۱۵ مهر ۱۳۹۲، ۹:۲۲

مهر گزارش می‌دهد/

بوی محرومیت ماه مهر برای محصلان نیکشهری/ وانت‌هایی که بارشان "دانش‌آموز" است

بوی محرومیت ماه مهر برای محصلان نیکشهری/ وانت‌هایی که بارشان "دانش‌آموز" است

با وجود اینکه بیش از دو هفته از آغاز سال تحصیلی در سراسر کشور می‌گذرد و التهاب آمادگی برای شروع تحصیل در بین دانش آموزان و والدین رنگ باخته اما برای تعدادی از دانش آموزان نیکشهری در جنوب سیستان و بلوچستان که هنوز در تعطیلی به سر می‌برند، اضطراب پایان‌ناپذیراست.

به گزارش خبرنگار مهر، با وجود آغاز سال تحصیلی جدید، گزارش‌های رسیده از برخی روستاهای شهرستان نیکشهر حکایت از تعطیلی همان کلاس‌های به قول خودشان بی‌در و پیکر یا کپری دارد.

روستای "گوگذر" در بخش مرکزی نیکشهر از جمله نقاطی است که تاکنون هیچ معلمی در آن حاضر به دست گرفتن سکان هدایت امیدهای آینده کشور نشده و فصل تابستان و اوقات فراغت همچنان در این منطقه و در بین دانش آموزان جاری است.

با وجود تغییرات نوین در سیستم آموزشی و طنین‌انداز شدن شعار عدالت آموزشی اما هر چه از مرکز استان و مدارس نمونه و هوشمند فاصله گرفته و به جنوب استان نزدیک شویم کلاس‌های استاندارد، سرویس مدارس و حتی دیوارها و میز و نیمکت‌ها نیز با استانداردهای ذهن ما فاصله گرفته و رنگ محرومیت و فقر به خود می‌گیرند.

دانش آموزان جنوب استان به ویژه نقاط دور افتاده و مناطق صعب‌العبور از جمله نیکشهرکه با پای برهنه و به‌وسیله وانت یا موتور سیکلت راهی مدارس می‌شوند از لباس فرم، نیمکت تحصیلی و حتی سقفی برای تحصیل محروم بوده و تنها امید آنها به همان سایه درختان خشکیده در این منطقه گره خورده است.

مدارس کپری بخش مرکزی تعطیل است

بخشدار مرکزی نیکشهر با بیان اینکه عدم بازگشایی برخی از مدارس کپری در این بخش مورد اعتراض و نارضایتی بسیاری از مردم و دانش آموزان واقع شده است اظهار داشت: جای تاسف است که در تعدادی از مدارس روستایی در بخش مرکزی هنوز کلاس های درس در مدارس کپری بازگشایی نشده است.

ایوب قاضی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با گذشت نیمی از سال تحصیلی جدید اما هنوز مدرسه کپری روستای "گو گذر" به دلیل عدم حضور معلم بازگشایی نشده است و دانش آموزان روستا از تحصیل عقب افتاده‌اند.

وی گفت: متاسفانه بسیاری از فضاهای آموزشی در این منطقه را کپر ها تشکیل می دهند و بسیاری از مدارس نیز از فضاهای غیر استاندارد برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه بسیاری از دانش آموزان این بخش حتی از وجود کپر های حصیری نیز محروم هستند ادامه داد: دانش آموزان روستاهای "سبز"، "مکی بالا" و "مکی پایین" در این بخش حتی از همان فضای محقرانه کپرنیز محروم بوده و سال تحصیلی جدید را در زیر سایه درختان آغاز کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه مدارس کپری موجود در روستاهای گری، کارواندر، می‌شود، سراهنگی چاهان، گو متسنگ و دیگر نقاط این بخش باید هر چه زودتر حذف و فضای استاندارد جایگزین آن شود افزود: در بخش مرکزی نیکشهر تعداد 143 روستا با 62 هزار نفر جمعیت روستایی وجود دارد که متاسفانه از نظر امکانات آموزشی و تحصیلی با مشکل جدی مواجه است.

وی گفت: راه‌های روستایی نامناسب و صعب‌العبور یکی از مشکلات دیگر و پیش روی ساکنان این بخش است که می‌بایست برای برخورداری روستائیان به راه دسترسی اقدامی جدی انجام داد.

وی ادامه داد: در حال حاضر تردد در راه روستایی گوگذر به طول 24 کیلومتری تنها با استفاده از خودروهای کمک‌دار ممکن است و لذا اهالی این روستا برای تامین مایحتاج خود و تردد به روستاهای همجوار باید این مسیر طولانی را پیاده بپیمایند.

مدارس فرسوده جان دانش آموزان را تهدید می کند

یکی از اعضای شورای اسلامی روستاهای بخش مرکزی نیکشهر نیز در این رابطه به مهر اظهار داشت: سال‌ها است که برچیده شدن کپرها در این منطقه برای مردم و دانش آموزان به رویا تبدیل شده است.

رستم کریمی در گفتگو با مهر ابراز داشت: دانش آموزانی هم که در این منطقه از نعمت کلاس درس برخوردار هستند به دلیل قدمت بالای بیش از حد مدارس و بیش از 40 سال مزیتی نسبت به دانش آموزان کپری نداشته و جان آنها با وجود بلایای طبیعی در معرض خطر قرار دارد.

وی ابراز داشت: در بخش مرکزی نیکشهر از جمله روستاهای نیکوجهان، کهورکان، زهک، هیچان، کناردان و  شگیم چندین مدارس فرسوده بالای 40 سال قدمت وجود دارد که در وقت بارندگی معلمان مجبورند هر چه سریعتر مدارس را قبل از خراب شدن سقف بر روی سر دانش آموزان تعطیل کنند.

وی با انتقاد از مسئولان آموزش پرورش این منطقه و همچنین مرکز استان افزود: بسیاری از مسئولان ترجیح می‌دهند به واسطه حفظ موقعیت و پست خود مشکلات را کتمان کنند و از انعکاس آن به مسئولان رده بالای کشوری خودداری کنند اما واقعیت این‌ است که کتمان این مسائل ممکن است منجر به حوادث ناگواری شود که جبران آن غیر ممکن باشد.

کریمی با اشاره به اینکه ساخت و جایگزینی کلاس‌های استاندارد برای دانش آموزان این شهرستان می‌بایست در طی سال‌های گذشته در دستور کار قرار می‌گرفت عنوان کرد: مدیران آموزش و پرورش باید با حساسیت بیشتری نسبت به جان دانش آموزان این منطقه پیگیر حل مشکلات موجود باشند.

وی با بیان این مطلب که مدارس کپری در روستاهای گری، کارواندر، میشود، سراهنگی چاهان و گو متسنگ هر چه سریعتر باید با کلاس‌های استاندار و جدید جایگزین شود ادامه داد: مسوولان کشوری و استانی برای توسعه و شکوفایی مناطق محروم باید نسبت به مسائل و مشکلات آموزشی توجه بیشتری داشته و سرمایه گذاری مقابل قبولی باشند تا دانش آموزان با خیال راحت به امر مهم تحصیل بپردازند.

وی ادامه داد: براساس آمارهای منتشره در بخش مرکزی نیکشهر 14 هزار دانش آموز در مقاطع تحصیلی ابتدایی، راهنمایی و متوسطه وجود دارد که 1100 معلم کار تحصیل این دانش آموزان را بر عهده دارند.

رستم کریمی افزود: طبق این آمارها در بخش مرکزی نیکشهر 193 مدرسه وجود دارد که از این تعداد مدارس فقط 140 مدرسه دارای ساختمان آموزشی هستند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه مشارکت خیران در این منطقه برای یاری دادن دانش آموزان محروم  در حد نمره صفر است از افراد مدرسه ساز در سراسر کشور خواست تا در احداث بیش از 40 مدرسه در این بخش و حذف مدارس کپری و نامناسب کمر همت ببندند.

عضو شورای بخش مرکزی نیکشهر اظهار داشت: متاسفانه در تعدادی از روستاهای منطقه دانش آموزان حتی از فضای کپری هم محروم هستند و سال تحصیلی جدید را در زیر سایه درختان آغاز کرده اند.

کریمی گفت: در مکانی که دیواری برای سرپناه دادن کودکان و دانش آموزان نیست میز و نیمکت و وسایل کمک آموزشی و آزمایشگاهی بی معنا است و تعداد زیادی از دانش آموزان به دلیل فقر مالی از کیف و کفش، لباس و مانتو شلوار و حتی مداد برای نوشتن محروم هستند.

وانت‌هایی که دانش آموز حمل می‌کنند

وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل ساده انگاشتن امنیت جان دانش آموزان بسیاری از دانش آموزان مقطع متوسطه در این بخش از وانت‌های بدون حفاظ برای جابجایی و رسیدن به مدرسه استفاده می کنند که به معضل بزرگ و لاینحل این منطقه تبدیل شده است.

کریمی با بیان اینکه حل مشکلات این چنینی به آرزوی دیرینه مردم بخش مرکزی نیکشهر تبدیل شده است ادامه داد: به دلیل بعد مسافت از روستاها به بخش مرکزی دانش آموزان دختر مجبور هستند مسافت‌های طولانی و حتی بیش از 40 کیلومتر را در گرما و سرمای زمستان  بر پشت وانت بارها سپری کنند.

وی با اشاره به سخنان مدیر کل اسبق آموزش پرورش استان در بازدید از این منطقه اظهار داشت: ایشان دربین مسئولان این بخش اذعان داشتند هر مدیری که قادر به ساماندهی سرویس مدارس روستایی نباشد و دانش آموزان حوزه آموزشی اش با وانت جابجا شود عزل خواهد شد.

وی تاکید کرد: با وجود اینکه سال ها از این وعده می گذرد اما دانش آموزان این منطقه همچنان با وانت جابجا می شوند و هیچ مدیری هم تا کنون با استمرار این وضعیت نگران کننده از سمت خود عزل نشده است.

راه های صعب‌العبور حضور معلمان را سخت می‌کند

معاون آموزشی اداره آموزش و پرورش نیکشهر در همین رابطه اظهار داشت: متاسفانه برخی از معلمان به دلیل مشکلاتی از قبیل مسافت طولانی و سختی راه در روستاهای دور افتاده در کلاس درس حاضر نشده و یا تاخیر دارند.

مراد بخش رییسی در بازدید از روستای گوگذر به منظور بررسی اشکال بوجود آمده به خبرنگار مهر گفت: این مدرسه کپری در مقطع ابتدایی شامل دو کلاس و با نام مدرسه عرفان زیر نظر مجتمع آموزشی حکمت زیردان قراردارد.

وی در این رابطه گفت: به طور حتم به دلیل تاخیر به وجود آمده در آغاز سال تحصیلی دراین روستا به طور حتم از معلم مربوطه توضیح خواسته خواهد شد و برخورد لازم طبق قوانین آموزشی انجام خواهد گرفت.

شرایط موجود خلاقیت دانش آموزان را از بین می برد

نماینده مردم چابهار، نیکشهرو کنارک در مجلس شورای اسلامی نیز در این رابطه اظهار داشت: مدارس یکی از مهمترین مراکز رشد آینده سازان فردا و بستر آماده سازی آنها برای توسعه کشور است.

یعقوب جدگال در گفتگو با مهر اظهار داشت: با توجه به عدم وجود امکانات آموزشی و محرومیت های بسیار درحوزه انتخابیه بنده بدون شک زمینه رشد و شکوفایی استعداد های دانش آموزان این منطقه فراهم نخواهد شد و خلاقیت آنها از بین خواهد رفت.

وی با تاکید بر اینکه برخورداری از تسهیلات و امکانات آموزشی حق تمامی دانش اموزان سراسر کشوراست افزود: شرایط موجود در این منطقه همچون سدی در برابر خلاقیت و شکوفایی استعداد های دانش آموزان قرار گرفته است.

جدگال یادآور شد: پرورش استعدادها و کمک به تقویت خلاقیت یکی از اهداف آموزش و پرورش محسوب می‌شود و از این رو افزایش شاخص اقتصادی کشور در گرو تجهیزمدارس است.

وی احداث مدارس استاندارد، اختصاص تجهیزات آموزشی و همچنین تسهیلات کمک آموزشی به مناطق محروم را تنها راه آبادانی استان و نقش آفرین در آینده کشور دانست.

...............................

گزارش: بابک رحیمیان

کد خبر 2150459

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha