۴ آبان ۱۳۹۲، ۱۰:۴۷

افزایش بی اعتمادی به آمریکا /

خروش مرکل علیه اوباما / متحدین دیروز، منتقدین امروز

خروش مرکل علیه اوباما / متحدین دیروز، منتقدین امروز

افشای جزئیات جدید از جاسوسی آمریکا از کشورهای مختلف به ویژه متحدان خود، سبب شده تا دوستان روزهای گذشته واشنگتن به دنبال تصویب قطعنامه ای برای محکوم کردن اقدامات کاخ سفید در این رابطه باشند.

به گزارش مهر، رویترز در گزارشی از خواسته آلمان و برزیل برای تصویب قطعنامه ای علیه جاسوسی در مجمع عمومی سازمان ملل خبر داد.

در همین راستا پیش نویس این قطعنامه آماده شده و در آن بر پایان جاسوسی و نقض حریم خصوصی اشخاص تاکید شده است.

این اقدام برزیل و آلمان بعد از انتشار جرئیات جدیدی از فعالیت های جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا و مشخص شدن شنود مکالمات تلفنی "آنگلا مرکل" از سوی جاسوسان آمریکایی انجام می شود.

در ماه های گذشته نیز رصد ای میل و مکالمات تلفنی "دیلما روسف" رئیس جمهور برزیل، از سوی آژانس امنیت ملی آمریکا افشا شده بود و همین امر تنش هایی را میان دو کشور به وجود آورد. مرکل و روسف هردو اقدامات آژانس امنیت ملی آمریکا را محکوم کرده و به دنبال یافتن راهی برای دادن پاسخ مناسب به آمریکا هستند.

در همین رابطه طی روزهای گذشته سفیر آمریکا در برلین برای ادای توضیحات در این رابطه، به وزارت خارجه آلمان فراخوانده شده بود. این در حالی است که در هفته گذشته سفیر آمریکا در پاریس برای ادای توضیحات در خصوص جاسوسی واشنگتن از شهروندان فرانسوی، به وزارت خارجه فرانسه فراخوانده شده بود.

البته اقدامات مرکل فقط محدود به سازمان ملل نبوده و آسوشیتدپرس گزارش می دهد که صدر اعظم آلمان به دنبال توافقی در اتحادیه اروپا با عنوان "قرارداد جاسوسی ممنوع" به ویژه با آمریکا است.

بر اساس این گزارش، مرکل به دنبال آن است تا اعضای اتحادیه اروپا را متقاعد به امضای قرارداد جاسوسی ممنوع با آمریکا کند. در حال حاضر آلمان و فرانسه دنبال امضای این قرارداد با آمریکا هستند و مرکل در پی آن است تا اتحادیه اروپا نیز به قرارداد مشابهی با آمریکا در رابطه با جاسوسی برسد.

سخنگوی دولت آلمان این موضوع را تایید کرده که مرکل در نشست رهبران اتحادیه اروپا در بروکسل این طرح را مطرح کرده است.

به گزارش رسانه ها، بعد از افشای این موضوع، مرکل و "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا، به صورت تلفنی گفتگو کرده و اوباما توضیحاتی را در خصوص این جاسوسی در اختیار صدراعظم آلمان قرار داده اما بر اساس شواهد موجود، مرکل از این توضیحات قانع نشده است.

این برای دومین بار ظرف یک هفته اخیر بود که اوباما مجبور به تماس با رهبران اروپایی برای ادای توضیحات در خصوص جاسوسی شده است. بار اول وی در تماس با "فرانسوا اولاند" رئیس جمهور فرانسه، توضیحاتی را درباره جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از 70 میلیون شهروند فرانسوی، به وی ارائه کرد.

بر اساس اسناد جدیدی که توسط "ادوارد اسنودن" مامور سابق سازمان سیا، در اختیار روزنامه گاردین قرار گرفته، آمریکا از رهبران 35 کشور جهان از جمله آلمان جاسوس می کند.

افشای این موضوع سبب شد تا در نشست رهبران اتحادیه اروپا که طی روزهای گذشته در بلژیک برگزار شد، لزوم دادن پاسخی مناسب به اقدامات آمریکا تبدیل به موضوع اصلی نشست شود.

در همین رابطه در بیانیه ای که در پایان این نشست منتشر شد، رهبران اروپا ضمن تاکید بر حفظ رابطه با آمریکا تاکید کردند که آمریکا باید اعتماد از دست رفته را بازسازی کند.

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی اعلام کرده که، اسناد جدید افشا شده حکایت از آن دارد که طرح مشترک مبارزه با تروریسم آمریکا با کشورهای غربی، در هاله ای از ابهام قرار گیرد.

بیش از چهار ماه از انتشار اسناد جاسوسی آمریکا علیه کشورهای مختلف می گذرد، و در این مدت به صورت مرتب جزئیات جدیدی از فعالیت های غیر قانونی آمریکا در این رابطه منتشر می شود که انتشار هرکدام از آنها تبعات منفی زیادی را برای واشنگتن به همراه دارد.

 

 

کد خبر 2162242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha