۲۵ دی ۱۳۹۲، ۱۱:۳۸

مهر گزارش می دهد؛

وقتی دخل و خرج "مایه حیات" نمی خواند/ محصولاتی که پس انداز آب لرستان را به جیب زد

وقتی دخل و خرج "مایه حیات" نمی خواند/ محصولاتی که پس انداز آب لرستان را به جیب زد

خرم آباد - خبرگزاری مهر: کاشت محصولات آب دوست در برخی شهرستانهای لرستان حکایت دخل و خرج منابع آب این استان است، منابع آبی که بیش از آنکه دخل داشته باشند خرج دارند تا حساب پس انداز و سرمایه آتیه لرستان در بخش منابع آب هر روز خالی تر شود.

به گزارش خبرنگار مهر، سالهاست موضوع کاشت محصولات آب دوست در مناطق مختلف استان نقل سخن مسئولان و متولیان در بخش های مختلف است، از جلسات متعدد مسئولان گرفته تا صدر اخبار رسانه ها؛ حرف و سخن از دست خالی سفره های آب زیرزمینی لرستان و کاشت محصولاتی است که بخش آب لرستان را با چالش جدی مواجه کرده است.

استمرار روند برداشت آب از سفره های آب زیرزمینی به گونه ای است که دشت های برخی شهرستانهای استان از جمله کوهدشت دچار نشست شده و همین امر خودسوزی زمین را به دنبال داشته است.

وقتی زیر پای زمین خالی می شود

فرونشست زمین که تبعات خالی شدن سفره های آب زیرزمینی است زنگ هشدار را در این بخش به صدا درآورده ولی به رغم بلند شدن زنگ هشدار متاسفانه همچنان موضوع از سوی کشاورزان و متولیان جدی گرفته نمی شود.

معاون زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان در این رابطه به خبرنگار مهر می گوید: متاسفانه بی توجهی به الگوی کشت مناسب در برخی شهرستانهای استان موجب بحران و چالش آب شده است.

عظیم دادگر با اشاره به کاشت ذرت در شهرستان کوهدشت بیان داشت: یک هکتار ذرت نزدیک به 12 هزار مترمکعب آب مصرف می کند که افزایش سطح زیرکشت ذرت در این شهرستان و برداشت بیش از حد منابع آب نگران کننده است.

ضرورت اصلاح الگوی کشت در شهرستانهای مختلف استان

وی عنوان کرد: در صورتیکه روند استفاده از منابع آب در کوهدشت به همین صورت استمرار داشته باشد برای چهار سال آینده نه تنها برای کشاورزی که برای شرب مردم نیز آبی در شهرستان کوهدشت نخواهیم داشت.

معاون زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان خواستار اصلاح الگوی کشت در شهرستانهای مختلف استان شد و بیان داشت: آنچه که کشاورزان را به سمت کاشت محصولات آب دوست سوق داده است درآمدزایی بالای این محصولات است به طوریکه کاشت کلزا به عنوان محصولی که نیازمند آبیاری کمتر است درآمد کمتری نسبت به کاشت ذرت برای کشاورزان دارد.

دادگر با تاکید بر اینکه نظام بهره برداری در بخش آب و کشاورزی باید اصلاح شود، بیان داشت: نمی توانیم به صورت دستوری جلوی کشاورزان را در زمینه کاشت محصولات بگیریم.

خلاء های قانونی در زمینه برخورد با کشاورزان

وی با بیان اینکه برخی کشاورزان در مواجهه با جلوگیری از کاشت محصولات آب دوست عنوان می کنند که تا زمانی آب وجود داشته باشد اقدام به کاشت می کنند، عنوان کرد: به نظر می رسد ما در ارتباط با منافع مربوط به انفال و عامه مردم دچار خلاء قانونی هستیم.

معاون زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان با تاکید بر اینکه به لحاظ قانونی و شرعی باید ضرورت توجه کشاورزان به بهره وری مناسب از منابع موجود تبیین شود، عنوان کرد: کار فرهنگی و اطلاع رسانی نیز باید مورد توجه متولیان قرار گیرد.

اهمیت موضوع را برای کشاورزان تبیین کنیم

دادگر عنوان کرد: ما به عنوان مسئولان این حوزه باید بپذیریم که نتوانسته ایم در این زمینه اهمیت موضوع را برای کشاورزان به درستی تبیین کنیم.

وی یادآور شد: اگر شرایط کاشت محصولات و عدم بهره وری لازم در بخش آب به همین صورت در استان استمرار داشته باشد تا 10 سال آینده کشاورزی در استان تعطیل می شود.

معاون زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان با بیان اینکه بحث بحران منابع آب در استان لرستان جدی است، افزود: دبی آب چشمه ها، قناتها و رودخانه های استان به شدت کاهش یافته است.

سخنان عظیم دادگر در حالی مطرح می شود که رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی خرم آباد معتقد است که باید تدابیری اندیشیده شود تا بحران آب را در بخشهای مختلف به ویژه بخش کشاورزی مدیریت کنیم.

سازمان جهاد کشاورزی بر عملکرد کشاورزان نظارت کند

مرتضی هادی پور تغییر الگوی کشت، استفاده از بذور مقاوم در مقابل خشکسالی و توسعه سیستم های آبیاری نوین را از جمله راهکارها در این بخش عنوان کرده و می گوید: امروز وضعیت منابع آب استان به گونه ای است که باید متناسب با خشکسالیهای موجود در بخش آب و کشاورزی حرکت کنیم.

وی با یادآوری اینکه میزان تولید و کاشت محصولات در بخش کشاورزی باید متناسب با وضعیت کنونی و با در نظر گرفتن مشکلات ناشی از خشکسالی باشد، می گوید: باید از کشاورزانی که در استان فعال هستند بخواهیم با توجه به چالشهای موجود اقدام به کشت محصولات کنند.

هادی پور معتقد است که باید سازمان جهاد کشاورزی در زمینه کشت محصولات نظارت کافی داشته باشد، یادآور می شود خلاء قانونی و آموزشی در این بخش باید با همکاری دستگاههای مختلف رفع شود.

عدم حضور کشاورزان در تصمیم گیریها از دلایل شکست سیاست ها

وی با یادآوری اینکه در برداشت آب، کشاورزان نباید فقط منافع خود را در نظر بگیرند، ادامه می دهد: باید فرهنگ سازی شود که منافع ملی در اولویت توجه کشاورزان باشد.

هادی پور البته یادآور می شود که یکی از دلایل شکست سیاست های مسئولان در این بخش عدم حضور کشاورزان در تصمیم گیریهاست و همین امر موجب می شود که بهره برداران بخش کشاورزی به مشکلات موجود و اهمیت تصمیمات گرفته شده واقف نباشند.

به هر روی به نظر می رسد همین امروز هم برای چاره اندیشی در این زمینه دیر شده است، استمرار کاشت محصولات آب دوست در استانی که با خشکسالیهای متعددی درگیر بوده است تیر خلاص بر پیکره منابع آب این استان است.

زمان آن فرارسیده تا با مشارکت خود کشاورزان در تصمیم گیری ها، تبیین مشکلات موجود در این بخش، اطلاع رسانی و آگاه سازی بهره برداران از چالشهای پیش روی منابع آب استان یک همت همگانی در حفظ داشته های استان در این بخش شکل گیرد چرا که به نظر می رسد درنگ و تعلل در این زمینه خسارات جبران ناپذیری برای لرستان به دنبال خواهد داشت.

کد خبر 2214983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha