۲۹ مهر ۱۳۹۲، ۱۱:۴۹

تاثيرخوشرویی و شاد بودن والدین بر فرزندان/ سخنانی از پیامبر اکرم (ص) و حضرت لقمان درباره شادی

تاثيرخوشرویی و شاد بودن والدین بر فرزندان/ سخنانی از پیامبر اکرم (ص) و حضرت لقمان درباره شادی

شادكامي و صفاي زندگي والدين بر كودكانشان تاثير مستقيم دارد و هر چه شادي در آنها بيشتر باشد ايستادگي فرزندانشان در برابر مشكلات بيشتر مي شود، بنابراين والدين مي توانند با شاد بودن و خوش بين بودن به زندگي فرزنداني سالم از لحاظ عاطفي و رواني تربيت كنند و احساس اعتماد به نفس و ارزشمندي را در آنان افزايش دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر، انسان موجودي شادي خواه است، اما اغلب مردم تقريبا به همان اندازه شاد هستند كه انتظارش را دارند، شاد بودن مي تواند يكي از بهترين و بزرگترين مبارزات ما در زندگي باشد و ما مي توانيم نوميدي را به اميد، شكست را به پيروزي، اشك را به خنده و دردها را به لذت تبديل نماييم.

خداوند متعال در سوره يونس آيه 58 مي فرمايد: بگوييد به فضل و رحمت خداست كه مومنان بايد شاد شوند و اين از هر چه گرد مي آورند بهتر است. حضرت رسول (ص) مي فرمايند: همانا من شوخي مي كنم و اهل مزاح هستم، اما حرف باطل و بيهوده نمي گويم. لقمان حكيم نیز می فرماید: هيچ مالي چون تندرستي نيست و هيچ نعمتي چون دلخوشي و شاد زيستن نيست.

تمام جملات بالا اثبات مي كند كه انسان در سايه شادي و شادماني مي تواند اميدوارتر زندگي كند و به زندگي اميدوارتر باشد و به فكر غم و غصه نباشد و دائما فكرش را در اندوه و غم غرق نكند. پس تا مي توانيد لحظه هاي خوب و شاد و منطقي و بدون هرگونه گناه را براي خود و فرزندان عزيز خويش به ارمغان آوريد و همواره به ياد داشته باشيد روزگار چون اتوبوسی باشد كه در اتوبان زمانه در حركت است و شما مسافر آن هستيد. بخنديد، گريه كنيد و بخوابيد و...اتوبوس در حركت است پس شاد و اميدوار باشيد.

شادبودن هميشه كار آساني نيست، گاهي ممكن است لازم باشد تا در سايه مبارزه خود در صحنه هاي مختلف زندگي آن را جستجو كنيم و زماني نيز با پافشاري زياد ما بر عليه برخي كج تابي ها آن را بدست آوريم. لازمه شاد بودن و زيبا زيستن،جستجوي محبت و زيبايي ها است.

مايوس ترين انسانها در جلب محبت كساني هستند كه بيشتر از همه تظاهر به بي نيازي از محبت مي كنند، وقتي كه به مطالعه زندگي آنها مي پردازيم متوجه مي شويم كه در حقيقت اين عده مردم در درون خود خيلي تنها هستند و همواره به خود يا ديگران بدبين هستند و در اين صورت آنها بايد بدانند كه اثر عشق و محبت به خود يا ديگران باعث احترام به خويشتن و سايرين مي شود و زمينه پي جويي و تلاش لازم را براي شناسايي خوبي ها، ارزش ها، توانمندي ها و همه زيبايي هاي بيروني و دروني در فرد مهيا مي سازد.

باید براي كسب موفقيت هاي لازم در زندگي خود با مردم باشيم و با آنها شادي نماييم. شادي باعث مي شود يك فرد قدرت بيشتري براي انجام كار داشته باشد و هيچ وقت به خود اضطراب راه ندهد، هميشه خوشحال و خوش بين و خوش خلق باشيم تا فرزندان شما هم ياد بگيرند. شاد بودن بر اعتماد به نفس و روحيه فرزندان بسيار تاثير فراوان دارد و فرزندان شاد بودن را از والدين و معلم خود مي آموزند.

اگر معلمي با زبان خوش و شادي و خنده بچه ها را وادار به آموزش كند آنها خيلي بهتر ياد مي گيرند تا بخواهد از تنبيه و توبيخ استفاده كند و چه بسا كه بچه ها با شادي و خنده رغبت بيشتري پيدا مي كنند ولي با تنبيه ترس و لرز درآنها بيشتر مي شود.

انسان با فكر مثبت و كار خوب به زيبايي ظاهري خودش مي افزايد و چهره او ديدني تر مي شود. به فرموده حضرت علي(ع) مومنان خوشرويي خودشان را در چهره و غم و اندوه را در دل خود نگه مي دارند و هميشه از آرامش خوبي برخوردارند. نقل است كه هركس يك غصه دنيا را از دل برادرش بردارد خدا نيز يك غصه آخرت را از دل او بر مي گيرد.

 

کد خبر 2159393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha