۲۱ مهر ۱۳۹۲، ۹:۴۲

دفاع هاشمیان از کمیته پزشکی؛

آزمایش‌ نوجوانان حذف شده به‌موقع انجام شد/ خطری ایران را تهدید نمی‌کند

آزمایش‌ نوجوانان حذف شده به‌موقع انجام شد/ خطری ایران را تهدید نمی‌کند

رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال زمان انجام اقدامات این کمیته برای تشخیص سن واقعی بازیکنان را به موقع دانست و اعلام کرد: بازیکنان حذف شده، در مراحل مقدماتی و حتی قبل‌تر از آن مشکلی برای حضور در رقابتها نداشتند. ضمن اینکه ممکن است سن یک بازیکن قانونی باشد اما به صورت طبیعی گرید استخوانی‌اش زودتر بالا رفته و از نظر فیفا اجازه حضور در جام جهانی را ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد هاشمیان در خصوص قوانین فیفا برای تشخیص سن بازیکنان ضمن بیان مطلب فوق گفت: بر اساس قوانین موجود در فوتبال دنیا که از طرف فیفا و AFC برای رده‌های مختلف ابلاغ می‌شود، اثبات عدم صلاحیت حضور افراد در رده‌های مختلف به دلیل بالا بودن سن‌شان، با استفاده از علم استخوانی و تکنولوژی آزمایش MRI صورت می‌گیرد.

وی افزود: از آنجایی که فیفا معتقد است در برخی کشورهای دنیا سن شناسنامه‌ای بازیکنان دقیق نیست، برای اینکه قانونی یکسان و استاندارد برای حضور بازیکنان در تیم‌های مختلف پایه در نظر بگیرد، از این تکنولوژی پزشکی استفاده می‌کند و بازیکنان بر اساس گریدهای استخوانی واجد بازی در یک تیم شناخته می‌شوند.

رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال در خصوص 6 بازیکن تیم نوجوانان که فرصت حضور در مسابقات جهانی را از دست دادند، تاکید کرد: آنچه باید بگویم این است 6 بازیکن حذف شده، در مراحل مقدماتی و حتی قبل‌تر از آن مشکلی برای حضور در رقابتها نداشتند و در همان مقاطع نیز مورد آزمایش استخوانی و MRI قرار گرفتند. حتی در آن اردوها بازیکنانی بودند که به دلیل بالاتر سن استخوانی‌شان اجازه بازی نداشته و حذف شدند.

وی که صبح امروز یکشنبه با رادیو ورزش صحبت می کرد در خصوص اینکه آیا بالا بودن سن بازیکنان تیم زیر 17 سال (نوجوانان) ایران باعث حذف ایران از جام جهانی می‌شود، تاکید کرد: به هیچ وجه خطری تیم نوجوانان ایران را تهدید نمی‌کند و آنها بدون مشکل در مسابقات جهانی به میدان خواهند رفت.

هاشمیان در مورد اینکه خیلی‌ها مقصر این اتفاق را کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال می‌دانند، اینگونه توضیح داد: طبق برنامه مشخص و بعد از انتخاب این تیم برای حضور در جام جهانی، از بازیکنان جدیدی که به تدریج به اردوها اضافه می‌شدند و سابقه آزمایش استخوانی نداشتند، آزمایش MRI گرفته می‌شود و اگر صلاحیت سنی نداشتند، حذف می‌شدند.

وی یادآور شد: همچنین قبل از اعزام به مسابقات آزمایش نهایی هم از بازیکنان صورت می‌گیرد زیرا رشد استخوانی ارتباطی به سن شناسنامه‌ای ندارد و در سنین مختلف، شرایط متفاوتی در بازیکنان دارد. به همین دلیل ناگزیریم قبل از ورود به مسابقات مواردی که مربوط به سه تا 6 ماه گذشته می‌شود، مجددا مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: قبل از اعزام تیم زیر 17 سال (نوجوانان) ایران به اردوی آلمان، از تمام بازیکنان این تیم آزمایش گرفته شد. زمان این آزمایش 2 روز طول کشید و ظرف 24 ساعت نتیجه آن اعلام شد که همزمان با اعزام تیم به اردوی آلمان بود. اینکه برخی از بازیکنان حذف شدند، خیلی به ما مربوط نمی‌شود زیرا همیشه نفراتی بیش از نیاز در اردوها حضور دارند.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا احتمال حذف نام مجتبی حسینی کاپیتان تیم نوجوانان از فهرست نهایی این تیم به علت بالا بودن گرید استخوانی‌اش وجود دارد، یادآور شد: به هیچ عنوان این اتفاق نمی‌افتد زیرا بازیکنانی که مسئله داشتند و بالاتر از گرید استخوانی معمول بودند، به طور کامل از تیم کنار گذاشته شدند و بقیه هیچ مشکلی ندارند.

هاشمیان همچنین تصریح کرد: باید تاکید کنم نرم افزاری که فیفا و AFC برای تشخیص سن قانونی بازیکنان در نظر گرفته است، ما با استفاده از فناوری‌های نوین و متخصصان داخلی، امکانات بیشتری برای آن در نظر گرفته‌ایم که خوشبختانه مرجعی شده است که حتی کنفدراسیون فوتبال آسیا در سایر کشورها از آن برای تشخیص سن واقعی بازیکنان استفاده می‌کند.

وی در مورد اینکه بازیکنان حذف شده جزو بازیکنان اصلی تیم زیر 17 سال برای اعزام به مسابقات جام جهانی بودند؟، بار دیگر تاکید کرد: اینکه بازیکنان ویژه‌ای مدنظر کادر فنی بودند موضوعی است که به ما مربوط نمی‌شود بلکه باید بگویم آنچه به ما مرتبط این است که در مقاطع مشخص باید بررسی‌ها را انجام داده و به کادر فنی اعلام کنیم.

رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال در پایان گفت: ممکن است 6 ماه پیش گرید استخوانی بازیکنان 5 بوده یعنی مشکلی برای حضور در مسابقات ندارند. اما وقتی نزدیک به رقابتها می‌شویم، مجددا از آنها تست گرفته شده و گریدشان به 6 تبدیل شود تا از حضورشان در رقابتها ممانعت صورت گیرد. باز هم تاکید می‌کنم افزایش گرید استخوانی در بازیکنان در زمان بالا رفتن سن متفاوت بوده و ممکن است یک بازیکن به صورت طبیعی گرید استخوانی‌اش زودتر بالا برود، در صورتیکه سنش قانونی است.

کد خبر 2154479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha