۶ دی ۱۳۸۴، ۱۴:۰۹

از سوي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي

دانشنامه فرهنگ فاطمي در هشت مجلد منتشر مي شود

دانشنامه فرهنگ فاطمي در هشت مجلد منتشر مي شود

دانشنامه فرهنگ فاطمي از سوي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي در هشت مجلد در سال 1386 منتشر مي شود.

به گزارش خبرنگار گروه دين و انديشه "مهر"، بيش از 50 درصد از مقالات و مداخل دانشنامه فرهنگ فاطمي هم اكنون به پايان رسيده و انتظار مي رود اين دانشنامه در 8 جلد منتشر شود.

در نظر است 4 جلد از اين دانشنامه در سال 85 منتشر شوند. 

اين دانشنامه در نظر دارد به صورت تخصصي زواياي مختلف زندگاني، سيره و تعاليم حضرت فاطمه (س) را به عنوان الگوي عيني زن مسلمان معرفي نمايد.

دانشنامه فرهنگ فاطمي در چهار بخش كارشناسي : تاريخ و سيره، كمت فاطميه، زن و خانواده كه شامل دو بخش فقه و حقوق زن، و امور اجتماعي و تربيتي مربوط به زنان تدوين مي شود.

بخش تاريخ و سيره شامل 45 مدخل است كه به معرفي زندگاني حضرت در طول 18 سال عمر گرانبهايشان مي پردازد كه 5 گرايش را در بر مي گيرد كه عبارتند از: تاريخ (شهادت، فرزندان، زندگي)، سيره (سيره اخلاقي، فرزنداري، زناشويي)، فضائل (كرامات، القاب)، عصمت، علم، ديدگاه (مربوط به ديدگاه قرآن، ائمه، پيامبر، انديشمندان درباره حضرت زهرا) و آخرين گرايش، آثار و كتاب شناسي است كه به بررسي روايات كتب پيرامون حضرت مي پردازند.

بخش حكمت فاطمي درباره عقايد، ديدگاه و معارف حضرت زهرا(س) است كه اين كار را بر اساس آثار و روايات باقي مانده از آن حضرت و پيرامون ايشان است كه داراي 19 مدخل است. در بخش زن و خانواده و امور اجتماعي نيز سعي شده حتي الامكان از احاديث و روايات حضرت زهرا(س) پيرامون موضوعاتي با بيان ويژگيهاي زن مسلمان استفاده شود كه در مجموع 59 مدخل دارد كه 9 مدخل آن مربوط به كليات است. 22 مدخل به فقه و حقوق زن مربوط است و بقيه به مباحث اجتماعي و تربيتي برمي گردد.

مباحث دانشنامه در قالب 120 مدخل اصلي و حدود ده هزار مدخل فرعي و در هشت جلد در حال تنظيم و تهيه اند كه در اين راه سعي شده از منابع انديشه ديني و آراء و نظرات جديد استفاده شود تا بتوان نيازهاي جامعه معاصر را برطرف كرد.

اين دانشنامه توسط شوراي علمي نظارت و ارزيابي مي شود و سرپرستي آن بر عهده حجت الاسلام علي اكبر رشاد است.

کد خبر 216710

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha