۱۵ آبان ۱۳۹۲، ۱۳:۵۱

دارا به مهر خبر داد:

خرید تضمینی چغندر قند با قیمت 1650 ریال / برداشت 1.3 میلیون تن در آذربایجان غربی

خرید تضمینی چغندر قند با قیمت 1650 ریال / برداشت 1.3 میلیون تن در آذربایجان غربی

ارومیه - خبرگزاری مهر: مدیر زراعت جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از خرید تضمینی چغندر قند تولیدی در استان با قیمت یک هزار و 650 ریال از کشاورزان طی امسال خبر داد.

جمشید دارا در گفتگو با خبرنگار مهر، در سال زراعی جاری، قیمت خرید تضمینی این محصول استراتژیک به همراه هزینه حمل و نقل از کشاورزان به ازای هر یک کیلو یک هزار و 650 ریال تعیین شده، افزود: همچنین به ازای تحویل هرتن چغندرقند 20 کیلوگرم تفاله به قیمت هر کیلو 20 ریال و 2 کیلوگرم قند به قیمت هر کیلو 500 ریال به عنوان جایزه از طرف کارخانجات به چغندرکاران تحویل داده می شود.

وی با با اشاره به اینکه بر اساس برآوردهای انجام شده امسال یک میلیون و 350 هزار تن از 26 هزار هکتار از اراضی زیر کشت آذربایجان غربی محصول چغندر قند برداشت می شود، ادامه داد: با توجه به نقش محصول چغندر قند در صنعت و بدلیل سود حاصله از این محصول، امسال سطح زیر کشت این محصول در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اعلام کرد: برای افزایش راندمان تولید در سطح هکتار و افزایش کیفیت چغندرقند تولیدی در استان بخش تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندر قند برای دست یابی به نتایج به نژادی و به زراعی در مناطق مختلف استان راه اندازی و کشت چغندرقند نیز به صورت کاملا مکانیزه انجام می شود.

وی با بیان اینکه چغندرکاران آذربایجان غربی بیشتر از ارقام ایرانی 004 ، 005، 006 و از ارقام خارجی آنتیک، کاستل، دورتی، آذر، ریزوفورت و ... استفاده می کنند، عنوان کرد: بیش از 40 درصد چغندر قند مورد نیاز کشور در استان تولید شده که عملیات برداشت این محصول تا پایان دی ماه سال جاری ادامه خواهد داشت.

برداشت 53 تن چغندرقند در هکتار از مزارع زراعی آذربایجان غربی

دارا با بیان اینکه آذربایجان غربی با برداشت 53 تن چغندر در هکتار رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده، ادامه داد: هم اکنون 5 واحد کارخانه قند در استان فعال بوده که سالانه می توانند یک میلیون و 200 هزار تن چغندر قند را خریداری و تبدیل کنند و بقیه محصول به کارخانه استان های همجوار تحویل داده می شود.

وی در خصوص تحقیقات انجام شده بر روی چغندر قند و معرفی رقم جدید چغندرقند تربت، گفت: این رقم برای کشت در مناطق شمال شرق کشور جهت کشت بهاره معرفی شده که از نظر آب و هوایی مخصوص کشت در مناطق سرد و معتدل بوده که در استان ما نیز در شهرستانهای جنوبی که آب و هوایی سازگار با شرایط کشت این محصول دارند، قابل کشت است.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اعلام اینکه این رقم چغندرقند مقاوم به بیماری ریشه ای ریزومانیا بوده که در شرایط نرمال کشت دارای عیار متوسط 16 به بالا است، ادامه داد: با توجه به نقش محصول چغندر قند در  بین محصولات زراعی صنعتی و سود حاصله از این محصول، تحقیق و معرفی ارقام نرمال چغندرقند شامل شیرین، جلگه، گدوک، رسول و رقم مقاوم به ریزومانیا به نام زرقان توسط محققان این مرکز تاکنون انجام شده است.

 

کد خبر 2170637

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha