۸ آبان ۱۳۹۲، ۱۴:۰۷

یک تحلیلگر ترک در گفتگو با مهر:

بهبود روابط ایران و غرب ترکیه را سردرگم خواهد کرد

بهبود روابط ایران و غرب ترکیه را سردرگم خواهد کرد

خبرگزاری مهر - گروه بین الملل: "نورای مرت" تحلیلگر مسائل خاورمیانه با تشریح پی آمدهای بهبود احتمالی روابط ایران و غرب برای ترکیه پرداخته و گفت ایران تا به حال از بسیاری از رفتارهای ترکیه چشم پوشی کرده است.

خانم دکتر "نورای مرت" تحلیلگر مسائل خاورمیانه و استاد دانشگاه استانبول در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری مهر تصریح کرد با وجود دخالت سال های اخیر دولت ترکیه در سوریه و آسیب رساندن به منافع ایران در این کشور روابط ایران و ترکیه هنوز دوستانه است و ایران از بسیاری از رفتارهای غلط دولت ترکیه چشم پوشی کرده است.

خانم مرت در روزهای گذشته در مقاله ای در روزنامه حریت ترکیه گفته بود بیشترین نگرانی ها از بهبود روابط ایران و آمریکا متعلق به رژیم اسرائیل ، عربستان و ترکیه است.

در همین راستا وی در پاسخ به این سوال که پی امدهای بهبود احتمالی روابط ایران و آمریکا برای ترکیه چه خواهد بود گفت: با اینکه ترکیه از متحدان ناتو است و دارایی نظامی سکولار است اما روابط ایران و ترکیه همواره دوستانه و مسالمت آمیز بوده است حتی بعد از روی کار آمدن جمهوری اسلامی در ایران بعد از انقلاب اسلامی. فقط بعد از بروز بحران در سوریه بود که دولت ترکیه با مداخلات خود در این کشور و ورود به جنگ نیابتی روابط دوستانه با ایران را به مخاطره انداخت.

این کارشناس ترک در ادامه افزود: هرچند ایران هم در بحران سوریه در کنار سوریه قرار گرفته است اما اقدامی علیه ترکیه نکرد. برخلاف ایران که کاری علیه ترکیه نکرد، حمایت های تسلیحاتی ترکیه از گروه های مسلح در سوریه نه تنها به ضرر دولت سوریه بود بلکه به ضرر منافع ایران هم بود. همچنین محکوم نکردن سرکوب مردم بحرین توسط رژیم آل خلیفه از سوی دولت ترکیه این موضوع را روشن کرد که سیاست های ترکیه در منطقه رنگ و بوی فرقه ای و قومیتی دارد.

خانم مرت در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: من شخصا بسیار طرفدار روابط خوب ایران و ترکیه هستم و معتقدم ایران از بسیاری از کارها و رفتارهای ترکیه چشم پوشی کرده است زیرا ترکیه از سوی متحدان غربی خود برای تنظیم رفتار با ایران تحت فشار است. با این حال در جریان درگیری های سوریه ترکیه و ایران هیچ یک مستقیما همدیگررا محکوم نکردند.

وی در پایان به تبعات بهبود روابط ایران و غرب پرداخته و یارآور شد: ترکیه به خوبی می داند که گرم شدن روابط غرب با تهران موجب کاهش بیشتر جایگاه ترکیه در منطقه خواهد شد و همانطورکه می دانیم سیستم سپر موشکی ناتو و غرب فقط به خاطر تهدیدات ایران در خاک ترکیه مستقر شده است و اگر روابط ایران و غرب بهبود یابد ، ترکیه در این میان در شرایط سردرگمی به سر خواهد برد.

------------------- 

گفتگو: پیمان یزدانی

کد خبر 2165771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha