۳۰ مهر ۱۳۹۲، ۱۰:۱۲

گزارش خبری/

افزاش خشکیدگی درختان بلوط در جنگلهای ایلام/ درختانی که هیزم شدند

افزاش خشکیدگی درختان بلوط در جنگلهای ایلام/ درختانی که هیزم شدند

ایلام - خبرگزاری مهر: در حالی که خشکیدگی درختان بلوط استان ایلام از چند سال پیش آغاز شده، این فاجعه بزرگ رو به افزایش است و در همه جنگلهای بلوط استان خودنمایی می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، در جنگلهای بلوط ایلام خشکیدگی و از بین رفتن درختان بلوط را می توان مشاهده کرد که متاسفانه سال به سال در حال افزایش است.

در حال حاضر 90 درصد درختان استان ایلام از نوع بلوط هستند و بیش از 640 هزار هکتار جنگل در استان وجود دارد که با از بین رفتن درختان بلوط چهره طبیعت آن به هم خورده است.

متاسفانه چندی پیش وقتی خشکیدیگی درختان بلوط در استان ایلام آغاز شد کسی به فکر چاره نبود و حال فاجعه ای بزرگ به نام خشکیدگی رخ داده که در سالهای آینده شاید دامن گیر همه درختان بلوط استان شود.

در حال حاضر مردم استان ایلام در اکثر جنگلهای استان درختان خشکیده بلوط بر زمین افتاده را به قطعه قطعه می کنند و به عنوان هیزم از آن استفاده می کنند.

گردو غبار، خشکسالی و امراض مختلف مهمترین دلایل نابودی درختان بلوط اعلام شده ولی طرحهای اجرا شده در این زمینه برای جلوگیری از مرگ درختان بلوط استان مفید واقع نشده است.

گرد و غبارهای شدید از یک طرف و کم آبی از طرف دیگر تیشه به ریشه درختان بلوط استان زده و به هر جای جنگلهای ایلام سر بزنید با انبوهی از درختان خشک بلوط مواجه می شوید که از بین رفته اند.

در منطقه زاگرس بیشترین خشکیدگی درختان بلوط مربوط به استان ایلام است و متاسفانه مسئولان کشوری در این زمینه به استان توجه کمتری داشته اند.

فاجعه خشک شدن درختان بلوط در حال افزایش

یک کارشناس منابع طبیعی در استان ایلام در این ارتباط به خبرنگار گفت: بیش از 400 هزار هکتار از جنگلهای ایلام در معرض نابودی قرار گرفته اند.

احمد محمدی بیان داشت: بیشترین خشکیدگی درختان بلوط زاگرس در استان ایلام بوده و مسئولان در سالهای اخیر متاسفانه نتوانستند از خشکیدگی درختان جلوگیری کنند و هر سال نیز افزایش یافته است.

این کارشناس اظهار داشت: به هر کدام از مناطق جنگلی ایلام بروید با انبوهی از درختان خشک مواجه می شوید و مردم نیز از این درختان به عنوان هیزم استفاده می کنند.

وی بیان داشت: گرد و غبار و کم آبی بیشترین ضربه را به درختان بلوط استان ایلام وارد کرد و مسئولان کشوری باید اعتبارات قابل توجهی برای جلوگیری از نابودی درختان بلوط استان اختصاص دهند.

وی افزود: با این رویه خشک شدن درختان بلوط متاسفانه سالهای آینده عمق این فاجعه بزرگ می شود و زیبایی های طبیعیت استان که به درختان بلوط وابسته است از بین می روند.

محمدی اظهار داشت: درخت بلوط از قدیم تا کنون جایگاه خاصی بین مردم استان ایلام داشته و بسیاری از طبیعت بکر استان از درختان بلوط شکل گرفته است.

وی ادامه داد: درخت بلوط نمادی از مقاومت مردم استان است ولی باید گفت این نماد در حال از بین رفتن است و هرچه زودتر باید چاره اندیشی اساسی شود.

با این اوصاف مرگ درختان بلوط استان ایلام که در حال افزایش است باید توسط مسئولان کشوری مورد توجه قرار گیرد و اگر بعدا فاجعه ای رخ دهد فقط پشیمانی باقی می ماند.

مسئولان می توانند با راهکارهای علمی و عملی از خشکیدگی بیشتر درختان جلوگیری کنند که این کار نیازمند اعتبار و برنامه های تخصصی است.

...................................

گزارش: رمضان نوری

کد خبر 2159368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha