۱۴ مهر ۱۳۹۲، ۱۴:۴۲

در نيمه نخست امسال:

پنج ميليون نوبت سردام در خراسان شمالي مايه كوبي شد

پنج ميليون نوبت سردام در خراسان شمالي مايه كوبي شد

بجنورد- خبرگزاري مهر: معاون فني اداره كل دامپزشكي خراسان شمالي گفت: در نيمه نخست امسال بيش از پنج ميليون نوبت سردام در اين استان بر عليه بيماري‌هاي مختلف مايه كوبي شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، حميد رمضاني ظهر يكشنبه و همزمان با چهاردهم مهر ماه؛ روز ملي دامپزشكي در جمع خبرنگاران رسانه هاي خراسان شمالي به تشريح آمار مبارزه با بيماري هاي دامي در اين استان پرداخت و افزود: در مجموع در شش ماهه نخست امسال پنج ميليون و 374 هزار و 562 نوبت سردام در خراسان شمالي بر عليه بيماري هاي مختلف مايه كوبي شده اند.

وي اظهار داشت: در اين مدت در زمينه كنترل بيماري شاربن(سياه زخم)، تعداد يك ميليون و 924 هزار و 837 راس دام( گاو، گوسفند و بز) در اين استان عليه بيماري مذكور واكسينه شده اند.

به گفته رمضاني همچنين در مدت ياد شده در زمينه كنترل بيماري بروسلوز(تب مالت) تعداد 622 هزار و 80 راس دام( گاو، گوسفند و بز) عليه اين بيماري مايه كوبي شدند.

وي اضافه كرد: علاوه بر اين براي كنترل بيماري هاري هم در نيمه نخست سال جاري، تعداد شش هزار و 871 قلاده سگ عليه بيماري مذكور واكسينه شدند.

رمضاني در ادامه به آمار مربوط به مبارزه انجام شده با بيماري هاي اختصاصي و واگير دام در خراسان شمالي اشاره كرد و گفت: در نيمه نخست سال جاري، دامپزشكي خراسان شمالي، به منظور كنترل بيماري هاي اختصاصي و واگير دام نظير آبله، تب برفكي و ... تعداد دو ميليون و 820 هزار و 774 نوبت سردام را واكسينه كرده است.

وي همچنين به آمار مبارزه با انگل هاي خارجي بدن دام در اين استان نيز پرداخت و افزود: در نيمه نخست امسال دامپزشكي خراسان شمالي با هدف كنترل انگل هاي خارجي بدن دام، تعداد 144 هزار و 656 نوبت سردام را در برنامه مبارزه با اين انگل ها، مورد سمپاشي قرار داده است.

به گفته رمضاني در زمينه كنترل انگل هاي خارجي بدن دام، علاوه بر سمپاشي اين تعداد دام، 255 هزار و 700 مترمربع از جايگاه هاي دام استان هم در اين برنامه مبارزه، سمپاشي شده است.

گفتني است، خراسان شمالي از قطب هاي مهم دامپروري كشور به شمار مي رود و هم اكنون در اين استان بر اساس آمار ارائه شده از سوي اداره كل دامپزشكي، دو ميليون راس دام سبك و ۸۰ هزار راس دام سنگين وجود دارد.

کد خبر 2150120

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha