۴ آبان ۱۳۹۲، ۱۸:۱۳

برگزیدگان یازدهمین همایش سوختگان وصل ششم آبان معرفی می‌شوند

برگزیدگان یازدهمین همایش سوختگان وصل ششم آبان معرفی می‌شوند

دبیر یازدهمین همایش ادبی سوختگان وصل از برپایی مراسم پایانی این همایش در روز ششم آبان خبر داد و گفت: امسال در بخش شعر، بین 20 تا 30 برگزیده و در بخش داستان 5 تا 10 نفر به عنوان برگزیده معرفی می‌شوند

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری یازدهمین همایش ادبی سوختگان وصل که امسال با عنوان «آب و آیینه» با موضوع نکوداشت مادران شهدا برگزار می‌شود، در دفتر ادبیات و هنر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران و با حضور سعید حدادیان دبیر این همایش برگزار شد.

وی در این نشست خبری ضمن اشاره به اینکه دفتر ادبیات و هنر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری از سال 79 به دستور آقای ابوترابی تشکیل شد و مسئولیت آن تاکنون برعهده وی بوده، گفت: سال 79 منصوب به حضرت علی(ع) بود و بر همین اساس شب شعر علوی را برگزار کردیم که زنده‌یاد قیصر امین‌پور در آن داوری را کرد و گفت تنها به خاطر تو بود که به این برنامه آمدم و از همان سال‌ها از حضور مرتضی امیری اسفندقه در بخش شعر بهره بردیم که ایشان تا امروز هم جلسات هفتگی‌اش در نهاد را برگزار می‌کنند.

حدادیان با تأکید بر اینکه در این دوران 13 ساله برگزاری این همایش از مشورت‌های بزرگان برای اجرای آن استفاده کرده است، افزود: از سال 1380 سلسله همایش‌های ادبی سوختگان وصل کلید خورد؛ با رکود برنامه های ادبی پیرامون دفاع مقدس مواجه شدیم، به عنوان نمونه کنگره سراسری دفاع مقدس دو سالانه شد که نگرانی ما از این مطلب ما را بر آن داشت که طرح و عملیاتی برای تقویت جریان ادبیات دفاع مقدس داشته باشیم.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه نباید از ظرفیت متراکم موجود در برنامه هشت سال دفاع مقدس غافل شد، اضافه کرد: ادبیات ضدجنگ ادبیاتی است که به دلیل ویژگی‌های هشت سال دفاع مقدس نباید وارد عرصه ادبیات ما می‌شد؛ دفاع ما برای خدا بود و هر چیزی برای خدا باشد زیباست.

وی ادامه‌داد: نیاز به رمزگشایی از موضوعات جدید و بکر پیرامون دفاع مقدس و نیاز به تجزیه موضوعات و ورود به جزئیات برای ثبت ادبی در تاریخ از ملزومات کار ادبی است، زیرا آشنایی نداشتن نسل تازه به رشد رسیده دهه هشتاد با عناوین، موضوعات و مؤلفه‌های شعر و ادب دفاع مقدس مشهود است.

وی همچنین با اشاره به استعدادهای ادبی نوپدید در عرصه ادبیات دفاع مقدس، گفت: نیاز فراوان به مشق کردن در معارف جدید دفاع مقدس از جمله مواردی است که باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.

دبیر یازدهمین همایش ادبی سوختگان وصل در ادامه با ارائه گزارشی از سلسله همایش‌های ادبی سوختگان وصل گفت: نخستین همایش سوختگان وصل در سال 1380 به نکوداشت جانبازان شیمیایی اختصاص یافت که تنها در بخش شعر برپا شد، همایش دوم اما با عنوان "قاصدک‌های سوخته" در سال 81 به نکوداشت شهدای تفحص در بخش شعر، داستان، عکس و خاطره پرداخت. سومین سوختگان وصل هم با نام "فصل صبوری" در سال 83  به نکوداشت حجت الاسلام ابوترابی و آزادگان پرداخت که تنها در بخش شعر برپا شد. همایش چهارم ما با نام "پشت پلک آسمان" در سال 84 برپا و به نکوداشت مفقودین در دو بخش شعر و داستان توجه کرد و همایش پنجم با نام "اگر غم لشکر انگیزد" در سال 86 اختصاص به نکوداشت همسران جانباز در دو بخش شعر و داستان داشت.

حدادیان افزود:  همایش ششم سوختگان وصل به نکوداشت شهدای شلمچه، همایش هفتم سوختگان به نکوداشت شهید علم‌الهدی، همایش هشتم به نکوداشت شهیدان همت، باکری و شهدای جزیره مجنون، همایش نهم به نکوداشت جانبازان شهید، همایش دهم نیز با نام "راز منور" اختصاص به نکوداشت شهدای علمی در دو بخش شعر و داستان داشت.

وی ضمن بیان اینکه از نیمه دوم دهه هشتاد به این نتیجه رسیدیم که کنگره دفاع مقدس باید تقویت شود، گفت: هنگامی که کاروان راهیان نور به راه افتاد دیدیم خوب است برخی مناطق جنگی که از ویژگی‌های برجسته‌تری برخوردارند پیرامون آنها برنامه داشته باشیم. لذا روی سه منطقه شلمچه، هویزه و مجنون کار کردیم.

دبیر یازدهمین همایش ادبی سوختگان وصل در ادامه به دوره یازدهم با عنوان "آب و آیینه" اشاره کرد و گفت: دهه 90 دهه‌ای است که ما داریم پر کشیدن خیل عظیمی از پرندگانی که سایه پروازشان به سر ما بوده مواجه می‌شویم. از کوچه‌های شهدا، مادران و پدران شهدا در حال کوچ هستند. لذا باید این بزرگان تکریم شوند. از این بستر گسترده و پر روزی برای ارتقاء خود استفاده کنیم.در این دوره به شهادت داوران بخش قصه و داستان به دلیل موضوع باشکوه همایش به لحاظ کم و کیف آثار برجسته هستند. البته طبیعی است نام بلند مادر به تنهایی می‌تواند قله رفیعی برای رهنوردی قلم‌های مختلف باشد.

حدادیان مهلت دریافت آثار را دهم مهرماه عنوان و تصریح کرد: در بخش شعر، هیئت داوران امسال را مرتضی امیری اسفندقه، اسماعیل امینی و سعید حدادیان و در بخش داستان هم هیئت داوران را احمد شاکری، جهانگیر خسروشاهی و سهیلا عبدالحسینی تشکیل دادند

وی همچنین با اشاره به به مجموع آثار رسیده به این همایش افزود: از سراسر کشور حدود 1200 اثر واصل شده که ارسال کنندگانش از 10 تا 70 ساله را تشکیل می‌دادندکه  باعث شد شاهد سخت‌ترین دوره داوری در سال جاری باشیم

به گفته حدادیان در بخش شعر، بین 20 تا 30 برگزیده و در بخش داستان 5 تا 10 نفر معرفی می‌شوند و مراسم پایانی این همایش نیز روز دوشنبه 6 آبان 92 از ساعت 13:30 در تالار علامه امینی دانشگاه تهران اجرا می‌‌شود.

حدادیان همچنین در این نشست خبری در پاسخ به سوالی، پیرامون انتشار کتاب‌های این همایش یازده ساله گفت: 70 میلیون بودجه نیازمندیم تا بتوانیم کتاب‌ها را منتشر کنیم، البته تاکنون کتاب چهار دوره منتشر شده است. همه موارد برای چاپ اثر آماده است و تنها نیازمند بودجه‌ایم که با تغییر دولت کمی به تعویق افتاد.

کد خبر 2162845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha