۶ آبان ۱۳۹۲، ۹:۰۹

گزارش مهر/

بازدید استاندار ایلام از پالایشگاه گاز و پتروشیمی/ لزوم راه اندازی فاز دوم پالایشگاه ایلام

بازدید استاندار ایلام از پالایشگاه گاز و پتروشیمی/ لزوم راه اندازی فاز دوم پالایشگاه ایلام

ایلام - خبرگزاری مهر: استاندار ایلام از پالایشگاه گاز و پتروشیمی بازدید و از روند کار و فعالیت این دو مجتمع بزرگ از نزدیک آشنا شد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا مروارید عصر روز یکشبنه در سفر به منطقه چوار از توابع استان ایلام از دو مجتمع بزرگ پالایشگاه گاز و پتروشیمی ایلام بازدید کرد و روند فعالیت این دو مجتمع از نزدیک را مورد ارزیابی قرار داد.

استاندار ایلام در آغاز سفر خود به منطقه از سد گلال واقع در بخش چوار بازدید کرد و گفت: سد گلال نقش مهمی در تامین آب پتروشیمی ایلام دارد که در حال حاضر روند کار مطلوب است.

مروارید بیان داشت: باید تلاش شود در کمترین زمان ممکن این سد بهره برداری برسد چراکه مهمترین اهداف این سد تامین آب مورد نیاز پتروشیمی ایلام، تامین آب مورد نیاز محیط زیست و ایجاد اشتغال و توسعه اجتماعی و اقتصادی مناطق مرزی است.

وی عنوان کرد: این سد از نوع خاکی با هسته رسی است که ارتفاع آن 69 متر است و طول تاج آن 384 متر است.

گام بعدی و بازدید از پالایشگاه گاز ایلام

استاندار ایلام بعد از بازدید از سد گلال از پالایشگاه گاز ایلام بازدید کرد و در جریان روند فعالیت پالاشگاه گاز ایلام قرار گرفت.

مدیر عامل شرکت پالایشگاه گاز ایلام در این بازدید اظهار داشت: پالایشگاه گاز ایلام سال 1386 فعالیت خود را آغاز کرده است و روزانه 6.8 میلیون مترمکعب گاز پالایش می کند.

منوچهر طاهری اظهار داشت: تاکنون بیش از 400 میلیارد تومان در این پالایشگاه سرمایه گذاری شده و یکی از پروژه های بزرگ گازی در کشور است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر مصصم هستیم فاز دوم پالایشگاه گاز را اجرایی کنیم که این کار نیازمند اعتبار مصوب دارد.

طاهری اظهار داشت: با اجرای فاز دوم پالایشگاه ظرفیت از 6.8 میلیون مترمکعب گاز به 10 میلیون مترمکعب گاز خواهد رسید.

وی افزود: تولیدات پالایشگاه گاز عمدتا متان با 5.6 میلیون مترمکعب، اتان، گاز مابع، میعانات گازی و گوگرد به مقدار 350 تن است.

طاهری بیان داشت: مهمترین اهداف این پالایشگاه تقویت خط لوله گاز غرب کشور، تامین خوراکهای پتروشیمی ایلام، محرومیت زدایی از منطقه و..بوده است.

وی افزود: با توجه به وجود ظرفیتهای بسیار خوب نفت و گاز در استان ایلام باید برای احداث مجتمع های مرتبط مدیریت های واحدی تشکل شود.

وی ادامه داد: واحدهای مرتبط با صنعت نفت و گاز باید به صورت همزمان فعالیت کنند تا نیازهای همدیگر را رفع کنند.

طاهری عنوان کرد: بیشتر نیروهای مشغول به کار در پالایشگاه گاز ایلام نیروهای بومی هستند که به صورت رسمی، قراردادی و پیمانی مشغول به کار هستند.

استاندار ایلام نیز در این بازدید اظهار داشت: نفت و گاز دو سرمایه ارزشمند در استان ایلام است که باید حداکثر استفاده از این ظرفیتها برای توسعه استان به عمل آورد.

محمدرضا مروارید بیان داشت: مردم ایلام با توجه به وجود ظرفیتهای بزرگ نفت و گاز انتظار توسعه و اشتغال دارند.

وی ادامه داد: باید ظرفیتهای نفت و گاز در جهت توسعه استان، اشتغال و ..استفاده شود تا بخشی از محرومیتهای استان بر طرف شود.

وی عنوان کرد: پالایشگاه گاز ایلام یکی از مهمترین پروژه های گاز در کشور و استان است که باعث رونق استان و غرب کشور شده است.

بازدید از پتروشیمی ایلام

استاندار ایلام در گام بعدی از پتروشیمی ایلام بازدید کرد و روند پیشرفت فاز اول و دوم این مجتمع بزرگ را بررسی کرد.

مدیر عامل پتروشیمی ایلام در این بازدید اظهار داشت: فاز اول پتروشیمی ایلام آماده افتتاح است و تا چند روز آینده به محض تامین خوراک از طریق خط لوله اتیلین سراسری که از عسلویه تامین می شود، فاز اول پتروشیمی ایلام رسما آماده شروع به کار است.

جواد کمری اظهار داشت: باید گفت استان ایلام صاحب صنعت پتروشیمی شد و خوشبخاته پس از سالها تلاش پتروشیمی ایلام در فاز اول تکمیل شده است.

وی عنوان کرد: خط لوله اتيلن غرب كه با يك انشعاب ١٣٢ كيلومتري به پتروشيمي ايلام رسيده و آخرين مراحل ساخت را سپري مي كند و اين انشعاب خوراك مورد نياز واحد پلي اتيلن سنگين را تامين خواهد كرد.

کمری اظهار داشت: در حال حاضر تمامی پروژه های پتروشیمی ایلام اعم از پروژه الفین، پروژه پلی اتیلن سنگین، پروژه خط لوله، احداث سرویس های جانبی همچون یوتیلیتی، آفساید و برق و بخار و پروژه شیرین سازی خوراک، تماما فعال هستند و هر کدام در مراحل مختلف اجرایی قرار دارند.

مديرعامل پتروشيمي ايلام ادامه داد: با تلاش متخصصان و كارشناسان توانمند ايراني، واحد پلي اتيلن سنگين اين مجتمع چندي پيش راه اندازي شده و به زودي به طور كامل عملياتي خواهد شد و اين واحد كه با ظرفيت ٣٠٠ هزار تن طراحي و اجرا شده در آستانه بهره برداري قرار گرفته است.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: تا به امروز هیچ گونه تسهیلات ریالی و ارزی از صندوق توسعه ملی برای ساخت پروژه دریافت نشده است و این پروژه ها از محل منابع مالی تزریق شده از سوی سرمایه گذاران و بانک ها به بهره برداری رسیده است.

استاندار ایلام نیز عنوان کرد: مشکلات و مسائل مربوط به تسهیلات ارزی و ریالی پتروشمی ایلام از طریق وزارت نفت پیگیری می شود.

مروارید افزود: این طرح یکی از طرحهای بزرگ استان است که نقش مهمی در اشتغال و تولید در استان خواهد داشت.

وی بیان داشت: امیدواریم فازهای دوم و سوم پتروشیمی نیز به بهره برداری برسد و توسعه استان هموار شود.

 

 

 

 

کد خبر 2163775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha