۱۵ آبان ۱۳۹۲، ۱۸:۲۴

همایش صیانت از حقوق شهروندی در قائمشهر برگزار شد

همایش صیانت از حقوق شهروندی در قائمشهر برگزار شد

قائمشهر - خبرگزاری مهر: همایش صیانت از حقوق شهروندی در همه مکاتب حقوق انسانی با حضور مسئولان و کارشناسان کشوری و استانی در قائمشهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدمحمد هاشمی عضو کمیسیون حقوق بشر کانون وکلا عصر چهارشنبه در این همایش با اشاره به اینکه آنچه که مربوط به حقوق بشری و انسانی است، اظهارداشت: اصطلاح حقوق شهروندی خیلی اشرافی است و در گذشته افراد را شهر نشین و ده نشین می دانستند.
 
وی با بیان اینکه حقوق بشر شامل همه انسانها می شود، افزود: در زبان علمی پیرامون حقوق بشر یک حقوق شخصی است که در میانه میدان اصالت فرد و جامعه قرار می گیرد که در این میان افراد انسانی یا به همه حق خود می رسند یا به بهانه های اجتماعی در حق شان پایمال می شود.
 
وی با بیان اینکه در حقوق شهروندی ابتدا ذکر مصیبت و بعد در تاریک تاریخ کرامت ذاتی انسان پایمال کرده است، اذعان داشت: حقوق شهروندی در اشرافیت و اقتدار سیاسی و مظلومیت را در جامعه و جوامع متداول کرده که قابل توجه است.
 
هاشمی گفت: در جوامع جهان سوم باید ایستادگی انسان در مقابل زور  القاء شود و آزادی آنها مورد احترام قرار گیرد و انسان به برکت آزادی و آزادگی باهم و کرامت انسانی به بهره های دنیوی و اخروی برسد.
 
عضو کمیسیون حقوق بشر کانون وکلا یکی از راهکارها برای تضمین حقوق بشر حکومت است، گفت: حکومت بعنوان خدمتگزارو امین مردم از طریق سیاستگذاری و قانون گذاری برای تضمین حقوق بشر گام بردارد.
 
وی با اشاره به اینکه هیچ مقامی حق ندارد آزادی را مشروع حتی به وضع قانون سلب کند، اظهارداشت: قانون ضمانت اجرا می خواهد که خود مردم باید ضامن باشند و در فضای اجتماعی مردم از حقوقشان به عنوان ناموس دفاع کنند.
 
سام سوادکوهی عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه انسان باید به حقوق شهروندی خود همیشه توجه و آویزه گوش کنند، افزود: حقوق شهروندی، حقی است که خود مردم مطالبه کردند نه اینکه دولت به آنها اعطاء کرده باشد.
 
وی با اشاره به اصل 20 قانون اساسی، اذعان داشت: همه افراد ملت اعم از مرد و زن یکسان در حمایت قانون قرار دارند واز همه حقوق انسانی، اقتصادی، اجتماعی، و فرهنگی با رعایت موازین اسلامی برخوردارند و اجازه می دهد هر حقی که برای انسان معتبر شود.
 
عضو حقوقدان شورای نگهبان با اشاره به ارتقای سلامت اداری قانون مصوب 1390، گفت: اگر جلوگیری از فساد اداری نبود ولی چنین حقی در دنیا شناسایی می شد به موجب اصل 20 قانون اساسی مورد مطالبه نزد محاکم تقاضا قرار می گرفت.
 
وی با اشاره به اینکه رانت اطلاعاتی در تهران پررنگتر از شهرستانهاست، افزود: عامل کمرنگ بودن این مسئله در شهرستان ها باید شناسایی و کشف شود، چرا که قانون برای همه مملکت یکسان وضع شده است.
 
وی اذعان داشت: به موجب اصل 56 قانون اساسی حق حاکمیت از آن خداست که خود مدیریت می کند و انسان باید سرنوشت خود را به جد در دست بگیرد.  

 

کد خبر 2170901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha