تحولات شبه جزیره کره/

هشدار کره شمالی درباره حمله پیشگیرانه/ انتقاد از توافق نظامی آمریکا و کره جنوبی

هشدار کره شمالی درباره حمله پیشگیرانه/ انتقاد از توافق نظامی آمریکا و کره جنوبی

هشدار کره شمالی درباره حمله پیشگیرانه برای مقابله با اقدامات تحریک آمیز آمریکا و کره جنوبی، درخواست سئول از پکن برای متقاعد کردن پیونگ یانگ برای توقف برنامه هسته ای خود، افزایش صادرات کره شمالی به چین، تاکید پکن بر حل اختلافات دو کره از طریق مذاکره و انتقاد پیونگ یانگ از توافق جدید نظامی آمریکا و کره جنوبی از جمله رویدادهای اخیر مرتبط با شبه جزیره کره است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از یونهاپ، کره شمالی امروز دوشنبه هشدار داد که برای مقابله با اقدامات تحریک آمیز نظامی کره جنوبی و آمریکا دست به اقدامات پیشگیرانه می زند.

سخنگوی کمیته کره شمالی برای اتحاد مجدد صلح آمیز دو کره در بیانیه ای اعلام کرد: توطئه نظامی با هدف اختلال در روند صلح و گفتگوها در شبه جزیره کره آغاز شده که می تواند باعث افزایش تنش در منطقه و همچنین بروز جنگ هسته ای شود.

در ادامه این بیانیه آمده است کره شمالی آمادگی لازم را برای پاسخگویی به تمام اقدامات تحریک آمیز دشمنان خود در سئول و واشنگتن دارد و اگر هشدارها جدی نگرفته نشود، پیونگ یانگ بدون شک پاسخی محکم را به دشمنانش می دهد.

خبر دیگر اینکه شی جینپینگ رئیس جمهوری چین در دیدار با پارک گئون های همتای کره جنوبی در حاشیه نشست همکاریهای اقتصادی آسیا-اقیانوسیه در جزیره بالی اندونزی ضمن مخالفت با برنامه هسته ای کره شمالی و آزمایش های اتمی این کشور قول داد تا قطعنامه سختگیرانه ای را علیه پیونگ یانگ در سازمان ملل پیگیری کند.

وی تاکید کرد: چین از خلع سلاح هسته ای در شبه جزیره کره، تامین صلح و امنیت در این منطقه و هرگونه تلاش برای بهبود روابط دو کره حمایت می کند و بر این باور است که مشکلات باید از طریق گفتگو و رایزنی حل شود.

شی جینپینگ گفت: فرصت کاهش تنش ها در شبه جزیره کره فراهم شده و روابط پیونگ یانگ و سئول در چهار ماه گذشته به پیشرفت هایی دست یافته است.

پارک نیز به نوبه خود ضمن اعلام آمادگی سئول برای همکاری با پکن از نقش سازنده چین در بهبود روابط دو کره و خلع سلاح هسته ای در شبه جزیره کره تشکر کرد.

یونهاپ در خبر دیگری نوشت: میزان صادرات کره شمالی به چین در هشت ماه نخست سال جاری به 1.85 میلیارد دلار رسیده است که بیشترین حجم این صادرات مربوط به زغال سنگ، سنگ معدن و لباس های زنانه بوده است.

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی نوشت: کره شمالی امروز دوشنبه توافق جدید نظامی آمریکا و کره جنوبی را که با هدف مقابله با تهدیدات هسته ای پیونگ یانگ امضا شد، به باد انتقاد گرفت.

کمیته صلح و اتحاد کره شمالی تاکید کرد که توافق جدید نظامی آمریکا و کره جنوبی و رزمایش سئول، واشنگتن و توکیو که قرار است از روز سه شنبه در شرق سواحل شبه جزیره کره آغاز شده و تا پنجشنبه ادامه داشته باشد، تحریک آمیز بوده و باعث بروز یک جنگ هسته ای در شبه جزیره کره می شود.

این درحالیست که "چاک هیگل" وزیر دفاع آمریکا هفته گذشته در دیدار با همتای کره جنوبی در سئول اعلام کرد: استفاده کره شمالی از تسلیحات کشتار جمعی و شیمیایی غیر قابل قبول است. اقدامات تحریک آمیز کره شمالی تهدیدی برای امنیت جهانی بوده و آمریکا علاوه بر آنکه پیشنهاد تقویت بازدارندگی کره جنوبی را برابر تهدیدهای نظامی پیونگ یانگ مطرح کرده است، مصمم به کاهش شمار 28 هزار و 500 نظامی خود در کره جنوبی با وجود کاهش بودجه نظامی نیست.
 
"پارک گئون های" رئیس جمهوری کره جنوبی نیز به نوبه خود سه شنبه گذشته در یک سخنرانی به مناسبت شصت و پنجمین روز تاسیس نیروهای مسلح کره جنوبی بر تقویت بازدارندگی سریع مقابل تهدید هسته ای کره شمالی تاکید کرد و گفت: تا زمانیکه کره شمالی برنامه هسته ای خود را متوقف نکند و صلح در شبه جزیره کره حاکم نشود، باید بازدارندگی قوی در برابر تهدید هسته ای کره شمالی ایجاد شود.

کد خبر 2150810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha