۱۳ آبان ۱۳۹۲، ۱۱:۰۹

اجرای 672 برنامه به مناسبت هفته کتاب در 19 استان

اجرای 672 برنامه به مناسبت هفته کتاب در 19 استان

بنا بر اعلام مسئول ستاد هماهنگ کننده برنامه‌های هفته کتاب در استان‌ها تاکنون برنامه‌های 19 استان در ایام بیست و یکمین دوره این رویداد اعلام شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، داریوش رضوانی گفت: تا کنون 19 استان فعالیت‌های خود را در قالب 672 برنامه به ستاد هماهنگ کننده برنامه‌های هفته کتاب در استان‌ها اعلام کردند.

به گفته وی، این برنامه‌ها شامل نمایشگاه کتاب، اهدای کتاب رایگان، رونمایی از کتاب‌های تازه منتشر شده، تجلیل از خادمان نشر، نشست‌های نقد کتاب با حضور اهالی قلم، تقدیر از کتابخانه داران و خیرین کتاب، اجرای زنگ کتاب و کتابخوانی در مدارس، صحبت درباره اهمیت کتاب و کتابخوانی در خطبه‌های نماز جمعه و هم چنین سخنرانی‌های وعاظ و تقدیر از نویسندگان عاشورایی است.

خبر دیگر از هفته کتاب اینکه، همزمان با آن طرح «نذر کتاب» با شعار «محرم امسال کتاب نذری بدهیم» با هدف هدیه کتاب در ایام محرم به عزاداران حسینی و علاقه مندان ادبیات عاشورایی اجرا می‌شود.

فلسفه اجرای طرح «نذر کتاب» همان سنت حسنه نذری دادن در ایام محرم است اما با رویکردی کاملا فرهنگی. در این طرح نذری دهنگان با همان اهداف متعالی افرادی که برای عزاداران شربت و غذای جسم تامین می‌کنند، بسته فرهنگی یا غذای روح نذری می‌دهند.

البته این طرح با ترکیب ایده «بخوان و جابگذار» جذابیت بیشتری یافته بدین شکل که افرادی که نذری دریافت می‌کنند، بعد از مطالعه وظیفه دارند آن را به دیگران اهدا کنند. این طرح برای اولین بار در سال 88 از سوی انتشارات هزاره ققنوس و دو ناشر دیگر برگزار و در سال 90 نیز در بیست و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و با حمایت مجمع ناشران انقلاب اسلامی در سالن یاس اجرا شد. امسال نیز در نمایشگاه عطر سیب و با حمایت شهرداری غرفه ای به اجرای این طرح اختصاص یافته است.

در این طرح در مرحله اول کتاب‌های عاشورایی از سوی ناشران و مولفان با 50 درصد تخفیف در ستاد نذر کتاب ارائه می‌شود و پس از بررسی، آثار تایید شده وارد چرخه نذر کتاب می‌شوند. سپس خیرین علاقه مند به این کار، کتاب‌های مورد نظرشان را خریداری می‌کنند و در نهایت کتاب به صورت نذری به مردم ارائه می‌شود. این افراد پس از مطالعه و ثبت نظر خود در صفحه پایانی، در اماکن عمومی چون مدارس، مساجد، کتابخانه‌ها، فرهنگسراها، هیات‌های مذهبی، ایستگاه مترو و اتوبوس و ... برای مطالعه فرد بعدی جا می‌گذارد و پنجمین نفری که کتاب را بخواند، صاحب آن خواهد بود.

«جامعه شناسی تحریفات عاشورا»، «در رثای نور»، «جغرافیای رازها»، «آبروی آب»، «گل زخم‌های کبود»، «معراج لاله‌ها» و «زورق نور» از جمله کتاب‌های عرضه شده در طرح «نذر کتاب» هستند.

بیست و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «کتاب آینه فرهنگ و فرزانگی» از 25 آبان ماه تا 2 آذر ماه سال جاری در سراسر کشور برگزار می‌شود.

کد خبر 2168708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha