۲۱ مهر ۱۳۹۲، ۱۸:۰۵

گزارش خبری/

حرکت کاروان غم در خیابان های اراک / ائمه اطهار باید به نسل جوان شناسانده شود

حرکت کاروان غم در خیابان های اراک / ائمه اطهار باید به نسل جوان شناسانده شود

اراک - خبرگزاری مهر: در سالروز شهادت امام محمد باقر(ع)، مردم اراک در قالب کاروان غم در خیابان های این شهر به حرکت درآمدند و به یاد شهادت آن امام گریستند.

به گزارش خبرنگار مهر، استان مرکزی در سالروز شهادت امام محمد باقر در ماتم به سر برد و مردم شهرهای مختلف با برپایی مراسم های مختلف در غم شهادت جانسور باقر آل محمد زانوی غم به بغل گرفتند و گریستند.

در مراسمی در اراک مردم با گردهم آمدن در قالب کاروانی در کنار مسئولین شهر از میدان اصلی این شهر به سمت امامزادگان عبدالله (ع) و آمنه خاتون(س) حرکت کردند و در مسیر حرکت که عمدتا در خیابان شهید بهشتی اراک از خیابان های مرکزی شهر، به نوحه خوانی و مرثیه سرایی پرداختند.

در این مراسم، گروهی از مسئولین از جمله شهردار، اعضای شورای شهر، و فرماندار اراک در کنار خانواده های شهدا و مردم به سوگواری پرداختند.

امام محمد باقر(ع) شکافنده علوم

نام مبارك امام پنجم محمد بود، و لقب آن حضرت باقر يا باقرالعلوم است ,بدين جهت كه : درياى دانش را شكافت و اسرار علوم را آشكارا ساخت، القاب ديگرى مانند شاكر و صابر و هادى نيز براى آن حضرت ذكر كردهاند كه هريك بازگوينده صفتى از صفات آن امام بزرگوار بوده است و كنيه اش ابوجعفر است.

امام محمد باقر از احیاء کنندگان احادیث اسلام است و بسیاری از بزرگان علم از شاگردان ایشان بودند که می توان به جابربن حیان پدر علم شیمی جهان اشاره کرد.

 

امام پنجم ( ع ) بسيار گشاده رو و با مؤمنان و دوستان خويش برخورد بودند و نامشان با دهها و صدها حديث و روايت وكلمات قصار و اندرزهايى همراه است كه به ويژه در 19 سال امامت براى ارشاد مستعدان و دانش اندوزان و شاگردان شايسته خود بيان فرموده است.

خواندن زندگی نامه ایشان خواندنی است و نشان دهنده هوش سرشار یکی از ائمه برای زندگی در دوره ای خاص بوده است.

امامان بنیانگذاران علم با تزکیه

غلامی یکی از حاضران در این مراسم با بیان اینکه امام محمدباقر(ع) فخر شیعیان است گفت: این امام بزرگ شکافنده علون بودند و توانستند با ایجاد مدارس علمی، شاگردان بسیاری را تربیت کنند و اسلام را در بعد علمی در جهان تقویت کنند.

وی با اشاره به اینکه، علم با تزکیه که مورد تاکید امام راحل بود را امامان شیعه بنیان نهادند افزود: امروز فرصتی برای گرامی داشتن علم شیعه و علوم ائمه است که باید آن را ارج نهاد.

او اضافه کرد: خواندن زندگی نامه دانشمندانی که از محضر امامان به قله های علوم دست یافتند به خوبی نشان می دهد که روش و شیوه ائمه چه بوده است.

 

باید ائمه اطهار را به نسل جدید شناساند

اسدی یکی دیگر از شرکت کنندگان در این کاروان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه، وظیفه ما گرامی داشتن سالروز شهادت امامان است گفت: ائمه اطهار بهترین معلمان برای سراسر زندگی هستند و باید سالروز شهادت آنان را گرامی داشت.

وی با اشاره به اینکه گام های بلندی برای شناساندن شیوه و روش زندگی ائمه باید برداشت گفت: باید نسل جدید بیش از پیش از زندگی ائمه اطهار مطلع باشند و باید با روش های جدید این شناساندن صورت گیرد.

او امیرالمومنین را بهترین الگو برای زندگی شرافتمندانه خواند و افزود: امامان یک به یک فرزندان امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرا (س) هستند و هر کدام به نوعی جلوه دهنده خصوصیات این دو بزرگوار هستند که باید از آنان درس آموخت.

در این مراسم شرکت کنندگان با در دست داشتن علم های سیاه ماتم خویش را در غم شهادت امام پنجم نشان دادند و پس از رسیدن به امامزاده عبدالله و آمنه خاتون، در جوار این امامزاده و داخل امامزاده به سینه زنی و نوحه سرایی  پرداختند.

امامزاده عبدالله(ع) و آمنه خاتون(س)

امامازده عبدالله و آمنه خاتون، از نوادگان امام موسی کاظم (ع) هستند و چون نگینی در اراک می درخشند.

این امامزاده اکنون به جایی برای اجتماعات دینی و مذهبی تبدیل شده و در هر مناسبت مربوط به ائمه مردم اراک در آن گردهم می آیند و یاد امامان را گرامی می دارند.

عصر امروز این امامزاده مزین به یاد امام پنجم بود.

عزاداری درشهرها ور وستاهای استان

همچنین در سایر نقاط استان نیز مردم با حضور در مساجد و حسینیه ها یاد امام محمد باقر را گرامی داشتند و در ماتم شهادتش گریستند.

 

کد خبر 2155054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha