وی اظهار کرد: در قانون افزایش بهره برداری از مراتع خروج سالانه سه میلیون دام مازاد و غیرمجاز از مراتع پیش بینی شده که راهکارهای اجرایی آن در توسعه برنامه های فرهنگی، اشتغالهای جایگزین و ابزارهای قضایی است.

وی عنوان کرد: سالانه بین 20 تا 40 هزار هکتار از عرصه های مرتعی کشور تقاضای تغییر کاربری دارند که اغلب این تغییرات در حوزه توسعه کشاورزی، صنعت و خدمات است.

مدیرکل امور مراتع سازمان جنگلها و مراتع کشور توضیح داد: از 135 میلیون هکتار عرصه های طبیعی کشور 86 میلیون هکتار مرتع است که هم اینک 25 درصد منافع این مراتع در تولید علوفه و 75 درصد در بهبود زیست محیطی و معیشت و اشتغال است.

وی در پایان افزود: آتش سوزی در مراتع نسبت به جنگل ها از آسیب جدی برخوردار نیست چرا که مهار آن ممکن و چون وسعت کمی دارد خسارات زیادی را متحمل نمی شویم.
 

کد خبر 2118596

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha