۱۵ آبان ۱۳۹۲، ۱۲:۳۸

آئین سنتی "آب و اطعام" در تکیه بازار شاهرود برگزار شد

آئین سنتی "آب و اطعام" در تکیه بازار شاهرود برگزار شد

شاهرود – خبرگزاری مهر: آیین ویژه آغاز ماه محرم با نام "آب و اطعام" بر اساس یک سنت قدیمی در تکیه بازار شاهرود برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، ماه محرّم، ماه غم و اندوه اهل بیت (ع) و شیعیان و ماه شهادت و یادآوری دلاوری‌ها و شجاعت‌ها و ایثارهای سیدالشهدا امام حسین(ع) و یاران با وفای او در کربلاست.

در حدیثی از امام علی بن موسی الرّضا(ع) آمده است: "هنگامی که ماه محرم فرا می‌رسید، کسی پدرم را خندان نمی‌دید و همواره محزون و غمگین بود تا روز دهم یعنی روز عاشورا؛ آن روز روزِ مصیبت و حزن و اندوه و گریه پدرم بود و می‌فرمود امروز روزی است که حسین(ع) شهید شده است".

در ایران اسلامی سوگواران شهادت امام حسین(ع) با آیین های خاص منطقه، شهر و روستای  خود به استقبال از محرم ماه عزا و  ماتم می روند.

عاشقان اباعبدالحسین(ع) در شاهرود نیز  قبل از آغاز محرم،  مساجد را نظافت و آماده پذیرایی از عزاداران حسینی می شوند.

منبر خانه های قدیمی شهر همچون منبرخانه کربلایی عابدین که از قدیمی ترین منبرخانه هاست را نیز سیاه پوش کرده، پنجه ها و علمها را با پارچه های مشکی و سبز رنگ پوشش داده و خود را برای عزاداری ماه محرم مهیا می کنند.

در این میان، طی مراسمی خاص، سقف تکیه بازار شاهرود که از قدیمی ترین تکایای شهر است با نوحه خوانی خدامان نصب می شود که به اصطلاح مراسم پوش کشان نامیده می شود و به منزله برپا ساختن خیمه اباعبدالله الحسین(ع) است.

در روز 27 ذی الحجه یکنفر از خدام تکیه بازار (زنجیری)  شاهرود شیپور تکیه را به صدا در می آورد مبنی بر اینکه محرم فرارسیده است.

برگزاری آئین آغاز محرم در تکیه بازار شاهرود

در شب اول محرم همه مسئولان هیئت های مذهبی شهرستان شاهرود، هیئت امنای مساجد، روسای ادارات، معتمدین شهر و مسئولان  در تکیه بازار شاهرود جمع و در سوگ سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (ع) به عزاداری می پردازند.

در آئین ویژه آغاز ماه محرم تکیه بازار شاهرود که قدمت آن به 400 سال پیش می رسد، طبق یک سنت دیرینه، خدام تکیه قبل از پذیرایی از عزاداران، لگن های مخصوصی را که داخل آن آب است بین حاضران دور می دهند تا دست های خود را بشویند.

سپس خدام غذا را در مجمع ها و سینی های مسی قدیمی قرار داده و در مقابل عزاداران می گذارند تا اطعام شوند.

در شهر شاهرود طی روزهای اول و دوم ماه محرم روضه حضرت مسلم، روز سوم و چهارم روضه حر بن ریاحی، روز پنجم روضه حضرت ابوالفضل، روز ششم روضه حضرت علی اکبر(ع) و حضرت قاسم (ع)، روز هفتم و هشتم روضه حضرت قاسم و حبیب بن مظاهر و در روز نهم محرم به چگونگی حوادث واقعه عاشورا می پردازند.

کد خبر 2170465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha