۲۸ مهر ۱۳۹۲، ۱۱:۴۹

عباس نژاد هشدار داد:

بروز پدیده ای نگران کننده در سواحل شمال غرب دریاچه ارومیه/ کاهش 28 سانتی متری ارتفاع آب

بروز پدیده ای نگران کننده در سواحل شمال غرب دریاچه ارومیه/ کاهش 28 سانتی متری ارتفاع آب

ارومیه- خبرگزاری مهر: مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: پدیده جدیدی در سواحل شمال غربی در حال شکل گیری بوده که بیشتر شن های روان مناطق کویری ایران را در ذهن تداعی می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن عباس نژاد با بیان اینکه در منطقه ای به شعاع چندین کیلومتر مربع در محدوده ساحلی و نیز داخل دریاچه ، تپه های شنی وسیعی در حال شکل گیری است، افزود: تداوم بحران دریاچه ارومیه و پایین آمدن سطح تراز آن به کمترین میزان ثبت شده در صد سال اخیر نگران کننده است.

وی با اشاره به اینکه سطح تراز دریاچه ارومیه در مهرماه 1392 به سطح 1270.36  متز از آبهای آزاد کاهش یافته است، ادامه داد: ننسبت به مدت مشابه سال گذشته ، کاهش 28 سانتی متری را نشان می دهد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی ادامه داد : در حال حاضر پارک ملی دریاچه ارومیه ،70 درصد از عرصه آبی خود را ازدست داده و تبعات زیست محیطی آن در حوضه آبخیز اعم از تشدید تغییرات اقلیم ، تغییر کیفیت و کمیت آبهای زیرزمینی ، تغییر کیفیت خاک زمین های کشاورزی منطقه و سرعت تخریب زیستگاههای این ذخیره گاه زیست کره ملموس شده است. 

عباس نژاد گفت:  با گذشت زمان عمق بحران افزایش معضلات جدیدی بروز می یابد که وزش بادهای شدید در پهنه نمکی خشک شده دریاچه که سطح آن در اثر فرسایش سست شده در برخی مناطق موجب ایجاد گرد و غبارهای شدید شده که به احتمال فراوان موجد انتقال ذرات نمک به سواحل و مناطق حاشیه ای آن ، به ویژه حاشیه شرقی می شود.

وی وضعیت فعلی پارک ملی دریاچه ارومیه را بحرانی ترین وضعیت مشاهده شده طی قرن اخیر اعلام کرد و افزود : محیط بانان و کارشناسانی که تا اوایل بهار امسال توسط قایق طی مسیر می کردند امروز برای رسیدن به جزایر دریاچه ، از خودرو استفاده می کنند.

وی تاکید کرد : بی شک دریاچه امروز چشم انتظار عزمی جدی از جانب همه ذینفعان اعم از ملی و منطقه ای است که با دیدی وسیع و جامع وارد عرصه نجات این دریاچه نیلگون فیروزه ای گردند ، اگر امروز درنگ شود ، شاید فردا بسیار دیر باشد.

 

 

 

 

کد خبر 2158618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha