۱۷ آبان ۱۳۹۲، ۱۰:۴۲

نیمه خالی لیون اتفاقات تلخی داشت؛

گزارش کامل مهر از حضور سپ بلاتر در ایران/ شیخ سلمان یک نظاره‌گر بود!

گزارش کامل مهر از حضور سپ بلاتر در ایران/ شیخ سلمان یک نظاره‌گر بود!

خبرگزاری مهر - گروه ورزشی: رئیس فدراسیون جهانی فوتبال بامداد روز چهارشنبه به همراه برخی اعضای هیات رئیسه فیفا وارد تهران شدند و پس از ملاقات هایی که با مسئولان فدراسیون، رئیس جمهور، رئیس مجلس شورای اسلامی، حضور در افتتاحیه همایش علم و فوتبال، موزه محیط زیست، افتتاح فستیوال مدارس فوتبال و نشست خبری داشت، عصر پنجشنبه ایران را به مقصد امارات ترک کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، جوزف سپ بلاتر بامداد روز چهارشنبه در حالی وارد ایران شد که علی کفاشیان رئیس، مهدی محمدنبی دبیرکل فدراسیون فوتبال، علی دایی، مهدی مهدوی‌کیا، جواد نکونام و همچنین ماجد رئیس توسعه منطقه‌ای فوتبال آسیا و دیوید بورخا رئیس توسعه فوتبال آسیا برای استقبال از رئیس فیفا در فرودگاه حاضر بودند.

هواپیمای بلاتر 4:50 بامداد وارد ایران شد و مراسم استقبال در پاویون دولت فرودگاه مهرآباد انجام شد و طی آن بلاتر گفتگوی کوتاهی با علی کفاشیان، مهد محمدنبی، علی دایی، مهدی مهدوی‌کیا و جواد نکونام انجام داد. بلاتر از علی دایی در خصوص شرایط تیم ملی فوتبال و روند آماده‌سازی‌‎اش برای جام جهانی سوال کرد که علی دایی گفت شرایط بد نیست اما تیم برای حضور قدرتمند نیاز به کار بیشتری دارد.

شاید ایران در جام‌جهانی با آمریکا همگروه شد
سپ بلاتر قبل از ورود به تهران در مورد اهداف سفرش به ایران گفت: مدتها بود قصد داشتم به ایران سفر کنم و حتی سفر سال گذشته خودم به این کشور را به تاخیر انداختم. اکنون زمان بسیار خوبی برای سفر به ایران است چرا که سفر من مصادف شده با صعود ایران به جام جهانی 2014 و باید به آنها تبریک بگویم.

وی افزود: اخیرا تغییراتی در عرصه سیاسی ایران صورت گرفته و رئیس جمهور این کشور عوض شده است. به همین خاطر افتخار این را دارم که با حسن روحانی رئیس جمهور جدید ایران هم ملاقات کنم و با او در مورد آینده ایران و آینده فوتبال ایران صحبت کنم چرا که ایران کشور بزرگی است و فوتبال بزرگی هم دارد.

بلاتر در ادامه گفتگوی تصویری اش با سایت فیفا افزود: ایران در جام جهانی 1998 فرانسه مقابل تیم ملی آمریکا به میدان رفت و در پایان هم پیروز شد. این بار در جام جهانی 2014 هم ممکن است این اتفاق مجددا رخ دهد و این دو تیم با هم همگروه شوند، چرا که هم ایران و هم آمریکا به مرحله نهایی رقابتها صعود کرده اند (می‌خندد).

رئیس فیفا در پایان افزود: ما در مورد تحریم هایی که به ایران تحمیل شده و مشکلاتی که این تحریم ها در فوتبال ایجاد کرده صحبت خواهیم کرد. امیدوارم توسط کمیته (FAP (Financial Assistant Program) بتوانیم از لحاظ مالی هم به فوتبال ایران کمک کنیم و مشکلاتی که تحریم ها برای ارسال این کمک ها ایجاد کرده حل شود.

روحانی: آمادگی میزبانی‌های بزرگ را داریم/ بلاتر: شعار ما آینده بهتر برای دنیاست
حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در دیدار با سپ‌بلاتر رییس فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) با بیان اینکه فوتبال می‌تواند روابط و فرهنگ ملت‌ها و کشورهای مختلف را به هم نزدیکتر کند، گفت: امروز فوتبال دیگر صرفاً یک ورزش نیست، بلکه ستاره‌های درخشان فوتبال، همان سفیران صلح کشورها هستند که در نقاط مختلف دنیا در میادین مسابقه حضور دارند.

وی در این دیدار که شیخ سلمان رییس کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز حضور داشت، ابزار امیدواری کرد: فیفا بتواند در زمینه ورزش فوتبال به کشورهای در حال توسعه از جمله ایران و سایر کشورهای منطقه کمک بیشتری کند.

رئیس جمهور ایران حضور سپ‌بلاتر را در فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) و حضور شیخ سلمان رییس کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) را فرصتی مغتنم برای رشد و توسعه فوتبال به ویژه در کشورهای در حال توسعه عنوان کرد که رونق بیشتری را در این عرصه ورزشی به همراه خواهد داشت.

وی ایران را کشوری صاحب ظرفیت‌ها و استعدادهای ورزشی بزرگ خواند و گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا برخی از مسابقات فوتبال را در سطح جام ملت‌های آسیا و فوتسال و فوتبال ساحلی را در سطح جام جهانی میزبانی کند.

روحانی ابراز امیدواری کرد که دروازه فوتبال تنها هدفی برای گل زدن نباشد بلکه دروازه‌ای برای دستیابی به صلح و دوستی برای همه ملت‌ها باشد و افزود: ما و شما باید به دیپلماسی ورزشی به ویژه دیپلماسی فرهنگی بیشتر اهمیت دهیم.

وی با توأمان خواندن دو شادی بزرگ مردم ایران، خاطرنشان کرد: شادی مردم از نتایج انتخابات ریاست جمهوری با صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی مضاعف و دو برابر شد.

رئیس جمهور ایران از حمایت سپ‌بلاتر و شیخ سلمان از میزبانی ایران برای برگزاری جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۱۹ قدردانی کرد. وی همچنین در ادامه تلاش‌های سپ‌بلاتر برای ایجاد زمینه مساعد برای حضور زنان مسلمان با رعایت قواعد و قوانین اسلامی و شرعی برای حضور در مسابقات بین‌المللی فوتبال را موجب خرسندی و قدردانی دانست و گفت: این امر موجب رونق و توسعه فوتبال در کشورهای مختلف بویژه در کشورهای اسلامی خواهد شد.

وی در ادامه تصریح کرد: دولت تدبیر و امید تمام تلاش خود را برای بسط و توسعه ورزش در این کشور به ویژه در زمینه فوتبال و فوتبال پایه برای تمام اقشار به ویژه زنان به کار خواهد بست. دولت در ایران خود را متولی ورزش نمی‌داند بلکه حامی ورزش و فدراسیون‌های ورزشی خواهد دانست و از آنها حمایت خواهد کرد.

روحانی همچنین ابراز امیدواری کرد که در فیفا برای پیشکسوتان فوتبال ایران جایگاه شایسته و مناسب‌تری برای خدمت به جامعه فوتبال در سطح بین‌المللی فراهم شود.

سپ‌بلاتر رئیس فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) با تبریک پیروزی دکتر روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران و ابراز خرسندی از همزمانی این اتفاق با صعود تیم ملی فوتبال ایران ضمن تائید سخنان رئیس‌جمهور کشورمان مبنی بر اینکه مسابقه فوتبال فراتر از برد و باخت است، گفت: هدف ما از فوتبال یک جنبش اجتماعی، فرهنگی و ورزشی میان ملت‌های جهان است و به همین دلیل شعار فیفا در زمینه فوتبال، آینده‌ای بهتری برای همه دنیا است.

سپ‌بلاتر برگزاری مسابقات فوتبال را در برقراری صلح میان کشورها و ملت‌ها بسیار مؤثر دانست و از دکتر روحانی به خاطر عقلانیت اعتدالی که در عرصه ورزشی به ویژه فوتبال دارد، تشکر کرد.

بلاتر، فدراسیون فوتبال و بازیکنان فوتبال جمهوری اسلامی ایران را جزء استعدادهای برتر دنیا دانست که در جمع ۳۲ تیم حاضر در مسابقات جام جهانی فوتبال در برزیل حضور دارد و گفت: آنها سفیران شما در برزیل خواهند بود و سرود جمهوری اسلامی ایران را بارها در سراسر جهان پخش و پرچم کشورتان را به اهتزاز در خواهند آورد.

وی با اشاره به استقبال و علاقه وافر مردم ایران به فوتبال از رییس‌جمهور کشورمان خواست تا دولت با فراهم آوردن شرایط مناسب برای حضور بخش خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی و در نظر گرفتن حق پخش تلویزیونی برای باشگاه‌ها زمینه‌های شکوفایی اقتصادی فوتبال را هموار کند.

سپ‌بلاتر تصریح کرد: فیفا اساساً نسبت به ورزش فوتبال زنان در کشورهای در حال توسعه و مسلمان حساس بوده و اعتقاد داریم که فوتبال برای همه است و فیفا از فوتبال بانوان به ویژه بانوان مسلمان حمایت خواهد کرد.

شیخ سلمان رییس کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) نیز در این دیدار ایران را کشوری متمدن و برخوردار از فرهنگی غنی دانست و حمایت همه جانبه کنفدراسیون فوتبال آسیا از فدراسیون فوتبال ایران را اعلام کرد.
وی افزود: کنفدراسیون فوتبال آسیا از برگزاری فوتبال جام ملت‌های آسیا در ایران سال ۲۰۱۹ حمایت می‌کند.

دو اتفاق مهم باعث شد به ایران بیایم
سپ بلاتر در افتتاحیه همایش علم و فوتبال در سخنرانی خود گفت: دوستان عزیز؛ خانم ها و آقایان؛ باعث افتخار بنده هست که اشما را در دومین کنگره بین اللملی فوتبال در تهران می بینم. وقتی که به این اتاق وارد شدم سوالی که خبرنگاران از من پرسیدند این بود که علت حضور شما در ایران چه بود؟ که من اینطور پاسخ دادم که اول از همه می خواستم به درخواست فوتبال ایران پاسخ بدهم که در دو سال گذشته این دعوت صورت گرفت توسط جناب آقای کفاشیان. دوست داشتم همیشه این دعوت را قبول کنم و هیچ دلیلی پیدا نکردم که دو اتفاق بسیار مهم در ایران افتاد و باعث شد مردم به خیابان ها بریزند و شادی کنند. اول اینکه انتخابات ریاست جمهور ایران برگزار شد و حسن روحانی رئیس جمهور ایران شد که به ایشان تبریک می گویم و دوم صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی برزیل.

فراموش نکنید که تیم ملی فوتبال ایران سه بار در جام جهانی 1978 آرژانتین ، 1998 فرانسه - که شاهد آن بازی معروف (دیدار با آمریکا) بودیم که اگر اشتباه نکنم آن بازی در لیون برگزار شد و با پیروزی ایران همراه بود.

خانم ها و آقایان بیاید به نتایج تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی برزیل خوش بین باشیم. تیم ملی سفیر شما در برزیل است. هیچ رویدادی نیست که بتواند توجه دنیا را جمع کند. پس بازیکنان شما سفرای شما هستند که با پرچم سه رنگ ایران بازی می کنند و سرود ملی ایران را زمزمه می کنند. پس اگر به این شکل به فوتبال نگاه کنیم متوجه می شیوم که فوتبال بیش از یک ورزش و یک بازی هست و می تواند از یک بعد سیاسی هم به فوتبال نگریسته شود.

اجازه بدهید تشکر کنم از سخنان صمیمانه آقای سجادی و خوش آمدگویی ایشان به رئیس فیفا و آسیا. جناب آقای شیخ سلمان عضو هیات رئیسه فیفا هم که رئیس آسیاست در اینجا حضور دارد و الان خانم مویداد در سالن هستند که نایب رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا و عضو هیات رئیسه فیفاست که اهمیت ما به فوتبال زنان را نشان می‌دهد.

بگذارید به موضوع علم و فوتبال برگردیم. همانطور که گفتم فوتبال بیش از یک ورزش و بیش از ضربه زدن به توپ هست. ما بیش از 209 عضو داریم و بیش از 300 میلیون عضو فعال در دنیا هستیم و شما با کشوری بیش از 75 میلیون جمعیت مطمئنا جمعیت فوتبالدوست زیادی دارید که عضو خانواده فوتبال هستند و جالب اینکه بدانید بیش از 1.2 میلیارد نفر مستقیم و غیر مستقیم با فوتبال در ارتباط هستند.

همانطور که می‌دانید بیش از دو سوم جمعیت 7 میلیاردی جهان در آسیا هستند که این پتانسیل این قاره را نشان می‌دهد. قطعا فوتبال از جنبه سیاسی می‌شود به عنوان یک تحصیل نگریسته شود. این یک بازی گروهی و تقویت روح است. در فوتبال یاد می گیرید چطور ببرید و یا ببازید.

به یک موضوع مهمتر اشاره می کنم؛ وقتی که فوتبال انجام می شود ما دوست داریم تک تک افراد دنیا فوتبال را حس کنند. درام و تراژدی فوتبال را حتی زمانی که به پنالتی کشیده می شود و تمام این احساسات گرد هم می آیند. این جنبه از فوتبال به ما نشان داده می شود که امید داشتن اصول کار ماست. امروز می بریم و فردا می بازیم و اگر باختیم یاد می گیریم که 10 روز بعد ببریم. همیشه باید سعی کنیم به پیروزی برسیم و این موضع امید هست که فوتبال به ما آموخته است.

در زندگی اجتماعی شما می‌تواند این درس کاربرد داشته باشد. این درس آنقدر وسیع هست که شاید به راحتی نشود در موردش توضیح داد. فوتبال الان به یک قدرت اقتصادی تبدیل شده است در دنیا. وقتی در مورد این جمعیت 300 میلیونی یا بیشتر صحبت می کنیم باید توجه به سلامت بازیکنان نیز باشد که این توسط دکترها و متخصصان علم پزشکی به دست می آید که سلامت این 300 میلیون بازیکن را چطور تضمین کنند.

فلسفه ای که در فوتبال وجود دارد این است که در فوتبال شما یک هدف برای خودتان تعریف کنید. ولی این گل منظور فقط گل زدن نیست بلکه هدفی است که برای خودمان تعریف می کنیم. در فوتبال شما یاد می گیرد در زندگی چطور هدف داشته باشید. در فوتبال باید توپ را به گل تبدیل کنید اما فسلفه فوتبال خیلی بیشتر از اینهاست. اینکه شما به عنوان یک انسان باید یاد بگیرید که فوتبال فراتر از ورزش کردن و گل زدن است.

این خیلی راحت است که همه فوتبال بازی کنند. هر ورزشی این طور نیست. هر بچه ای می تواند به توپ ضربه بزند و حرکت ورزشی داشته باشد. ما می توانیم از قسمت های مختلف بدنمان استفاده کنیم برای خوب بازی کردن. از دست ها و سر استفاده کنیم. من می توانم حتی بگویم بچه هایی که هنوز به دنیا نیامده اند می تواند یک توپ را شوت کند و فوتبال بازی کند. وقتی در مورد فلسفه فوتبال صحبت می کنیم. باید توضیح بدهیم که فلسفه فوتبال چه هست که باعث می شود از روستاها و شهرها و دهکده ها همه برای جام جهانی گرد هم بیایند. یک فیلسوف در این مورد گفته بود اگر در فوتبال توپی وجود نداشت بازی اش خیلی راحت تر بود اما آن توپ نشان دهنده جهانی است که داریم در آن زندگی می کنیم.

بازی ما محدویتی دارد. یک بعد فرهنگی دارد. برخلاف آنچه در گذشته فکر می شد الان فوتبال به عاملی تبدیل شده برای استفاده بهینه و توانایی های شما. من از شما می خواهم به این بعد فوتبال هم توجه کنید. ما هفته گذشته صد و پنجاهمین سالگرد فیفا را جشن گرفتیم و آنجا بود که سازمان بازی ها شکل گرفت و تبدیل به بخشی از تاریخ شد. تمام فرهنگ ها از مصر گرفته تا اروپا و در جاهای مختلف. اگر شما به آمریکای جنوبی هم بروید در تمام فرهنگ ها یک توپ بوده که با آن بازی می شد و بعد یکسری انسان هوشمندتر در انگلیس آن بازی و توپ را تبدیل کردند به فوتبال امروز.

من می توانم ساعت ها در مورد فلسفه فوتبال صحبت کنم. آنچه مهم است اینکه این ورزش در حال پیشرفت است و انسان ها را به هم متصل می کند و پل ها را می سازد. اینها تنها مثال های کوچکی هستند. دیروز در زوریخ جلسه ای داشتیم با نماینده قبرس. همانطور که می دانید قبرس کشوری است که از نظر سیاسی منزوی است. ما شش سال بود که داشتیم کار می کردیم در قبرس تا یک ارگان ورزشی ایجاد کنیم که بتواند در آن جزیره فوتبال را برگزار کند.

همانطور که گفتم فوتبال مردم را به هم نزدیک می کند. این دارایی واقعی فوتبال است و این می تواند همه جا در ایران و همه جای دنیا اتفاق بیفتد. مثل چیزی که در ایران بود. اول صعود به جام جهانی و بعد صعود به مراحل بعدی. در فوتبال یاد می گیریم کسانی که ریسک نکنند شانس موفقیت ندارند. یعنی شما اگر ریسک کنید درست است که احتمال باخت وجود دارد اما در این صورت یاد می گیرید که امیدوار باشید به آینده.

بسیار خوشحالم که در اینجا هستم و با شما صحبت می کنم. از طرف خانواده بزرگ فوتبال صمیمانه تبریک می گویم به کسانی که این همایش را برگزار کردند و آرزوی موفقیت می کنم برای این همایش و برای ایران.

ابتکار: می‌خواهیم یوزپلنگ روی پیراهن تیم ملی باشد/ بلاتر: استقبال می‌کنیم
سپ بلاتر در ادامه سفر خود به تهران صبح روز پنجشنبه به موزه تنوع زیستی پارک پردیسان رفت و در حالی که علی کفاشایان، هادی آیت اللهی، مهدی محمد نبی و مهدی تاج او را همراهی می‌کردند با معصومه ابتکار دیدار گفت و گو کرد.

در این بازدید که شریعتمداری سرپرست وزارت ورزش هم حضور داشت، تصاویری از یوزپلنگ ایرانی به معرض دید بلاتر در آمد. ابتکار در این خصوص به بلاتر گفت: هدف ما این است تا از انقراض یوزپلنگ ایرانی جلوگیری کنیم. ضمن اینکه می‌خواهیم نماد این یوز ایرانی را روی لباس تیم ملی ایران در مسابقات جام جهانی برزیل به کار ببریم و از آن استفاده کنیم.

بلاتر هم ضمن خوشحالی از حضورش در در موزه تنوع زیستی محیط زیست ایران تاکید کرد نسبت به 12 سال قبل که به ایران آمده بود، دید دیگری نسبت به محیط زیست و کشور ایران پیدا کرده است.

وی از پیشنهاد ایران برای استفاده از نماد یوز ایرانی روی لباس تیم ملی استقبال کرد و گفت: من ارزش این کار را به خوبی می‌دانم. اگر بخواهید از نماد حیوانات در حال انقراض روی لباس‌هایتان استفاده کنید ما هم استقبال می‌کنیم.

در حاشیه این مراسم نامی از نام خلیج فارس به میان آمد که رئیس فیفا در این خصوص سئوال کرد. بلاتر گفت: این همان خلیجی است که شما و کشورهای عربی بر سر نامه آن مناقشه دارید؟

رئیس سازمان محیط زیست هم به این سئوال پاسخ مثبت داد.

نکته جالب بازدید بلاتر از موزه تنوع زیستی وقتی رخ داد که او حیوانی را که گفته می‌شود در کوه‌های آلپ زندگی می‌کند، دید. بلاتر بعد از رویت این نقاشی خواست که در کنار آن عکس یادگاری بگیرد.

خوشحالم در جای امنی هستم
سپ بلاتر با سخنانش مراسم فستیوال فوتبال ایران را رسما در کمپ تیم‌های ملی افتتاح کرد. این فستیوال در حالی افتتاح شد که نونهالان و کودکانی که فستیوال متعلق به آنها بود در چمن حضور نداشتند و به گوشه‌ای از کمپ هدایت شده بودند!

بلاتر در ابتدای صحبت‌هایش گفت: من الان نمی‌دانم کدام گروه را مخاطب قرار دهم. خانواده‌هایی که در آن سوی کمپ هستند و یا نونهالان. ولی فکر می‌کنم باید همین نونهالان و نوجوانان را مخاطب خودم بدانم.

رئیس فیفا خاطرنشان کرد: می خواهم از فدراسیون تشکر کنم به خاطر هماهنگی و ترتیب دادن این مراسم که با شعار فیفا که "دنیا را لمس کن و از بازی لذت ببر " هماهنگ است. آینده برای شماها نیست. برای این بچه‌هایی است که فستیوال متعلق به آنهاست. البته آنها الان زمین چمن را ترک کرده‌اند! برای آنها آرزوی موفقیت می‌کنم.

وی افزود: اجازه بدهید یکبار دیگر صعود ایران به جام جهانی را در این فرصت با حضور مربی و دوست خوبم کارلوس کی‌روش تبریک بگویم.

در این هنگام کی‌روش از جای خود بلند شد و به بلاتر احترام گذاشت.

بلاتر در پایان تاکید کرد: بار دیگر از این مراسم تشکر می‌کنم که با قرائت قرآن و سرود ملی شروع شد. این نشان می‌دهد در جای امنی هستیم. امیدوارم این برنامه ها با موفقیت اجرا شود.

بلاتر در پایان صحبت‌هایش با شلیک تپانچه، فستیوال مدارس فوتبال را رسما افتتاح کرد.

لاریجانی: مقرراتی با عنوان اخلاق ورزشی تهیه شود
سپ بلاتر رئیس فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) ظهر امروز پنج‌شنبه با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد. لاریجانی در ابتدای این دیدار با تاکید بر اهتمام ویژه جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همه‌جانبه ورزش در سطوح مختلف، گفت: مجلس شورای اسلامی همواره از توسعه ورزش در تمامی رشته‌ها بویژه فوتبال در چارچوب قوانین و مقررات بین‌المللی حمایت می‌کند.

وی در همین راستا افزود: فراکسیون ورزش از فراکسیون‌های مهم و تاثیرگذار در مجلس شورای اسلامی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به کارکردهای فوتبال در عرصه‌های مختلف، تصریح کرد: فوتبال علاوه بر تاثیرگذاری در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی در جوامع در حوزه سیاست و تعاملات میان کشورها نیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

لاریجانی با تاکید بر اهمیت رعایت اصول اخلاقی در ورزش به ویژه فوتبال خواستار توجه ویژه فیفا به اصول اخلاقی شد و افزود: بایستی مجموعه‌ای از مقررات تحت عنوان اخلاق ورزشی توسط فیفا تهیه شود و کشورها با نوع فرهنگ خود بتوانند آن را عملیاتی کنند.

وی در پایان از سپ‌بلاتر برای تصویب قانون اجازه حضور بانوان ورزشکار کشورهای اسلامی با حجاب اسلامی در میادین فوتبال قدردانی کرد و آن را زمینه حضور بیشتر بانوان مسلمان در عرصه‌های ورزشی و بین‌المللی دانست.

در اداهم این دیدار سپ‌بلاتر رئیس فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) با ابراز خشنودی از سفر به کشورمان و تبریک صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی 2014، گفت: حضور تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی برزیل فرصت مناسبی برای نشان دادن توانمندی‌های ورزشکاران ایرانی است.

بلاتر توسعه فوتبال بانوان را از وظایف هم فیفا دانست و خاطرنشان کرد: تصویب قانون حضور زبان با حجاب اسلامی در راستای احترام به مذاهب و فرهنگ‌ها بوده و فرصتی برای حضور هرچه بیشتر بانوان مسلمان در میادین ورزشی بین‌المللی است.

 

یک ایرانی عضو فیفا می‌شود/ فوتبال آسیا عقب‌ نیست/ حامی حجاب اسلامی بانوان هستم
سپ بلاتر که از روز چهارشنبه در ایران حضور دارد بعدازظهر روز پنجشنبه در نشست خبری با حضور خبرنگاران رسانه های داخلی و خارجی در محل هتل آزادی تهران شرکت کرد و به سوالات مطرح شده در مورد فوتبال ایران و سفر دو روزه اش به این کشور پاسخ داد.

وی در ابتدای صحبت هایش گفت: خیلی خوشحالم که در پایان سفر دو روزه‌ام در تهران با شما خبرنگاران گفتگو می کنم. باید تشکر کنم از هیات همراه که من را در این سفر همراهی کردند. هر چند سفر ما بسیار فشرده بود اما نقطه نظرات خوبی را به همراه داشت. دیروز با استقبال صمیمانه دکتر روحانی مواجه شدم و بعد هم در افتتاحیه دومین همایش علم و فوتبال شرکت کردم. صبح امروز با خانم ابتکار دیدار کردم و بعد هم در آکادمی فوتبال فستیوال مدارس را افتتاح کردیم. همچنین با رئیس مجلس دیدار کردم و صحبت های خوبی در مورد تیم ملی و فوتبال ایران مطرح کردم و صعود به جام جهانی را هم تبریک گفتم.

بلاتر در پاسخ به اولین پرسش خبرنگاران مبنی بر اینکه با توجه به عقب بودن فوتبال آسیا از سایر قاره ها برنامه شما برای توسعه فوتبال آسیا چیست؟ گفت: با نظر شما موافق نیستم که فوتبال آسیا عقب تر از سایر قاره هاست. فکر می کنم آقای شیخ سلمان بهتر است این سوال را پاسخ بدهند.

شیخ سلمان در پاسخ به این پرسش گفت: با توجه به اینکه آسیا بزرگترین قاره آسیاست توسعه فوتبال می بایست از تک تک فدراسیون های عضو آغاز شود. ما برنامه جدیدی داریم برای مسابقات آسیا اما این نگاه باید از خود فدراسیون ها از نظر فنی و زیر ساخت ها آغاز شود. کره در توسعه پایه و فوتبال بانوان پیشرفت زیادی داشت و ژاپن هم در فوتبال بانوان پیشرفت زیادی داشت. امیدوارم بتوانیم در آینده برای قاره آسیا شرایط خوبی را فراهم کنیم.

بلاتر در مورد این پرسش که ایران برای رسیدن به کرسی های فیفا باید چه کند و چرا علی دایی کرسی فیفا را از دست داد گفت: قبل از این هم ایران یک سهمیه در کرسی های فیفا داشت. آقای کفاشیان که رئیس فدراسیون فوتبال است عضو کمیته فوتسال بود و الان هم هست. علی دایی هم که عضو کمیته فنی فیفا بود به خاطر تغییر ساختار کمیته ها که در پایان هر سال صورت می گیرد چنین اتفاقی پیرامونش رخ داد. با این حال بعد از سفری که به کشور شما داشتم قطعا در آینده یک ایرانی دیگر در کمیته‌های فیفا عضو خواهد شد.

وی در مورد پول های بلوکه شده ایران به خاطر تحریم ها گفت: مشکلی هست که مدتی است متاسفانه پیش آمده توسط قدرت های سیاسی تحمیل شده. ما نمی توانیم تصمیمات سیاسی را عوض کنیم بلکه باید راه حل هایی را پیدا کنیم برای این مشکل. دولت سوئیس هم در تلاش است تا راه حلی برای این کار پیدا کند تا راه حلی برای دادن حق فوتبال ایران پیدا شود. قول نمی دهم که این مشکل بزودی حل شود اما تا مجمع آینده فیفا تلاش می کنیم این مشکل حل شود.

بلاتر در پاسخ به این پرسش که آیا مرکز توسعه فوتبال آسیا به ایران منتقل خواهد شد گفت: هنوز به طور رسمی درخواستی به فیفا داده نشده است. امکان بازگشایی دفتر توسعه منطقه ای در ایران وجود دارد. بااین حال باید این موضوع بررسی شود. قطعا زمانی که این موضوع با فیفا مطرح شود ما آن را بررسی خواهیم کرد.

رئیس فدراسیون جهانی فوتبال در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر اینکه چه زمانی حضور فوتبال بانوان ایران با حجاب اسلامی در اساسنامه فیفا ثبت خواهد شد گفت: تصمیم این باید در برد بین المللی فوتبال بررسی شود. جلسه بعدی این برد 28 فوریه برگزار می شود. توسعه فوتبال زنان در کشورهای اسلامی فقط محدود به داشتن حجاب اسلامی نمی شود و فیفا به زنان اجازه داده با حجاب اسلامی به فوتبال بپردازند که این به خاطر احترام ما به فرهنگ کشورهای مختلف اسلامی است. در عربستان و آفریقا و همه کشورها هم بازی می کنند. باید سعی کنید راه حلی بیندیشند که با وضع قوانین جدید و یا اصلاح آنها با شرایط فرهنگی کشور تدابیری بیندیشند که بانوان هم به ورزشگاه بیایند و فوتبال را ببینند. بنده به عنوان مسئول فوتبال بانوان از این طرح بسیار حمایت می کنم. فیفا نمی تواند قوانین داخلی کشورها را تغییر دهد اما از این طرح حمایت می کند.

بلاتر در پاسخ به این پرسش که نظر شما در مورد صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی و احتمال موفقیت در این مسابقات چیست گفت: این بار اولی نیست که ایران به جام جهانی صعود کرده است. ایران پیشرفت زیادی کرده است. صعود به جام جهانی مخصوصا در گروهی که ایران در آن قرار داشت کار آسانی نبود. هر چند کی روش در این صعود تاثیر داشت اما نتیجه تلاش های فدراسیون فوتبال ایران هم بود. تیم ملی سفیر ایران در جام جهانی است. برای تیم شما آرزوی موفقیت می کنم و امیدوارم به مرحله دوم صعود کند.

وی در مورد افزایش سهمیه قاره آسیا در جام جهانی نیز گفت: جام جهانی با 32 تیم برگزار می شود و بالا رفتن تعداد تیم ها کیفیت را پایین می رود و قطعا این راه حل ما نخواهد بود. اروپا 13 سهمیه دارد و آمریکا 5 تا 6 سهمیه دارد که وقتی 19 سهمیه به دو قاره اختصاص پیدا می کند کار سخت می شود. ما باید نگاه عادلانه ای به توزیع سهمیه ها بین قاره ها داشته باشیم. اجازه بدهید جام جهانی 2014 برگزار شود تا ببینیم چه نتایجی رقم خواهد خورد و آیا می توانیم تغییری در این موارد بدهیم.

سپ بلاتر در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه ای برای تغییر یا تلطیف قوانین به نفع بانوان مسلمان دارید یا خیر گفت: در جلسه 28 فوریه برد بین المللی فوتبال این بحث مطرح می شود تا مورد تایید قرار بگیرد. قوانین و اساسنامه فدراسیون ها کاملا مستقل است و همانطور که پیش از این نیز هم گفتم در جلسه با خانم ابتکار گفتم باید فوتبال استقلالش را داشته باشد اما نمی تواند جدا از قوانین یک کشور باشد.

رئیس فدراسیون جهانی در مورد ناپاکی هایی که در فوتبال و شرایطی که بر فوتبال برخی کشورها حاکم است گفت: مسئله ای که مطرح کردید تهدیدی هست که کل ورزش را در بر گرفته است و تنها مربوط به فوتبال نمی شود مثلا کریکت و تنیس هم همین است. چندی پیش جلسه ای داشتیم برای تشکیل کارگروه در این باره که به این نتیجه رسیدیم به پلیس و دولت ها برای از بین بردن ناپاکی ها نیاز داریم. البته باید بازیکنان و مربیان هم به کمک ما بیایند و با پیشنهاداتی القا نشوند.

به گزارش خبرنگار مهر، سپ بلاتر پس از حضور در نشست خبری بلافاصله راهی فرودگاه شد تا به امارات سفر کند و در فینال و رده بندی جام جهانی نوجوانان حضور داشته باشد. در این سفر شیخ سلما رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا هم بلاتر را همراهی می کرد که بیشتر یک نظاره گر بود. قرار بود شیخ سلمان عصر پنجشنبه در نشست خبری با نمایندگان رسانه های گروهی شرکت کند که این نشست لغو شد.

هرچند حضور بلاتر در ایران اتفاق ویژه و بسیار مثبتی بود اما باید نیمه خالی لیون را هم دید که شاهد بی نظمی ها و بی برنامگی های خاصی در طول سفر دو روزه رئیس فدراسیون جهانی بودیم. اتفاقاتی که قطعا از دید شیخ سلمان رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا و سایر مسئولان دور نخواهد ماند.

کد خبر 2171560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha