۱۶ آبان ۱۳۹۲، ۱۱:۴۱

حجت الاسلام كوثري:

امام حسین(ع) احیاگر اسلام ناب با روش امر به معروف و نهی از منکر بود

امام حسین(ع) احیاگر اسلام ناب با روش امر به معروف و نهی از منکر بود

شیروان - خبرگزاري مهر: امام جمعه شهرستان شیروان با اشاره به آغاز محرم گفت: امام حسین(ع) احیاگر اسلام ناب محمدی با روش امر به معروف و نهی از منکر بود.

حجت الاسلام حسین کوثری در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: با فرا رسیدن محرّم حسینی فرصت و فصلی نو برای بازخوانی واقعه عاشورا برای جهانیان به ویژه امت اسلام فرا می رسد.

به گفته وي در اين ماه آلبوم تصاویر صحنه عاشورائیان با سر انگشت احساسات انسانی و دینی ورق می خورد و خاطره های تلخ، ولی آموزنده و عبرت بخش، فکر و ذهن هر بیداردلی را به خود مشغول می کند.

حجت الاسلام كوثري اضافه كرد: در اولین صحنه تاریخ فهرستی از علل و ریشه های وقوع این حادثه هولناک روبروی ما قرار می گیرد که چرا امام حسین(ع) قیام کرد؟ امام حسین(ع) در این حرکت تاریخی چه اهدافی را دنبال می کرد؟ چرا جاهلیت آن روز در کربلا به تقابل با اسلام پرداخت؟ چرا عده ای قلیل از جریان عاشورا دفاع نمودند؟ و صدها چراهای دیگر که پاسخ به هریک از آن نیاز به موشکافی و حوصله دارد.

نماینده ولی فقیه در شیروان افزود: به نحو مختصر و گذرا می‌توان گفت ریشه تقابل جاهلیت با اسلام در دنیا طلبی مردم بود همان گونه که امام حسین(ع) می‌فرمایند: "الناس عبید الدنیا"؛ مردم بنده دنیا هستند.

حجت الاسلام كوثري عنوان كرد: ریاست خواهی، دور ماندن از فرهنگ نبوی، بی اعتنائی به وصایای پیامبر اکرم(ص)، عدم شناخت اهل بیت(ع)، راحت طلبی و عافیت جویی، تبلیغات زهرآگین دشمنان اسلام، حاکمیت، ترس و بزدلی جامعه آن روز، دل بستن به آینده موهوم و بی ارزش و بی اعتقادی به آخرت و ضعف ایمان و عقیده مردم آن روز به دليل دنياطلبي آنها بود.

رييس شوراي فرهنگ عمومي شهرستان شيروان گفت: در این میان مهمترین علت و ریشه این فاجعه تاریخی بی بصیرتی مردم و فریب خوردن آنان بود چرا که تبلیغات دشمن گوش آنان را پر کرده و شعارهای فریبنده و خارجی و خشونت طلب و ضد صلح و امنیت ساخته و خود را مدافع حقوق مردم و حامی دین معرفی نموده بودند.

امام جمعه شیروان افزود: چنان که وقتی دستور حمله بر سپاه حسین بن علی(ع) صادر می شود فریاد عمر بن سعد بلند شده و خطاب به لشگر و سپاهیان یزید بن معاویه می گوید: یا خلیل الله ارکبی و بالجنه ابشری، يعني ای سپاهیان خدا بر مرکب سوار شوید و به بهشت دل خوش دارید.

حجت الاسلام كوثري عنوان كرد: در چنین شرایطی است که از حلقوم ناپاک عبدالله بن حوزه فریاد بر می‌‌آيد كه ای حسین به آتش بشارتت باد و برای یاران و سپاهیان حسین بن علی(ع) درد ناشی از نیزه و شمشیر، گواراتر از جهل و نادانی مردم بود.

وي اظهار داشت: از این رو مسئولیت تبلیغ و آگاه کردن مردم، برای آنان وظیفه و جهاد دیگر در جبهه فرهنگی به شمار می آمد که همزمان با حضور در جبهه نظامی در آن جبهه نیز حضوری فعال داشتند و قبل از مقابله نظامی به مبارزه با تهاجم فرهنگی برخاسته و در آن شرايط بحرانی و دشوار در فرصت هایی هرچند کوتاه با ایراد خطبه ها و نصایح و مواعظ و رجزهای روشن گرانه و هدف دار خود به بیان حقایق و واقعیتها پرداختند.

حجت الاسلام كوثري گفت: امام حسين(ع) با اين بيانات، بهانه ندانستن و نشناختن را از کوفیان گرفتند و با بیانی رسا که تا به امروز گوش جهانیان را پر کرده است فریاد برآوردند که من حسین برای اجرای امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح امت جدم پیامبر(ص) قیام کرده ام و به مصاف با جاهلیت پرداخته ام.

نماینده ولی فقیه در شیروان با اشاره به اینکه هدف نهایی امام حسین(ع) امر به معروف و نهی از منکر بود، افزود: امام حسین(ع) در این سخن زیبا، جوهر و هدف قیام خود را بیان کردند که می خواهند با روش امر به معروف و نهی از منکر، امت اسلام پیامبر(ص) را سرو سامان بخشند و اصلاح نمایند، امتی که گرفتار خرافات و تعصب های قومی و قبیله ای شده بود.

به گفته وي امام حسين(ع) مي خواست امتی را صالاح كند که در فاصله کم از زمان پیامبر اکرم(ص) سفارشات و وصایای آن حضرت را نادیده گرفته و دستگیره نجات که قرآن و عترت باشد را رها ساخته و عزت و شرف خود را به ثمن نجس فروخته بود.

حجت الاسلام کوثری در ادامه با بيان اين كه محرم فصل بازگشائی دانشگاه عاشورا است، افزود: سزاوار است همچون روز اول افتتاح این دانشگاه که از همه رده هاي سنی کوچک و بزرگ در آن شرکت و فارغ التحصیل دانشگاه کربلا شدند، جامعه ما اين فرصت ها را غنیمت بشمارد.

وی اضافه كرد: اكنون نيز افراد جامعه ما بايد با ورود به این مرکز پرافتخار، درس اطاعت پذیری، بندگی خدا و ولایت مداری در این زمانه که تکرار صحنه های عاشورا است؛ را در رویاروئی با جاهلیت مدرن و لشگر یزید فرا گرفته و با سلاح عقیده و ایمان و جهاد خستگی ناپذیر مدرک خود را همچون شهدای عرصه های نبرد و جنگ تحمیلی از دست ولی امر مسلمین با امضا و رضایتمندی امام حسین(ع) دریافت كنن، چرا که"کل یوم عاشورا، کل ارض کربلا و کل شهر محرم" است.

 

کد خبر 2171165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha