۱۵ آبان ۱۳۹۲، ۱۰:۱۴

گزارش خبری/

یادمانی بر قلم استاد/ هنر استاد واشقانی زنده است

یادمانی بر قلم استاد/ هنر استاد واشقانی زنده است

اراک – خبرگزاری مهر: یک سال از سحرگاهی که استاد فتحعلی واشقانی فراهانی، هنرمند و استاد مسلم خوشنویسی کشور چشم از جهان فرو بست می گذرد؛ استادی که قلمش جز عشق و اخلاص ندید و ننوشت و این بهانه ای شد برای راه اندازی نمایشگاهی از شاهکارهای این استاد که در اراک.

به گزارش خبرنگار مهر، خبر بسیار زود رسید. خبر تلخ بود و باورنکردنی؛ اما اتفاق افتاده بود، تا ظهر دیگر همه می دانستند که قلب و قلمی برای همیشه آرام گرفته است.

یک سال از سحرگاهی که استاد فتحعلی واشقانی فراهانی هنرمند و استاد مسلم خوشنویسی کشور چشم از جهان فرو بست می گذرد. قطعا جای خالی استاد در عرصه هنر والای خوشنویسی نمایان و آشکار است.

قدم هایم را آهسته تر برمی دارم، می ایستم و با همه وجود نگاه می کنم تا انحنای خطوط را ببینم تا صریرِ قلم استاد را از ورای تابلوها بشنوم. در نگارخانه استاد واشقانی در کنار تابلوهای خط استاد ایستاده ام و سر تعظیم فرود می آورم در برابر هنری که ناب است و اصیل  و در مقابل دستانی که نوشت و نوشت تا جاودانه شود.

اینجا نمایشگاه آثار خوشنویسی استاد فتحعلی واشقانی است، نمایشگاهی که روز گذشته همزمان با سالروز درگذشت استاد در اراک افتتاح شد.

استادی که بزرگان از بزرگی اش می گویند

اسدالله رضوانی فرد که خود پیشکسوت عرصه خوشنویسی این دیار است می گوید: تمام دل مشغولی استاد واشقانی توسعه و پیشرفت هنر خوشنویسی بود.

این سپیدموی عرصه هنر استان مرکزی استاد واشقانی را فردی جدا از مادیات می داند و می افزاید: او در ازای کاری که می کرد هیچ چشمداشتی نداشت و تا مدت ها به آموزش خط به صورت مجانی می پرداخت.

وی استاد واشقانی را در اخلاق مثال زدنی می خواند و اظهار می کند: وی موسس انجمن خوشنویسان در اراک و شهرهای اطراف بود و در شرایط سخت در حفظ آن بسیار تلاش می کرد.

رضوانی فرد بخشندگی را از ویژگی های برجسته استاد عنوان می کند و می افزاید: اگر هنرجویی پول نداشت استاد از وی هیچ شهریه ای دریافت نمی کرد و حتی لوازم التحریر را نیز در اختیارش قرار می داد، وی همچنین در بیشتر موارد وسایل از جمله قلم تراش و قلمش را به افراد علاقمند هدیه می داد.

خوشنویسی هنری ایرانی

وی تاکید دارد که خوشنویسی و خط نستعلیق،  ثلث و نسخ متعلق به ایرانیان است و صرف نوشتن قرآن به خط نسخ دلیل بر اصالت عربی آن نیست.

محمود پورهادی خود مدرس و استاد خوشنویسی است . وی سال ها در محضر استاد قلم زده و درس آموخته و درس پس داده است.

وی می گوید: آموزش خط استاد همیشه همراه با آموزش فضایل و کرامت های انسانی بود.

استاد واشقانی فروتن بود

پورهادی با بیان اینکه استاد اعتقاد داشت فروتنی از ویژگی های هنرمند است، می افزاید: وی همیشه کلام بزرگان را برای شاگردان سرمشق می گرفت و تاکید می کرد این سخنان را در زندگی سرمشق قرار دهید.

این شاگرد قدیمی استاد با بیان اینکه استاد توجه ویژه ای به اخلاق و معنویات داشت، می افزاید: استاد همیشه سفارش می کرد که هنر را به مادیات و سیاست آلوده نکنید زیرا ساحت هنر پاک تر و مقدس تر از تمام این هاست.

وی بیان می کند: وی موسس انجمن خوشنویسان در اراک است و تاکنون شاگردان بسیاری تربیت کرده است که برخی از آن ها نیز به درجه استادی نائل آمده اند.

و حالا پس از یک سال دوری از محضر استاد، نگارخانه واشقانی در اراک مهمان 12 تابلوی نفیس و هنرمندانه وی است. استادی که همه به بزرگی اش اذعان دارند. این تابلوها مضامین از آیه های  قرآنی و ادبیات ایران را در بردارد.

نمایشگاه آثار خوشنویسی استاد  از 14 تا 16 آبان در نگارخانه استاد واشقانی صبح و عصر پذیرای علاقمندان به هنر است.
 

کد خبر 2170322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha