۲۰ مهر ۱۳۹۲، ۱۶:۱۶

مهر گزارش می دهد؛

آب پاکیِ "کشاورزی سنتی" روی دست منابع لرستان/ آب از سر سفره های زیرزمینی گذشت

آب پاکیِ "کشاورزی سنتی" روی دست منابع لرستان/ آب از سر سفره های زیرزمینی گذشت

خرم آباد - خبرگزاری مهر: کشاورزی سنتی و استمرار هدررفت آب در بخش کشاورزی لرستان چالشی بوده که منابع آب زیرزمینی و سطحی لرستان را درگیر کرده است، موضوعی که اگر برای آن تدبیری اندیشیده نشود به بحرانی جدی تبدیل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از مشکلات مهم و مخاطراتی که محیط زیست تعداد زیادی از کشورهای دنیا را مورد تهدید جدی قرار داده چالش کمبود آب است؛ چالشی که با شدت گرفتن خشکسالی ها طی سالهای اخیر در کشورمان شرایط زندگی را در برخی مناطق به شدت دشوار کرده است.

این در حالیست که کره زمین به شدت با کمبود آب شیرین مواجه بوده و روند رو به رشد افزایش جمعیت نیز هر روزه تقاضا برای این مایه حیاتی را افزایش می دهد.

این وضعیت در حالی رخ می دهد که در کشور ایران علاوه بر مصرف بالای آب در بخش شرب، شاهد بحران مصرف بی رویه آب در بخش کشاورزی هستیم، موضوعی که به چالشی جدی برای منابع آب کشورمان تبدیل شده است.

بحران آب؛ چالشی که جدی گرفته نمی شود

 این در حالیست که كشور ما به دليل قرار گرفتن در كمربند خشك آب و هوايي جهان يكي از كشورهاي كم آب و نیمه خشك دنيا محسوب مي‌شود و بخش كشاورزي در ايران به عنوان بزرگ‌ترين مصرف كننده منابع آبي، بيش از 90 درصد منابع آبي استحصال شده را به خود اختصاص مي‌دهد.

 این وضعیت اسفبار در حالیست که کشورمان در طول یک دهه اخیر با خشکسالی های متعددی دست در گریبان بوده است به طوریکه به طور مثال در استانی مانند لرستان به عنوان دومین منطقه پرباران کشور مطابق آخرین آمار متوسط بارندگی در سال آبی 91 - 90 از 479 میلی متر به 356 میلی متر رسیده است.

وضعیت آنجا تاسف بار تر می شود که بدانیم از میزان آب مصرفی در لرستان 92 درصد در بخش کشاورزی مصرف می شود که با توجه به وضعیت کشاورزی سنتی در این استان از این میزان بیش از 70 درصد هدر می رود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان لرستان ظهر شنبه در جلسه کارگروه طرح ملی داناب در سخنانی با بیان اینکه پایه و اساس توسعه هر کشور آب است، اظهار داشت: کشور ایران نیز از این امر مثتثنی نیست و باید در این راستا اقدام کند.

نادر مختاری با بیان اینکه متوسط بارندگی در کشور ایران 250 میلی متر مربع است، عنوان کرد: با این اوصاف کشور ایران جزء مناطق خشک و نیمه خشک در جهان محسوب می شود.

وی ادامه داد: همچنین بروز خشکسالی طی سالهای اخیر نیز کشور ایران را به سمت کشورهای خشک سوق داده و این امر برای مسئولان جای نگرانی دارد.

92 درصد منابع آبی لرستان صرف اراضی کشاورزی می شود

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان لرستان همچنین با اشاره به وضعیت بارندگیهای استان لرستان بیان داشت: لرستان در گذشته دارای متوسط بارندگی نسبتا خوبی بوده به طوریکه این میزان در سال به بیش از 540 میلی مترمکعب می رسید.

مختاری با بیان اینکه متاسفانه در گذشته نتوانستیم از منابع آبی استان به خوبی استفاده کنیم تصرح کرد: ما تنها تونسته ایم دو میلیارد متر مکعب از منابع آب استان را استحصال کنیم و این در حالیست که با توجه به ظرفیتهایی که در این زمینه در لرستان وجود دارد ما می توانستیم بیش از 3.5 میلیارد متر مکعب از منابع آب استان را استحصال کنیم.

وی با تاکید بر ضرورت مصرف بهینه منابع آب استان عنوان کرد: در حال حاضر بیش از 92 درصد از منابع آبی استان صرف آبیاری اراضی کشاورزی می شود.

70 درصد منابع آبی لرستان در بخش کشاورزی پرت می شود

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان لرستان با بیان اینکه بیش از 70 درصد منابع آبی استان در بخش کشاورزی پرت می شود عنوان کرد: این در حالیست که تنها دو درصد از منابع آب استان صرف استفاده شرب می شود.

مختاری با بیان اینکه منابع آب استان محدود است و روز به روز به جمعیت لرستان نیز اضافه می شود ادامه داد: با توجه به چشم انداز 1400 باید میزان استحصال منابع آبی در استان به 3.5 میلیارد متر مکعب افزایش یابد.

وی با اشاره به طرحهای وزارت نیرو برای استحصال منابع آبی در کشور و در لرستان تصریح کرد: اجرای طرح تعادل بخشی منابع آبی یکی از طرحهای در دستور کار وزارت نیرو محسوب می شود.

حفر 6 هزار حلقه چاه برای اراضی کشاورزی

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان لرستان با تاکید بر استفاده بهینه از منابع آب در استان ادامه داد: همچنین در استان باید کاشت محصولات با درآمد زایی بالا و نیاز آب کم باید در دستور کار قرار گیرد.

مختاری همچنین با تاکید بر ضرورت اطلاع رسانی بین خانواده های کشاورزان برای کاشت این گونه محصولات در سطح استان بیان داشت: همچنین استفاده از سیستمهای آبیاری تحت فشار و قطره ای باید در استان توسط کشاورزان در دستور کار قرار گیرد.

مختاری با بیان اینکه استان لرستان دارای 16 حوزه مطالعاتی آبی است عنوان کرد: همچنین در حال حاضر شش هزار و 150 حلقه چاه برای آبیاری اراضی کشاورزی لرستان حفر شده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون 60 درصد از اراضی کشاورزی لرستان از طریق منابع زیرزمینی آبیاری می شود بیان داشت: ما بقی اراضی کشاورزی لرستان از طریق آبهای سطحی آبیاری می شوند.

خشکسالی لرستان را با چالش آب مواجه کرد

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان لرستان با بیان اینکه متاسفانه بر اثر خشکسالی میزان بارندگی در لرستان از 540 میلی متر مکعب به 400 میلی متر کاهش یافته است ادامه داد: همچنین در برخی نقاط و شهرستانهای خشک لرستان این میزان به 250 تا 300 میلی متر کاهش یافته است.

مختاری با بیان اینکه با این وضعیت بارندگی و خشکسالی استان لرستان با چالش آب مواجه خواهد شد عنوان کرد: در این راستا ما نیاز به همکاری سایر دستگاههای اجرایی استان برای جلوگیری از این بروز این چالش داریم.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای کاهش چالشهای حوزه آب استان تصریح کرد: کف شکنی چاهها، احداث سدها، ایستگاههای پمپاژ، استفاده از سیتمهای آبیاری تحت فشار و ... در دستور کار شرکت آب منطقه ای لرستان و همچنین جهاد کشاورزی قرار گرفته شده است.

کل اراضی کشاورزی لرستان تحت پوشش آبیاری تحت فشار قرار گیرد

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان لرستان با تاکید بر اینکه در قالب برنامه پنجم توسعه باید کل اراضی کشاورزی لرستان تحت پوشش سیستم آبیاری تحت فشار قرار گیرد، عنوان کرد: تا کنون این اقدام در سطح 20 هزار هکتار از اراضی کشاورزی لرستان انجام شده است.

وی همچنین با اشاره به اجرای طرح "داناب" و نجات آب توسط وزارت نیرو و همچنین آموزش و پرورش ادامه داد: این طرح در سطح مدارس راهنمایی کشور به مدت دو سال است برگزار می شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان لرستان تصریح کرد: در این راستا وزارت نیرو این امیدواری را دارد که این طرح طی سالهای آینده به نتیجه 100 درصدی برسد و طرحی موفق در کشور باشد.

مختاری یادآور شد: طرح نجات آب در استان لرستان توسط شرکت آب منطقه ای، آموزش و پرورش و همچنین جهاد دانشگاهی لرستان طی دو سال اخیر در حال اجرا است.

کد خبر 2154229

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha