۱۲ آبان ۱۳۹۲، ۱۸:۲۴

نوروزی خبر داد:

خرمای پیارم ثبت ملی می شود

خرمای پیارم ثبت ملی می شود

حاجی آباد - خبرگزاری مهر: سرپرست میراث فرهنگی و گردشگری هرمزگان از ثبت ملی خرمای پیارم حاجی آباد خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، عباس نوروزی عصر یکشنبه در حاشیه نمایشگاه «مغ مهرگان» که به معرفی خرمای پیارم اختصاص دارد، بیان داشت: هرمزگان استانی غنی در بعد تاریخی و فرهنگی به شمار می‌رود، یکی از اموری که طی ماه‌های اخیر مورد بررسی و پیگیری قرار دارد، تلاش برای ثبت ملی خرمای پیارم با نام هرمزگان و حاجی‌آباد است.

وی با اینکه گونه خرمای پیارم در شمال هرمزگان و در منطقه‌ای محدود قابل کشت، رویش و ثمردهی است، اضافه کرد: ثبت ملی پیارم می‌تواند به معرفی هر چه بیشتر این گونه خرمای ارزشمند و قیمتی در کشور و حتی منطقه کمک کرده و زمینه توسعه نخلستان‌ها را فراهم آورد.

پیارم گونه‌ای خاص و مرغوب از خرماست که تنها در منطقه تزرج حاجی‌آباد واقع در شمال مرکز هرمزگان کشت می‌شود. پیارم در بازار اروپا و کشورهای حوزه خلیج فارس مشتریانی زیادی دارد و از همین رو برخی‌ها این گونه خرما را از نظر اقتصادی، ارز‌آوری و حتی غذایی با محصولی همانند پسته همطراز می‌دانند.

سالانه حدود 10 هزار تن از این گونه خرما در حاجی‌آباد برداشت و راهی بازارهای داخلی و خارجی می‌شود. مغ در گویش جنوبی به معنای نخل و مهرگان نیز از قدیم به آغاز فصل برداشت خرما اطلاق می‌شده که همراه با جشن‌هایی بوده است.

فصل برداشت خرمای پیارم اواخر شهریورماه تا نیمه آبان‌ماه است.

 

 

کد خبر 2168449

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha