۱۳ آبان ۱۳۹۲، ۹:۲۷

حسین پور:

موانع پیش روی فعاليت کارخانه کمپوست بجنورد رفع شود

موانع پیش روی فعاليت کارخانه کمپوست بجنورد رفع شود

بجنورد - خبرگزاري مهر: عضو شوراي اسلامي شهر شيروان خواستار رفع محدودیت ها در بهره برداری از کارخانه کمپوست بجنورد شد.

اسماعیل حسین پور در گفتگو با خبرنگار مهر، با بيان اين كه قرار بود با فعالیت کارخانه كمپوست بجنورد زباله شهرهای بجنورد، شیروان، آشخانه و اسفراین به این محل منتقل و بازيافت شود، افزود: عدم فعاليت اين واحد علاوه بر اين كه سرمايه كثيري را راكد كرده است به آلودگي هاي زيست محيطي استان نيز دامن مي زند.

وي دفن غیر اصولی زباله های شهری در دامن طبیعت را یک آفت بزرگ زیست محیطی دانست و گفت: پس از سالها انتظار و با پیگیری های فراوان و صرف هزینه های میلیاردی کارخانه کمپوست بجنورد به مرحله بهره برداری رسید ولی متأسفانه بلا استفاده باقی مانده و ما شاهد دفن غیر اصولی زباله ها در دل طبیعت هستیم.

رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر شیروان افزود: با توجه به جانمایی صورت گرفته یا باید این کارخانه در ابتدا در آن محل احداث نمی شد و یا باید امروز موافقت کنندگان دیروز پاسخگو باشند که چرا در حال حاضر امکان بهره برداری از این کارخانه وجود ندارد.

وی رفع دغدغه اهالی مجاور با کارخانه برای ایمن سازی بیشتر و عدم تولید آلودگی را یک ضرورت دانست و تصریح کرد: نباید بهره برداری از کارخانه سبب سلب آرامش مردم منطقه یا ایجاد مشکلات زیست محیطی برای آنان شود و مسئولین باید برای رفع دغدغه مردم محل اهتمام ورزند.

عضو شورای شهر شیروان با بیان این که باید به این بلاتکلیفی پایان داد گفت: زیبنده نیست در مقابل چشم مسئولین شاهد آلودگی محیط زیست و از سویی شاهد هدررفت بیت المال باشیم.

به گفته حسين پور در شرایط موجود یا باید به دنبال ایمن سازی کارخانه برای عدم آلودگی برای مجاورین بود و اگر مقرر شده که کارخانه به مکان دیگری منتقل شود تأخیر در این انتقال و راه اندازي دوباره آفت بزرگی برای محیط زیست است.

به گزارش خبرنگار مهر، کارخانه کمپوست بجنورد كه در 25 کیلومتری شرق اين شهر واقع شده تير ماه 91 پس از صرف چهار میلیارد و 500 میلیون ریال از سوی شهرداری‌های استان و 35 میلیارد ریال اعتبار از سوی دولت به بهره برداري رسيد و قرار بود زباله توليدي در شهرهاي بجنورد، اسفراين، شيروان و آشخانه در اين واحد بازيافت شود.

ظرفیت بازیافت زباله در کمپوست بجنورد روزانه 250 تن زباله است، که با بازیافت زباله در این واحد سالانه از تخریب سه هکتار زمین برای دفن زباله جلوگیری می‌شود.

جانمايي نادرست اين كارخانه و توليد آلودگي و بوي نامطبوع، از همان ابتدا مشكل زا بود و اعتراضات اهالي روستاهاي مجاور و نيز مسئولين استاني را برانگيخت.

در اين زمينه گفته مي شود كه جانمایی محل فعلی کارخانه کمپوست بجنورد با موافقت مسئولان پیشین استانداری بوده است.

كارخانه كمپوست بجنورد اكنون به علت مشكلات مذكور تعطيل است.

کد خبر 2168634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha