۱ آبان ۱۳۹۲، ۱۱:۰۶

گزارش خبری/

ضربات سخت خشکسالی بر پیکره ایلام/ اعتبارات خشکسالی استان پرداخت نشد

ضربات سخت خشکسالی بر پیکره ایلام/ اعتبارات خشکسالی استان پرداخت نشد

ایلام - خبرگزاری مهر: در حالی که طی چند سال گذشته خشکسالی ضربات سختی بر طبیعت، منابع جنگلی، تولیدات کشاورزی و ... استان ایلام وارد کرده ولی هنوز اعتباراتی از سوی وزارت کشور به استان پرداخت نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، استان ایلام در چند سال گذشته به واسطه خشکسالی های فراوان دچار ضرر و زیانهای زیادی در بخش کشاورزی و تولیدات شد و هچنین ضربات سختی بر پیکره منابع طبیعی، گونه های جانوری و گیاهی، جنلگها و..وارد شد ولی متاسفانه با گذشت زمان و مکاتبات فراوان و همچنین وعده های زیاد هنوز اعتباری از سوی وزارت کشور پرداخت نشده است.

دولت چندین سال است که توجهی به موضوع خشکسالی استان ایلام نداشته و این در حالی است که کشاورزان به علت خشکسالی دچار ضرر و زیان شدیدی شده‌اند و وعده دولت نه تنها مشکلات کشاورزان و کسانی که دچار خشکسالی بودند را حل نکرد بلکه مشکلات زیادی را هم برایشان ایجاد کرد و آنها را با بانک‌ها درگیر و از طرفی هزینه‌های دیرکرد زیادی را به آنها تحمیل کرد.

کاهش تولیدات زراعی و حاصلخیزی جنگلها و مراتع با افزایش خطر آتش سوزی، افزایش میزان مرگ و میر دام و طیور، خسارت به زیستگاه ماهیان و حیات وحش، کاهش ذخایر آب، افت سطح آبهای زیرزمینی، کاهش کیفیت آبهای سطحی و زیرزمینی، افزایش شدید درجه حرارت از اثرات خشکسالی در استان ایلام بوده است.

خشکسالی های چند سال اخیر در استان ایلام ضربات سختی بر پیکره منابع آبی استان ایلام زده است به طوری که هم اکنون بیشتر مناطق استان با کمبود آب مواجه شده اند و در حال حاضر تولید محصولات کشاورزی در مناطق مختلف استان ایلام با افت شدیدی مواجه شده و از رونق سابق برخوردار نیست این در حالی است که بیشترین میزان شغل مردم ایلام، کشاورزی است.

استان ایلام دارای 25 سال آمار هواشناسی است و در چهار مقطع زمانی طی 11 سال به صورت ناپیوسته دارای بارشی کمتر از میانگین بلند مدت بوده و به عبارتی خشکسالی به وقوع پیوسته است که در پنج سال اخیر این وضعیت به صورت پیوسته ادامه داشته و بارندگی ها، کمتر از میانگین بلند مدت بوده است.

استان ایلام با دو میلیون هکتار مساحت بیش از یک میلیون و 840 هزار هکتار جنگل و مرتع دارد که بر اثر خشکسالی های پیوسته چند سال اخیر میلیاردها ریال به عرصه های بیابانی، جنگلی و مرتعی این استان خسارت وارد شده است.

سال گذشته استان ایلام با پدیده خشکسالی خیلی شدید و بی سابقه ای مواجه شد که 80 درصد اراضی کشت شده دیم و آبی استان ایلام بر اثر پدیده خشکسالی زیان دیده و به واسطه خشک شدن تالاب ها بسیاری از پرندگان مهاجرت کرده اند.

طبیعت ایلام ظرفیت آن را دارد که همراه با توجه ویژه مسئولان و فراهم شدن زیرساختهای گردشگری علاوه بر جذب گردشگر داخلی، طبیعتگردانی را از تمامی اقصی نقاط دنیا نیز جذب کند ولی متاسفانه عوامل مختلفی مانند خشکسالی و گردو غبار دست به دست هم داد و طبیعت بکر ایلام را از حال طبیعی خارج کرده است.

از دیگر اثرات مهم خشکسالی می توان  خسارت به صنعت توریسم، انقراض برخی گونه های گیاهی و جانوری کمیاب، کاهش کیفیت خاکی کشاورزی، افزایش بیابانها- خسارت به مکانهای فرهنگی، مذهبی و باستانی و ... می شود.

استان ایلام نیز به دلیل موقعیت خاص و توپوگرافی جغرافیایی آن یکی از مناطقی است که خشکسالی در سالهای اخیر گریبانگیر آن شده و باعث خشکی آبهای سطحی ، از بین رفتن مراتع ، بیابانزایی، هجوم گاه و بی گاه آفت به مزارع کشاورزی و درختان بلوط ، تغییرات اقلیم هواشناسی و همچنین وقوع پدیده گرد و غبار ، افزایش مهاجرت روستاییان به شهر به دلیل کمبود منابع آب آشامیدنی شده است.

اعتبارات خشکسالی ایلام بعد از سالها هنوز پرداخت نشده است

علی محمد احمدی نماینده مردم دره شهر، دهلران، آبدانان و بدره در مجلس به خبرنگار مهر گفت: بحث تخریب ذخایر دریایی و طبیعی به ویژه جنگل‌ها و مراتع و ایجاد پدیده خشکسالی بر منابع تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر استان تاثیر گذاشته و باعث شده بسیاری از ذخایر ژنتیک گیاهی و جانوری در حال نابودی باشد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در زاگرس میانی ایلام ۳۰۰ گونه گیاهی کمیاب وجود دارد که ۱۰۰ گونه گیاهی دارای کاربرد گیاهی هستند در حال نابودی است.

احمدی تصریح کرد: در سالهای قبل از خشکسالی، بسیاری از خانوارهای روستاهای ایلام از درآمد کافی برخوردار بودند و اوضاع مالی مناسبی داشتند به طوریکه به دیگران کمک کرده و موجب رونق شهرستان می شدند و دیگران را به کشاورزی در این مناطق تشویق و ترغیب می کردند اما خشکسالی های اخیر مشکلات زیادی را به وجود آورد بطوریکه سرمایه زندگی آنان کاملاً از بین رفته است.

احمدی افزود: ما تاکنون 16 مکاتبه در خصوص حوادث غیرمترقبه استان از جمله خشکسالی داشتم ایم که همه بی جواب مانده و کسی جوابگوی ما نیست.

وی ادامه داد: دولت از محل بند ب برای حوادث غیر طبیعی در سال 91 مبلغ 400 میلیارد تومان در اختیار وزارت کشور قرار داده که تاکنون یک ریال این مبلغ برای حوادث پیش آمده در استان پرداخت نشده است.

نماینده مردم دهلران، آبدانان و دره شهر با اشاره به اینکه به دلیل خشکسالی نرخ مهاجرت از روستاها به شهرها به سرعت در حال افزایش است، اذعان داشت: خشکسالی و مهاجرت های ناشی از آن موجب پروپاشیدن اقتصاد خانوارها شده که امیدواریم با توجه به بودجه اختصاص یافته برای خشکسالی عنایت ویژه ای به مناطق درگیر این موضوع شود.

در حال حاضر سیل 35 درصد، طوفان 29 درصد ، خشکسالی و قحطی 9 درصد، زلزله 8 درصد، بهمن و رانش زمین 7 درصد، آتش سوزی جنگلها 5 درصد، نوسان شدید دما 4 درصد، آتشفشان 2 درصد و سایر بلایا یک درصد بلایای طبیعی در سطح جهان را تشکیل می دهند.

خشکسالی شدید و فراگیر طی سال های گذشته موجب کاهش رطوبت خاک شده به طوری که خاک در برابر هر نوع بادی قابلیت فرسایش پیدا کرده و فراوانی پدیده گرد و خاک افزایش یافته است.

 پدیده خشکسالی از دیگر بحران های طبیعی در 100 سال آینده است و مدل های مختلفی که برای این مطالعات انجام شده نتایج متفاوتی را نشان داد ولی به طور  کلی نشان می دهد که در آینده میزان بارش ها در منطقه زاگرس کم می شود.

کد خبر 2160920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha