۱۵ مهر ۱۳۹۲، ۱۷:۲۵

لاریجانی در دانشگاه بلگراد:

رفتارهای دو گانه در سطح بین الملل را قبیح می دانیم

رفتارهای دو گانه در سطح بین الملل را قبیح می دانیم

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما رفتارهای دو گانه در سطح بین الملل را قبیح می دانیم گفت: ما بارها گفته ایم با داشتن سلاح هسته ای مخالفیم اما دانش هسته ای را مربوط به همه ملتها می دانیم.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به صربستان، علی لاریجانی رئیس مجلس شورا اسلامی ایران در ادامه سفر خود به صربستان با حضور در دانشکده حقوق دانشگاه بلگراد در جمع دانشجویان این دانشکده سخنرانی کرد.

وی با اشاره به اینکه صربستان نقش مهمی در بالکان دارد گفت: در این سفر پی گیر این موضوع بودیم که روابط بین دو کشور عمیق تر شود.

رئیس مجلس با معرفی ایران و تمدن چند هزار ساله آن به دانشجویان صربستان گفت: در عهده یونان باستان دو امپراطوری وجود داشت که یکی ایران و یکی روم بود زمانی که در قرون وسطی در اروپا تفتیش عقاید بود در ایران شکوفایی فرهنگی بزرگی وجود داشت و خصوصا با وجود اسلام.

لاریجانی  با اشاره به دانشمندان بزرگ ایرانی همچون خوارزمی،  زکریای رازی و بوعلی سینا خاطر نشان کرد و گفت: در قرن 8 میلادی که شرایط سخت علمی در اروپا وجود داشت در ایران شاهد شکوفایی علمی بودیم.

وی افزود: مراوده بین ایران و اروپا همیشه وجود داشته اما حوادثی رخ داد که شرایط را تغییر داد از جمله آن حمله مغول به ایران بود که آثار علمی را از بین برد یا بربرها که ایران را به آتش کشیدند که این اتفاقات چند قرن را تحت تاثیر قرار داد.

وی به تحمیل حکومت های دیکتاتور از سوی غرب بر ایران اشاره کرد و گفت: ایران به خاطر برخورداری از نفت و گاز کشور ثروتمندی است و بیشتر فشار آمریکایی ها به ایران به خاطر طمع به نفت و گاز ایران بود. حتی یک بار هم آمریکا و انگلیس در ایران کودتاه کردند و حکومت مصدق را سرنگون  کردند. بنابر این ما در یک قرن اخیر دچار یک دیکتاتوری وخیم شدیم و نتیجه آن مقداری عقب ماندگی علمی بود اما ما 34 سال دیکتاتوری وابسته به آمریکا را سرنگون کردیم و دموکراسی در ایران را ایجاد کردیم و امروز  روسای قوا با رای مردم انتخاب می شوند. و 73 رصد مردم در انتخابات ریاست جمهوری اخیر شرکت کردند و آقای روحانی انتخاب شد.

وی افزود: آنچه باعث حیرت مردم ایران شده است این است که بسیاری از کشورهای غربی که باید از دموکراسی شدن ایران حمایت کنند در مقابل مردم ایران ایستادند.

رئیس مجلس گفت: اینکه آمریکایی ها با ملت ایران ستیز می کنند عجیب نیست چون ما یک حکومت دیکتاتوری وابسته به آمریکا را سرنگون کردیم علی القاده آنها باید ناراحت باشند. اما وجهی نداشت که کشورهای اروپایی با ایران ستیز کنند.

رئیس مجلس با اشاره با دشمنی آمریکایی در طی سالهای اخیر با ایران از جمله حمله صدام به ایران، بهانه جویی هسته ای و تحریم ها علیه ایران گفت: ما همیشه تحت تحریم آمریکایی ها بودیم که این مشکلاتی را برای ما به وجود آورد اما فایده ای هم برای ما داشت اینکه روی پای خود ایستاده ایم و به تکنولوژیهای نوین دست پیدا کردیم یکی از این تکنولوژیها فنی آوری هسته ای بود که یک حرکت علمی موفق بود اما آمریکاییها آن را دستاویزی برای ستیزه جویی قرار دادند اما امروز ما در زمینه سد سازی، اتومبیل سازی، فولاد نانوتکنولوژی و سلولهای بنیادی پیشرفت کرده ایم.  حتی در مسائل نظامی هم پیشرفتهای خوبی داشتیم. رویکرد اصلی ما این بوده است که در سیاست خارجی مستقل باشیم و در فناوری روی پای خود بایستیم.

رئیس قوه مقننه خاطر نشان کرد: امروز ایران یک قدرت تاثیرگذار در منطقه است ما بخاطر استقلال سیاسی از جنگ افروزی در کشورهای مختلف منطقه مخالفت کرده ایم و این گونه اقدامات را شامل رشد تروریسم در منطقه می دانیم گرچه آمریکایی ها شعار مبارزه با تروریسم می دهند اما در عمل به تروریستهای کمک می کنند. آمریکایی 10 تا 12 است که افغانستان را برای مبارزه با تروریسم اشغال کرده اند اما امروز تروریست رشد کرده است پس معلوم است دنبال چیز دیگری هستند به اعتقاد ما فصل این گونه نظامی گری سر آمده است.

لاریجانی گفت: نسل جوان امروز در ایران به سبب انقلاب اطلاعات خوبی دارند و در دنیا سیاسی ترین نسل هستند بنابر این زمان این گونه فریب دادنها و فشارهای سیاسی سرآمده است.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود به مساله فلسطین اشاره کرد و گفت: این موضوع، موضوع مهمی است زیرا ملتی را آواره  کرده است ما این اقدامات را ظلم می دانیم و اگر در هر جای دیگر ظلم شود ما مخالف آن هستیم.

رئیس مجلس با بیان اینکه ما رفتارهای دو گانه در سطح بین المللی را قبیح می دانیم گفت: ما بارها گفته ایم که داشتن سلاح هسته ای را خلاف می دانیم اما دانش هسته ای را به مربوط به همه کشورها می دانیم غربیهای به ایران  اعلام می کنند با سلاح هسته ای مخالف است که عضو ام پی تی است مقابله می کنند و رژیم صهیونیستی را که بیش از 200 کلاهک هسته ای دارد را آزاد گذاشته است.  این ابهامات دو گانه در رفتار دیپلماتیک باعث شده نهادهای بین المللی هم بی ارزش شوند و جنبه ابزاری پیدا کنند. ما با این روش مخالف هستیم و روی مواضع خود می ایستیم.

 

 

 

کد خبر 2151107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha